به مناسبت آغاز سومين سال انتشار

«آراز» روزنامه‌ای برای «آذربایجان»

«آراز»  روزنامه‌ای برای  «آذربایجان»

محمدعلی خالق نژاد
نیاز جامعه بشری به کسب اخبار رخدادهای روز، ضرورتی اجتناب ناپذیر می‌نماید و وظیفه اهالی فرهنگ و رسانه در راستای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بس خطیر و سترگ. جامعه‌ای توسعه یافته است که از نظر فرهنگی غنی و پیشرفته باشد و شاخص این پیشرفت و توسعه‌یافتگی هم میزان برخورداری از رسانه‌های مختلف اعم از رسانه‌های مکتوب، مجازی و…است.
گسترش روزافزون جمعیت و گستردگی شهرها سبب شده که دیگر همچون گذشته امکان ارتباط با اقشار مردم با یکدیگر وجود نداشته باشد. ای بسا بسیاری از شهرها و مناطق مختلف کشور در طول عمر خود هرگز یکدیگر را نبینند و پایشان به مناطق بسیاری حتی در سرزمین خود نرسد و دقیقا به همین دلیل بوده است که رسانه‌ها به موازات گسترش جوامع امروزی توسعه یافته و هر روز رسانه‌های جدیدی با ابزار نوین وارد میدان رقابت شده‌اند. از سوی دیگر پس از یک و نیم قرن سابقه تأسیس نهادهای مدنی و رسانه‌ها در ایران هنوز هم در مورد فلسفه و ضرورت وجود رسانه تردیدهایی وجود دارد. بدین صورت که برخی از ادارات نگاه مناسبی برای آن در ساختار سازمانی خود قائل نمی‌شوند.
البته رسانه‌های داخلی هم از هر نوع و عنوانی که باشند از آنجایی که محور اصلی اطلاع رسانی هستند ‌بایستی نقش خود را به خوبی و به نحو مطلوب در جامعه ایفا نموده تا بتوانند مخاطب بیشتری جذب کنند. اگر چنانچه اطلاع رسانی رسانه‌های داخلی چه دیداری، شنیداری، نوشتاری و مجازی در جامعه شفاف، گویا و کامل نباشد طبیعی است که مخاطب یا مخاطبان به سوی رسانه‌های دیگر خواهند رفت و بازخوردش همان چیزی می‌شود که در بسیاری از کشورها علی‌الخصوص کشور ما به چشم می‌خورد و سبب سلب اعتماد عمومی به برخی مراکز اطلاع رسانی داخلی می‌باشد. هر یک از انواع رسانه‌ها امتیازات و ویژگی‌هایی دارند لکن روی سخن و منظور نگارنده در این مقال رسانه‌های مکتوب یا نوشتاری می‌باشند. رسانه‌های نوشتاری ویژه باسوادان و نخبگان هستند به دلیل اینکه مخاطب آن‌ها باید تا حدی سواد داشته باشند که بتوانند مطالب را بخوانند و مفاهیم مورد نظر آن را درک کنند. ویژگی مطلوب رسانه‌های نوشتاری آن‌ها را به سندی ماندگار جلوه گر می‌کند و به مخاطبان هم فرصت می‌دهد و آنان را در زمان خاصی محدود نمی‌کند در حالی که رسانه‌های مجازی دارای این امتیازات نیستند. مقصد و مقصود از نگارش این مقدمه آن است که هشت سال پیش با توجه به شرایط و محدودیت‌های خاص آن زمان که قلم زدن در عرصه مطبوعات امری بسیار خطیر و سترگ می‌نمود به منظور انجام رسالت قلم و اطلاع رسانی آگاهی بخشی به جامعه تشنه آن روزی نشریه‌ای تحت عنوان »هفته نامه آراز آذربایجان« به مدیرمسئولی و صاحب امتیازی برادر ارجمند آقای ابراهیم آقازاده مجوز نشر یافته و به جرگه اندک مطبوعات که شاید در آن موقع تعدادشان به عدد انگشتان دو دست هم نمی‌رسید پیوست و از آغازین روزهای انتشار خیلی زود توانست جای پایی برای خود در میان نشریات موجود پیدا کرده و حرفی برای گفتن داشته باشد. هفته نامه »آراز آذربایجان« از همان بدو تولد سعی نمود از وابستگی به مراکز قدرت که آفت اصلی و اساسی قلم است پرهیز نموده و تا سرحد امکان استقلال خویش را حفظ نماید چرا که ارزش را در استقلال می‌دید نه وابستگی و مدیون به این شخص و یا آن گروه و دسته زیرا استقلال گوهر گران‌بهایی است که با هیچ چیزی جایگزین نمی‌شود و مصداق این بیت شعر گردید:
در جهان هرگز مشو مدیون احساس کسی
تا نباشد رایگان مهرت گروگان کسی
استان آذربایجان غربی که استانی است فرهنگ دوست و فرهنگ پرور و از نظر وسعت جغرافیایی نیز استان پهناوری است با چنین وضعیتی نبود نشریه‌ای روزانه می‌توان گفت برای این استان سه میلیون نفری نقیصه‌ای بزرگ به شمار آید تا اینکه مدیر مسئول محترم »آراز آذربایجان« با پیگیری‌های مستمر و خستگی ناپذیر ناشی از بروکراسی و عبور از پیچ و خم‌های اداری با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و رأی هیئت نظارت بر مطبوعات استان دو سال پیش توانست مجوز انتشار هفتگی نشریه فوق را به روزنامه تبدیل نموده و آذربایجان غربی ۲ سال پیش در چنین ایامی با انتشار اولین شماره روزنامه صاحب اولین روزنامه استان تحت عنوان »روزنامه آراز آذربایجان« گردیده و با انتشار نخستین شماره روزنامه فوق و توزیع به موقع و موفق آن در سراسر استان، از شمال تا جنوب استان بارقه‌ای از عشق و امید در دل مخاطبان و فرهیختگان و علاقه‌مندان به فرهنگ و اطلاع رسانی استان دمید که روزنه‌ای برای بیان مسائل و مشکلات ملی و منطقه‌ای خویش یافتند فلذا اینک روزنامه »آراز آذربایجان« پس از اتمام دو سال وارد سه سالگی شده و در این مدت با غلبه بر تمام مشکلات و کاستی‌ها الحق و الانصاف به اذعان مخاطبان و صاحب نظران این عرصه واقعا توانسته خوش درخشیده و مخاطبان زیادی جذب نماید. »آرازآذربایجان« سختی‌ها و بعضا ناملایمات را تحمل نموده ولی خم به ابرو نیاورده و ذره‌ای از رسالت و مشی روزنامه نگاری مستقل عقب نشینی نکرده و این سخن گهر بار مولا علی (ع) :»الیمین و الشمال مذله و الطریق الوسطی هی الجاده«را جامه عینیت پوشیده و ارزش قلم را که خداوند بدان سوگند خورده است به خوبی پاس داشته است.»آراز آذربایجان« در شرایط تنگنای مادی به خاطر جلب رضایت مسئولی جهت کمک مالی استقلال خویش را به خوبی حفظ نموده و قلم را به امور خفیف دنیوی نیالوده و سعی نموده با انتشار واقعیت‌های موجود جامعه، زبان گویا و چشم بینای مردم باشد. حال صاحب این قلم که از مخاطبان اصلی و ثابت روزنامه »آراز آذربایجان« است جشن تولد هشت سالگی هفته نامه و سه سالگی روزنامه »آراز آذربایجان« را به مدیر مسئول محترم و کلیه دست اندرکاران زحمت کش و پرتلاش آن صمیمانه تبریک عرض نموده و رجاء واثق دارد که با همت والا آینده‌ای درخشان تر از گذشته در آغاز سومین سال انتشار در انتظار روزنامه بوده و با انعکاس اخبار و اطلاعات صحیح و واقعیت‌ها و درد دل جامعه چون گذشته همراه و همدم اهالی استان باقی بماند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۵:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


3 × شش =