در هفتمين جشنواره مطبوعات و خبرگزاري هاي آذربايجان غربي؛

آرازآذربایجان یئنه پارلادی

گروه گزارش:براساس هیئت داوران هفتمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای آذربایجان غربی در بخش نشریات برتر، نشریه فردای_ما،روزنامه آراز آذربایجان ونشریه اشتیاق به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره مطبوعات آذربایجان غربی نیز از این امر مستثنی نبود و شاهد برخی رفتارهای ناشایست در این مراسم بودیم که انتظار می‌ورد این همکاران رسانه‌ای، فضای رسانه‌ای استان را مسموم نکنند.
به گزارش آرازآذربایجان هفتمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌های آذربایجان غربی با تمام تلخی و شیرینی‌هایش به پایان رسید و در این دوره از جشنواره نیز رسانه‌ها و خبرنگارانی به عنوان نفرات برتر معرفی شدند ولی آنچه در این میان جای تامل دارد بدرفتاری برخی همکاران رسانه‌ای استان آذربایجان غربی در مراسم اختتامیه این جشنواره بود.استان آذربایجان غربی با داشتن ۱۱۲ دفتر مطبوعات، نشریات استانی، نمایندگی روزنامه‌های سراسری و نمایندگی خبرگزاری‌ هنوز از نبود فرهنگ رسانه‌ای رنج می‌برد.
بدرفتاری برخی رسانه‌های این استان در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها بیش از هر چیز دیگر رنج آور بود، متاسفانه در فضای رسانه‌ای استان برخی افراد اهل قلم که فقط نام خبرنگار، عکاس، گزارشگر، سردبیر و امثالهم را با خود یدک می‌کشند به جای آنکه به منافع ملی، استانی و بهبود وضعیت کیفی و کمی نشریات استان فکر کنند و دغدغه ارتقای سطح کیفی مطالب منتشره را داشته باشند با نوعی رفتارهای ناشایست گمان می‌کنند باید تمام امتیازهایی که در این عرضه وجود دارد برای آنها تعلق گیرد.
مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره مطبوعات استان نیز از این امر مستثنی نبود و شاهد برخی رفتارهای ناشایست در این مراسم بودیم که انتظار می‌رود این همکاران رسانه‌ای، فضای رسانه‌ای استان را مسموم نکنند و اجازه رشد تفکرات، ایده‌ها و خلاقیت سایر همکاران رسانه‌ای را در این فضا فراهم کنند تا شاید روزی استان آذربایجان غربی نیز بتواند به داشتن چنین نشریاتی در استان افتخار کند.از سوی دیگر همین بدرفتاری‌های رسانه‌ای که خبرنگاران را درگیر خود کرده سبب شده هیئت داوران در برخی بخش‌ها نتواند آثاری را به عنوان آثار منتخب و برتر معرفی کند چرا که شاید جامعه رسانه‌ای استان نتوانسته آثار درخور و قابل قبولی به دبیرخانه این جشنواره ارائه کند.
بدون شک در این فضا که افراد زیاده‌خواه فضای رسانه‌ای استان را مسموم و آلوده می‌کنند دیگر کسی برای رشد و ارتقای سطح کیفی مطالب منتشره فکر نکرده و مطالب منتشره در رسانه‌های استان روز به روز سیر فرسایشی خود را طی خواهد کرد.
*داوری‌ها به دور از حب و بغض انجام گرفته است
مسئول واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی اظهار داشت: آثار رسیده به هفتمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای آذربایجان غربی در سایر استانها داوری شده است.امید سیاح افزود: در این میان سوگیری نشریات و خبرگزاری‌ها مد نظر نبود و داوری بدون حب و بغض انجام گرفته است.
سیاح خاطرنشان کرد: رتبه اول تا سوم برترین سرپرستی روزنامه‌های سراسری استان به ترتیب به روزنامه همشهری، جام‌جم تعلق گرفت و هیچ نمایندگی روزنامه سراسری استان موفق به کسب رتبه سوم نشد.
وی با بیان اینکه در بخش خبرگزاری‌ها نیز هیچ خبرگزاری موفق به کسب رتبه برتر این جشنواره نشد، اظهارداشت: خبرگزاری فارس رتبه دوم و خبرگزاری ایستا رتبه سوم این جشنواره را به خود اختصاص داد.
مسئول واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان_غربی ادامه داد: در بخش مقالات بخش وِیژه نیز رتبه نخست به یوسف پیربوداقی و رتبه دوم و سوم به ترتیب به شفیع بهرامیان و محمد آقایی‌پر اختصاص یافت.
سیاح ادامه داد: در بخش گزارش نشریات نیز اسکندر خنجری از هفته نامه کوشا رتبه نخست، امید عظیمی از روزنامه همشهری رتبه دوم و لعیا نورانی از روزنامه آراز آذربایجان و میثم قربانی از روزنامه جام جم به طور مشترک رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.وی گفت: در بخش یادداشت نیز حجت الهامی، ناصر سعیدی و عبدالسلام معروفی نفرات اول تا سوم شدند.
سیاح اظهار داشت: در بخش مقالات نیز رضا منصرف از نشریه آوای ماکو، ایرج سلیمانزاده از نشریه ارمغان آذربایجان، علی رزم آرا از روزنامه آراز آذربایجان رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
مسئول واحد مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه در بخش طنز نیز مهران تبریزی، اکبر بابایی و عباس حسین‌پور رتبه یکم تا سوم را به خود اختصاص دادند، تصریح کرد: در بخش خبر خبرگزاری‌ها نیز منوچهر صمدی از خبرگزاری ایرنا، مریم رسولی از خبرگزاری فارس و حامد عطایی از سایت خبری آینا نیوز به ترتیب نفرات اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
سیاح افزود: در بخش مقاله خبرگزاری‌ها نیز رتبه نخست به حامد عطایی تعلق گرفت و هیچ یک از خبرگزاریهای استان موفق به کسب رتبه دوم و سوم این دوره بخش نشدند.
وی خاطرنشان کرد: در بخش عکس خبری نشریات، رتبه اول تا سوم به ترتیب به مجید رستمی، قربان رضاقلی‌زاده و مهرداد تبریزی تعلق گرفت.سیاح اضافه کرد: بخش عکس خبری خبرگزاریها نیز رتبه اول نداشت و رتبه دوم به طاها اصغرخانی و رتبه سوم به رحیم بایزیدی تعلق گرفت.
وی بابیان اینکه سکینه اسمی، مهسا صدقی و مرتضی حیدری نیز نفرات اول تا سوم بخش گزارش خبرگزاریها را به خود اختصاص دادند، گفت: هیچ خبرنگاری موفق به کسب رتبه اول تا سوم در بخش خبر نشریات نشد.
سیاح اعلام کرد: در بخش مصاحبه نشریات نیز اسفندیار سپهری‌نیا، ندا عبدی و وحید اوراز به ترتیب نفرات اول تا سوم شدند.وی در بخش پایانی سخنان خود افزود: ایرج سلیمانزاده، سیامک نجفیان و جانعلی احمدی نیز در بخش خاطره‌نویسی نفرات اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
*ارائه آموزشهای لازم برای ارتقای سطح کیفی رسانه‌های استان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
رئیس خانه مطبوعات آذربایجان‌غربی نیز گفت: ارائه آموزشهای لازم برای ارتقای سطح کیفی رسانه‌های استان امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.جواد زاهدی افزود: انتظار می‌رود سطح کیفی نشریات استان ارتقا یابد و این امر مستلزم ارائه آموزشهای این حرفه است.
این استاد علوم ارتباطات با بیان اینکه تجمیع نشریات در مرکز استان آذربایجان غربی به عنوان یکی از ضعف‌های این عرصه در استان استف گفت: باید در این خصوص تمرکزدایی شود.در این میان آسیب‌ شناسی چنین جشنواره‌هایی از سوی متولیان امر از جمله خانه مطبوعات استان، انجمن خبرنگاران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نیز می‌تواند روزنه امیدی برای آنهایی که عاشقانه در این عرصه فعالیت می‌کنند باشد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۹ ق.ظ

دیدگاه


× 2 = هشت