- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

آذربایجان غربی قطب اول تولید عسل

Posted By admin On خرداد ۲۴, ۱۳۹۷ @ ۱۱:۲۷ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

آراز آذربایجان- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی سالانه با تولید بیش از ۲۱ هزارتن عسل رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.
سید فضل الله قریشی ، از این میزان عسل تولیدی سه هزارتن در استان مصرف می شود و مابقی به دلیل نبود سیستم بسته بندی مناسب از استان خارج می شود افزود: کشورهای چین، مالزی، امارات، ترکیه، کویت و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مهمترین کشورهای مقصد عسل تولیدی استان است.
وی با بیان اینکه به دلیل نبود سیستم بسته بندی مناسب بخش زیای از عسل تولیدی از استان به ترکیه ارسال و به نام این کشور در بازارهای جهانی عرضه می شود ادامه داد: از محل صدور عسل به خارج از کشور ۱۰ میلیون دلار ارز عاید کشور می شود.
قریشی با اعلام اینکه در آذربایجان غربی، یک میلیون و یکصد هزار کلونی بومی و مدرن زنبور عسل وجود دارد اظهارداشت: ۱۴ تعاونی زنبور داری، ۱۱ کارخانه فرآوری عسل و ۳ شرکت بزرگ تولید کندو نیز در آذربایجان غربی فعالیت می کنند.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به فعال سازی اتحادیه زنبورداران استان عنوان کرد: با فعال سازی این اتحادیه کار تولید و پرورش ملکه زنبور عسل آغاز و طی سال جاری دو الی سه هزار ملکه نیز پرورش داده شده است.
قریشی با اشاره به اینکه ۱۱۷ هزار نفر در بخش تولید عسل، پرورش زنبور عسل در استان فعالیت می کنند اضافه کرد: عسل و صنایع وابسته به آن در آذربایجان غربی برای ۱۰هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی یادآور شد: میانگین تولید از هرکندوی مدرن ۱۹.۹ کیلو گرم و از کندوهای بومی ۶.۷ کیلوگرم است در این راستا شهرستان خوی با داشتن بیش از ۳۹۸ هزار کندو و با تولید بیش از ۱۰ هزار تن عسل مقام اول را در استان به خود اختصاص داده است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%db%8c-%d9%82%d8%b7%d8%a8-%d8%a7%d9%88%d9%84-%d8%aa%d9%88%d9%84%db%8c%d8%af-%d8%b9%d8%b3%d9%84/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.