آذربایجان غربی عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است

آذربایجان غربی عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است

آراز آذربایجان- مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به تشدید نظارت های بهداشتی در کشتارگاه های دام و طیور گفت: تاکنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.
امید خلیل زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به علت شیوع سریع ویروس در هوای سرد و تعامل پرندگان مهاجر با پرندگان بومی، پایش مستمر زیستگاههای استان به طور منظم انجام می‌شود، افزود: ارائه گزارش هرگونه تلفات غیر عادی طیور را در پیشگیری از شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان ضروری است.
وی تاکید کرد: فعالان حوزه طیور استان اعم از شرکت های مرغ مادر، تخمگذار و پرورش دهندگان مرغ گوشتی صنعتی، طیور بومی و سایر ماکیان استان رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی را جدی گرفته و هرگونه تلفات غیر عادی طیور را بلافاصله یه شبکه های دامپزشکی گزارش دهند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: در این راستا طی تعاملاتی با اداره کل حفاظت محیط زیست، محیط بانان کارشناسان دامپزشکی را در پایشهای خود یاری می‌کنند و در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشکوک آن را به این نهاد اطلاع رسانی می‌کنند تا نمونه برداریهای لازم در این راستا انجام شود.
خلیل زاده با تاکید بر ممنوعیت خرید و فروش پرندگان و به ویژه توسط شکارچیان گفت: آذربایجان غربی با ۳۰ تالاب فصلی و دایمی زیستگاهی مساعد برای پرندگان مهاجر و بومی است و به علت قرار گرفتن در کریدور مهاجرتی پرندگان همواره میزبان هزاران بال پرنده در سال است.
مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی گفت: مراقبت و پایش های لازم در سطح مرغداری ها، واحدهای طیور بومی و همچنین تالاب ها با توجه به خطر بالای انتشار بیماری در زیستگاه‌های پرندگان، از جمله اقدامات بسیار موثر در زمینه کنترل و مبارزه از این بیماری است که بصورت مداوم و مستمر توسط کارشناسان اداره کل انجام می شود.
خلیل زاده از مرغداران فعال استان خواست، نسبت به رعایت دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای، بهداشتی و امنیت زیستی دامپزشکی به ویژه در این زمان که فصل مهاجرت پرندگان است و خطر شیوع بیماری و ماندگاری ویروس بیشتر است، توجه ویژه و جدی داشته باشند.
بیماری آنفلوانزای پرندگان یک بیماری فوق حاد ویروسی است که پرنده آلوده به ویروس، آلودگی را از طریق ترشحات دفع می‌کند و این عامل می‌تواند بیماری را از پرندگان وحشی مهاجر به پرندگان محلی منتقل کند و در اثر تماس، بیماری به پرندگان بومی روستاها و واحدهای صنعتی منتقل می‌شود.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱:۰۶ ب.ظ

دیدگاه


هفت + = 15