مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی:

آذربایجان غربی ذخیره خون اطمینان بخشی برای شرایط بحران دارد

آذربایجان غربی ذخیره خون اطمینان بخشی برای شرایط بحران دارد

آراز آذربایجان-مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی گفت: ذخیره خون اطمینان بخش برای شرایط بحران در آذربایجان غربی به مقدار ۹ روز وجود دارد.
مجتبی قهرمان رضائیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در سالهای اخیر سلسله اقدامات متنوعی از سوی سازمان انتقال خون در آذربایجان غربی آغاز شده و کار دریافت پلاسما، پلاکت و فریزاسیون آن در قالب کلینیک جامع اهدا خون که در ارومیه راه اندازی شده به نحو مطلوبی در حال انجام است.
وی تصریح کرد: امسال آذربایجان غربی در موضوع دریافت و ذخیره‌سازی خون و مشتقات دارویی آن جزو استان‌های برتر کشور بوده و در همین راستا اجرا طرح سپاس که مرتبط به دریافت و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی است را نیز آغاز کرده است.
مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی گفت: ذخیره خون اطمینان‌بخش برای شرایط بحران در آذربایجان غربی به مقدار ۹ روز وجود دارد و علاوه بران شبکه استانی و شبکه ملی انتقال خون نیز در وضعیت مطلوبی است و هیچ‌گونه نگرانی در بحث خون وجود ندارد هم چنانکه در جران زلزله اخیر کرمانشاه این شبکه به خوبی توانست نیازهای خونی هم‌وطنان زلزله‌زده را به موقع تأمین کند.
وی افزود: تولید دارو با پلاسمای ایرانی برای مصرف هم‌وطنانمان اثر دهی آن را تا ۹۰ درصد بالاتر می‌برد و از سوی دیگر تولید دارو با این شیوه هزینه‌های تأمین داروی کشور را بسیار پایین می‌آورد با این حال هنوز چشم روند اهدا پلاسما و پلاکت از سوی شهروندان به اهداف این سازمان فاصله دارد و باید این موضوع بیشتر فرهنگ‌سازی شود.
قهرمان رضائیه گفت: سالانه افزون بر ۱۰۰ هزار مراجعه کننده به سازمان انتقال خون آذربایجان غربی وجود دارد که میزان اهدا خون آنان نیز پاسخگوی نیاز بیمارستان‌های استان هست و امسال نیز در ۸ ماهه نخست رشد بیش از ۴ درصدی در اهدا خون در استان حادث شده است.
وی با نامشخص اعلام کردن چگونگی ذخیره‌سازی خون بند ناف از سوی وزارت بهداشت اظهار داشت: آنچه که تا کنون به این سازمان گزارش شده فقط ذخیره‌سازی خون بند ناف در استان از سوی بخش خصوصی است و تاکنون استفاده از این محصول گزارش نشده است.
مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی گفت: کار ذخیره‌سازی پلاسما و پلاکت بسیار حساس بوده و تابع شرایط و امکانات خاصی است اما توسعه صنعت پلاسما به نفع اقتصاد کشور در حوزه دارو و درمان است و باید برای ترویج این موضوع از همه ظرفیت رسانه‌ای و فرهنگی استفاده کرد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۶:۱۶ ب.ظ

دیدگاه


× 4 = سی شش