- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

آذربایجان غربی امسال ۱.۳ میلیون تن کالا به خارج کشور صادر کرد

Posted By admin On بهمن ۱۶, ۱۳۹۷ @ ۱۱:۱۲ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

آراز آذربایجان- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از صدور یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن کالای غیرنفتی از استان طی ۱۰ ماهه سالجاری به خارج از کشور خبر داد.
جعفر صادق اسکندری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه ارزش ریالی کالاهای صادراتی استان ۹۶۷ میلیون دلار برآورد شده است افزود: این میزان صادرات از نظر وزنی ۷۳ درصد و ارزش ریالی ۱۳۱ درصد افزایش نشان می دهد.
وی عراق، ترکیه، افغانستان، جمهوری آذربایجان را مهمترین مقصد کالاهای صادراتی استان عنوان و خاطرنشان کرد: میله های آهنی، خرمای تازه و خشک شده، مصنوعات پلاستیکی، کف پوش، سیب تازه و روغن های سبک مهمترین کالاهای صادارتی امسال بودند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از کاهش ۲۷ درصدی واردات کالا از استان طی سالجاری نیز خبر داد و گفت: امسال ۳۲۹ هزار و ۵۱۳ تن کالا از طریق گمرکات مرزی استان وارد شده که ارزش ریالی این کالاها ۴۱۹ میلیون دلار برآورد می شود.
اسکندری با اشاره به کاهش ۳۵ درصدی ارزش کالاهای وارداتی از طریق استان عنوان کرد: موز، یراق آلات و تخته های فیبری مهمترین کالاهای وارداتی از کشورهای چین، ایتالیا، آلمان و ترکیه بودند.
وی ادامه داد: سهم ارزشی صادرات گمرکات استان به ارزش ۳۶۱ میلیون دلار با ۵۶ درصد و بازارچه های استان با ارزش ۲۸۴ میلیون دلار ۴۴ درصد افزایش بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل گمرکات ۴۲ درصد و بازارچه ها با ۳۷۷ درصد افزایش صادرات داشته اند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهارداشت: گمرک ارومیه، بازارچه و گمرک پیرانشهر رتبه اول صادرات در بین ۱۴ گمرک و بازارچه مرزی استان را امسال به خود اختصاص داده اند.
آذربایجان غربی با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان دارای مرز مشترک بوده و شهرستان های ارومیه، بازرگان، پلدشت، ساری سوی، پیرانشهر، خوی، رازی، سردشت، سرو و مهاباد در این استان از مزیت فعالیت گمرک برخوردار است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%db%8c-%d8%a7%d9%85%d8%b3%d8%a7%d9%84-%db%b1-%db%b3-%d9%85%db%8c%d9%84%db%8c%d9%88%d9%86-%d8%aa%d9%86-%da%a9%d8%a7%d9%84%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.