- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

آذربایجان‌غربی صحنه شور و شعور حسینی شد

Posted By admin On شهریور ۸, ۱۳۹۹ @ ۴:۵۵ ب.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

آراز آذربایجان- هم‌زمان با تاسوعا خیابان‌ها، میادین و کوچه‌های شهرها و روستاهای آذربایجان‌غربی صحنه شور و شعور حسینی و عزاداری هیات‌های مذهبی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حال عزاداری هستند.
در حال حاضر حال و هوای مناطق مختلف آذربایجان‌غربی سراسر غم و اندوه است و مردم عزادار و مؤمن این دیار با درک شرایط امسال با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به یاد سقای تشنه لب کربلا حضرت ابوالفضل العباس (ع) اشک ماتم می‌ریزند.
عشق و ارادت مردم جای جای استان آذربایجان غربی به قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس (ع) یک بار دیگر در شرایط کرونایی و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به نمایش درآمد و امروز همزمان با فرارسیدن تاسوعای حسینی سالروز شهادت آن حضرت، دوستداران امام حسین (ع) و اهل بیتش را به مراسم عزاداری تاسوعا آورد.
قشرهای مختلف مردم عزادار و سیاه پوش ارومیه و سایر نقاط آذربایجان غربی نیز در حالی که دیشب را تا پاسی از شب در مساجد و حسینیه‌ها به عزاداری مشغول بودند از سحرگاه امروز با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حال سوگواری هستند.
با توجه به انتساب روز تاسوعا به حضرت ابوالفضل العباس (ع) امروز دستجات سینه زنی و نوحه خوانی در سراسر استان اشعار و مراثی خود را به علمدار کربلا اختصاص داده در شهامت و شجاعت و ولایتمداری فرزند برومند حیدر کرار علی مرتضی (ع) عزاداری و سوگواری می‌کنند.
اقلیت‌های دینی نیز در تاسوعای حسینی عزادار شدند
همه ساله در ایام محرم به خصوص تاسوعا و عاشورای حسینی اقلیت‌های دینی آذربایجان غربی به خصوص در ارومیه به احترام هم وطنان خود در عزاداری‌های این ایام شریک می‌شوند.
در این ایام مجالس جشن و شادی اقلیت‌های مذهبی به احترام ایام محرم تعطیل شده و به دلیل اعتقاد اقلیت‌های دینی به آزادگی امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا آنها نیز در مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا شریک می‌شوند.
توزیع نذری، روشن کردن شمع به یاد امام حسین (ع) شهدای دشت کربلا، تعطیلی جشن و عروسی‌ها بخشی از احترام اقلیت‌های دینی به آئین‌های ماه محرم است که نشان دهنده زنده بودن عشق امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) در تمامی دل‌های آزادی خواهان است.
همچنین در شهرهای سنی نشین استان نیز عزاداری‌ها از اولین روز ماه محرم برگزار شده و اوج این آئین‌ها در تاسوعا و عاشورای حسینی است که نشان دهنده عشق و ارادت مردم این دیار به ائمه اطهار (ع) است.
نذر ماسک و خون در تاسوعا و عاشورای حسینی در آذربایجان غربی
امسال گرچه شیوع ویروس کرونا شکل متفاوتی به آئین‌های ایام ماه محرم به خصوص تاسوعای حسینی داده است، هر سال گوشه و کنار شهرها شاهد پخت و توزیع نذری بودیم اما امسال راه اندازی پویش‌های نذر ماسک، جیره خشک و نذر خون حال و هوای همدلی را به اوج رسانده است.
جمعی از افراد خیر در محله‌های مختلف شهر ارومیه، با راه اندازی پویش‌های زیبایی چون نذر ماسک، نذر مواد ضدعفونی، جیره خشک به همراه نذر خون ثابت کردند که مجالس و عزاداری‌های امام حسین (ع) تعطیلی شدنی نیست و می‌توان با نمایش همدلی و مساوات ادامه دهنده راه ائمه اطهار بود.
مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان غربی در خصوص اهدای خون در ایام محرم به خصوص تاسوعا و عاشورا گفت: طرح نذر خون از اول محرم تا اربعین ادامه دارد و اهدا کنندگان نذر خون را به روزهای تاسوعا و عاشورا محدود نکنند.
مجتبی قهرمان رضائیه ادامه داد: اهدا کنندگان به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این فاصله زمانی برای اهدای خون به مرور مراجعه کرده و اهدای خون را به عاشورا و تاسوعا موکل نکنند.
وی افزود: همه‌ساله در ایام محرم به‌ویژه روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی، مراجعه مردم و عزاداران برای اهدای خون در مراکز انتقال خون استان افزایش می‌یابد که با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع کرونا، ساماندهی این موضوع بسیار ضروری است.
مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان‌غربی عنوان کرد: با توجه به افزایش میزان شیوع کرونا، هموطنانی که در ایام محرم و صفر نذر خون دارند و همچنین بهبود یافتگان کرونا با گرفتن نوبت اینترنتی، به نشانی اینترنتی خون و پلاسما اهدا کنند.
۵ مرکز منتخب برای اهدای خون در آذربایجان غربی دایر شد
وی افزود: امسال در بحث رعایت مقررات اهدای خون سختگیرانه‌تر شده و اهداکنندگان خون و پلاسما برای نوبت دهی به نشانی اینترنتی https://www.ibto.ir سایت سازمان انتقال مراجعه و در نوبت‌دهی اینترنتی هر اهداکننده نیز سر زمان خود برای اهدای خون مراجعه کند.
قهرمان رضائیه با اشاره به اینکه پنج مرکز منتخب در استان در روز تاسوعا و عاشورا آماده دریافت خون اهدایی هستند، بیان کرد: این شهرستان‌ها شامل ارومیه، خوی، نقده، مهاباد و میاندوآب است که در روز تاسوعا و عاشورا آماده دریافت خون از مردم عزادار هستند.
وی با بیان اینکه، اهدای خون یک اقدام انسان دوستانه و به منظور نجات جان بیماران یک عمل ضروری است گفت: بنابراین مردم اهدای خون و بهبود یافتگان کرونا، اهدای پلاسما را در اولویت کارهای خود قرار دهند و بهبود یافتگان کووید ۱۹ که ۲۸ روز از بهبودی آن‌ها گذشته است به همراه داشتن مدرکی دال بر سابقه ابتلاء به کووید ۱۹ نیز می‌توانند برای اهدای پلاسما به سازمان مراجعه کنند.
قهرمان رضائیه تصریح کرد: همچنین داشتن کارت ملی و سلامت جسمانی از ضرورت‌های اهدای خون است که این امر باید مورد توجه افراد علاقه‌مندان به اهدا خون نذری باشد.
در حال حاضر مردم آذربایجان غربی با برگزاری مراسم عزاداری با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در سالروز تاسوعا شور و شعور حسینی خود را به نمایش گذاشته‌اند.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%ba%d8%b1%d8%a8%db%8c-%d8%b5%d8%ad%d9%86%d9%87-%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d9%88-%d8%b4%d8%b9%d9%88%d8%b1-%d8%ad%d8%b3%db%8c%d9%86%db%8c/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.