استاندار آذربایجان غربی درخواست کرد//

آذربایجان‌غربی، پایتخت “موسیقی سنتی و مقامی” مناطق کشور

آذربایجان‌غربی، پایتخت “موسیقی سنتی و مقامی” مناطق کشور

درخواست اخیر استاندار آذربایجان غربی برای معرفی این استان به عنوان پایتخت “موسیقی سنتی و مقامی” مناطق کشور با استقبال اهالی فرهنگ و موسیقی این منطقه مواجه شد.
آذربایجان‌غربی به‌عنوان یکی از متنوع‌ترین مناطق زیست پیروان ادیان آسمانی، رهروان مذاهب اسلامی و محل زندگی قومیت‌های مختلف ایرانی تنها منطقه‌ای است که از آن به‌عنوان رنگین‌کمان اقوام ایرانی یاد می‌شود و به همین سبب همه آنچه را که می‌توان در قالب فرهنگ اقوام ایرانی نامید به سادگی می‌توان در آذربایجان غربی به عینه مشاهده کرد.
از همین رو انتظار اینکه این منطقه به‌عنوان پایتخت “موسیقی سنتی و مقامی” مناطق کشور نام‌گذاری و معرفی شود انتظار به‌جا و قابل تحقق است و به‌همین خاطر محمدمهدی شهریاری در آخرین رویداد بزرگ فرهنگی این منطقه که در شهرستان خوی و در همایش بین‌المللی شمس و مولانا اتفاق افتاد پیشنهاد کرد تا این عنوان برای استان آذربایجان غربی به رسمیت شناخته شود.
وی در همین رویداد پیشنهاد دیگری هم داشت تا خوی به مرکز پژوهش‌های علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بین‌المللی تبدیل شود.
استاندار آذربایجان غربی معتقد است: اندیشه و کلام و شأن و جایگاه و مرتبت ادبی و عرفانی و هنری شمس تبریزی و دلدادگی‌های مولانا به پیرِ مراد خویش، شرح‌حال شوریدگانی را روایت می‌کند که گویا با ساز نی و دف و تار، آوازی عاشقانه و چنگ و رباب می‌سرایند و می‌خوانند و این همان نوای آسمانی است که خیال را نوازش می‌دهد و روح را می‌آراید و از جدایی‌هایی حکایت می‌کند که با بازگشت به اصل خویش، جوهره و ذات خویشتن را بازمی‌یابند و به کمال و شکوفایی و اوج می‌رسند.
شهریاری با ذکر این مقدمه می‌گوید: اکنون من از شما سؤال می‌کنم می‌شود میزبان چنین شخصیتی در این استان بود و ادعای پایتختی عرفان و موسیقی مقامی و فولکلور مناطق ایران را نداشت؟
استاندار آذربایجان غربی می‌افزید: اکنون زمان کار است تا استان امن و فرهنگ‌پرور آذربایجان‌غربی با مرزداران همواره غیور و وطن دوستش به‌طور عام و شهر خوی به‌صورت خاص بتوانند از این سرمایه بی‌نظیر برای نزدیکی دل‌ها، گسترش ارتباطات بین فرهنگی، توسعه و ترویج فرهنگی و همچنین افشاندن بذر دوستی، صلح و انسانیت همان‌گونه که شمس و مولانا بران مذهب و سلوک بودند، استفاده کنیم.
براساس این گزارش در همایش بین‌المللی شمس و مولانا گروه‌های متنوعی از فعالان عرصه موسیقی سنتی و مقامی از مناطق مختلف کشور به هنرنمایی پرداختند و در این میان غنای موسیقی منطقه آذربایجان نیز با اجرای گروه‌های موسیقی متنوع این دیار در منظر دیدگان شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی به اثبات رسید.
اهالی فرهنگ و موسیقی در آذربایجان غربی با استقبال از چنین پیشنهادی در شبکه‌های اجتماعی اعلام آمادگی کرده‌اند تا نقش و سهم خود را در دستیابی این منطقه به این عنوان برازنده ایفا کنند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱:۱۴ ب.ظ

دیدگاه


شش × 7 =