آرازآذربايجان گزارش مي دهد

آذربایجان غربی چشم به راه ایجاد زیر ساخت های صنعت گردشگری

آذربایجان غربی چشم به راه ایجاد زیر ساخت های صنعت گردشگری

گروه گزارش:با توجه به موقعیت غنی آذربایجان غربی در حوزه توریسم، این استان نیازمند بهبود و ایجاد زیر ساخت های مناسب در صنعت گردشگری است جذب گردشگر یا توریسم بعنوان پدیده ای با سودآوری فراوان، بهمراه گسترش تکنولوژی ارتباطات، در وضعیت فعلی جهان از چنان جایگاهی برخوردار گردیده که از آن بعنوان صنعت توریسم یاد¬ می¬شود، لذا گردشگری برای ایران، که وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد می¬تواند راه نجات خوبی باشد، چراکه جذابیت¬ها و قابلیت های ایران آن قدر فراوان است که حتی بسیاری از ایرانیان پی به آنها نبرده¬ اند.
با توجه به تحقیقات دانشکده اقتصاد و حسابداری تهران، آذربایجان غربی با مساحت ۴۳ هزار و ۶۶۰کیلومتر مربع در شمال غربی ایران قرار دارد که در حدود ۲٫۶۵ درصد از مساحت کشور را تشکیل می دهد و عاملی که آن را از سایر استان های کشور متمایز و برجسته می سازد، این است که تنها استان کشور است که با سه کشور خارجی (جمهوری آذربایجان ، ترکیه و عراق) مرز مشترکی به طول ۸۹۱ کیلومتر دارد.
از موقعیت های طبیعی ارزشمند در این استان می توان به وجود ۵ تالاب بین المللی اشاره کرد که با داشتن گونه های گیاهی ارزشمند و منحصر به فرد و همچنین استراحتگاه پرندگانی همچون درنا، پلیکان، فلامینگو، اردک سرسفید منظره ای بسیار دیدنی را مقابل چشمان مسافران به نمایش در می آورد.
متاسفانه با توجه به قابلیت های آذربایجان غربی در صنعت اکو توریست از جمله جاذبه های تاریخی، طبیعی، فرهنگی ، چندان به زیر ساخت های گردشگری آن توجه نشده است و لذا این استان در صنعت گردشگری از وضعیت خوبی برخوردار نیست.
*اقدامات انجام شده در حوزه صنعت گردشگری آذربایجان غربی ناکافی است
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در جلسه ستاد اجرایی خدمات سفر که در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، با بیان اینکه تمام تلاش های انجام گرفته در این حوزه در راستای مطرح ساختن آذربایجان غربی به عنوان هاب گردشگری در کشور است، اظهار داشت: شاخصه های گردشگری استان بیشتر از سایر نقاط کشور و حتی برخی کشورهای دیگر است.
پیمان آرامون با بیان اینکه گسترش صنعت گردشگری در استان نیازمند همکاری تمامی دستگاه های اجرای و سازمان ها است، بیان کرد: لازم است تمام دستگاه های اجرایی و مسئولان سازمان ها به عنوان سفیران گردشگری در جهت منافع استان فعالیت نماییم.
این مسئول اقدامات انجام گرفته در حوزه جذب توریسم در استان را ناکافی دانسته و بیان کرد: در ده ساله اخیر تحولات خوبی را در صنعت گردشگری استان شاهد بودیم ولو اینکه با توجه به آثار تاریخی ، قدمت آذربایجان و موقعیت جغرافیای خاص آن، می توان گفت کار زیادی در این حوزه انجام نشده است.
آرامون، با درخواست از دستگاه های اجرایی عضو در این ستاد در خصوص ارائه عملکردها و اقدامات خود در این حوزه در قالب عکس و آمار، تصریح کرد: از پلیس راه و راهداری استان خواهشمندیم با همکاری هم، از وقوع تصادفات در جاده های استان بکاهند.
وی در پایان سخنان خود بیان کرد: خواستار فعال شدن طرح های اشتغالزایی روستایی از جمله بوم گردی برای جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها هستم.
*رشد ۲۷ درصدی ورود گردشگران خارجی به استان
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی در این جلسه بیان کرد: در اولین جشنواره گردشگری در ارومیه ، ۳۳۶ نفر از غرفه داران سایر استان ها را از تاریخ شروع جشنواره تا پایان آن میزبانی کردیم.
جلیل جباری در ادامه بیان کرد: ۱۴۰ غرفه صنایع دستی از استان های خوزستان، گلستان، هرمزگان، خراسان شمالی در این جشنواره دایر شده بود، همچنین ۴۹ نفر هنرمند آیین های فرهنگی و آداب و رسوم از سایر استان های کشور در این جشنواره حضور داشتند.
وی با اعلام اینکه در جشنواره صنایع دستی استان که در محل اولین جشنواره گردشگری در ارومیه برگزار شد، ۲۶ استان کشور در آن شرکت داشتند، بیان کرد: ۲۱ مورد از بزرگترین و با کیفیت ترین هتل و رستوران های استان برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده و حاضر شدند.این مسئول با بیان اینکه تعداد پذیرش هتل های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ۳۰ درصد در مرداد ماه ۹۶ به ۷۰ درصد در سال ۹۷ افزایش یافته است، گفت: اقامت گردشگران خارجی در پنج ماهه نخست سال ۳۴ هزار و ۵۲۷ نفر گزارش شده است در حالی که این رقم در سال گذشته در حدود ۲۵ هزار نفر بوده و در مدت یکسال، رشد ۲۷ درصدی را داشته است.
جباری با اعلام اینکه اقامت ۷۷۹ هزارو ۲۴ نفر در هتل آپارتمان های استان به ثبت رسیده است، بیان کرد: تعداد اقامت در هتل آپارتمان های استان، رشد ۱۹ و نیم درصدی را داشته است.
*کاهش ۵۰ درصدی تردد مسافرین در مرزها
معاون مدیرکل حمل و نقل و پایانه های آذربایجان غربی بیان کرد: تعداد ۷۰۰ دستگاه اتوبوس و بیش از یک هزار و ۲۰۰ خودروی سواری جهت جابه جایی مسافر در سطح استان به تردد مشغول بودند.
بهزاد برقی، با اشاره به بکارگیری ۱۹ باب مجتمع خدمات رفاهی جهت ارائه خدمات به مسافران تصریح کرد: هماهنگی با پلیس راه استان، نظارت بر عملکرد مدیران فنی، ارتقا سطح خدمات از طریق کنترل بر مراکز درمانی از جمله اقدامات کمیته حمل و نقل استان در ستاد اجرایی خدمات سفر استان بوده است.وی بیان کرد: ۳۳ سامانه ثبت خلافی سرعت و ۴۰ دستگاه در کنترل ترافیک استان در راستای جلوگیری از وقوع خطرات جاده ای با کمیته حمل و نقل همکاری داشتند.
برقی بیان کرد: تعداد مسافرین در حال تردد در مرزهای استان به سه میلیون و ۸۰۰ هزار رسیده است که این آمار کاهش ۵۰ درصدی را در این خصوص نشان می دهد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۹:۲۰ ق.ظ

دیدگاه


9 − چهار =