آذربایجان غربی یعنی یکی از آخرین چهار استان مظلوم کشور در شاخص آموزشی

آذربایجان غربی یعنی یکی از آخرین چهار استان مظلوم کشور در شاخص آموزشی

گروه اجتماعی: استان آذربایجان غربی با کسب رتبه ۲۸ کشوری در بین ۳۱ استان، جز چهار استان آخر از لحاظ شاخص آموزشی است.
نبود سامانه جامع آماری به منظور ردیابی کودکان بازمانده از تحصیل وعدم تخصیص اعتبار لازم جهت شناسایی، عدم جذب و نگهداشت این کودکان در کنار عواملی چون فقر اقتصادی، به کارگیری کودکان در مشاغل روستایی و کاذب شهری، تعصبات فرهنگی و قومی نسبت به تحصیل دختران… باعث شده تا این استان آمار بالایی از دانش آموزان بازمانده از تحصیل را داشته باشد.آذربایجان غربی بر اساس آمار رسمی اعلام شده از سوی آموزش و پرورش استان ۵۳هزار نفر بازمانده از تحصیل دارد که تنها میزان اندکی از آنها شناسایی شده اند.با آغاز سال تحصیلی جدید مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: »سال گذشته ۶ هزار و ۸۷۴ نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان وجود داشت که بازماندگان از تحصیل ۶ تا ۱۶ ساله در مدارس آذربایجان غربی شامل سه هزار و ۱۲۰ نفر پسر و سه هزار و ۷۵۰ نفر دختر بوده و تاکنون از این تعداد، سه هزار و ۲۹۳ نفر از آنها به مدارس بازگشتند«.با این حال در سال تحصیلی جدید، هنوز ۳ هزار دانش آموز در آذربایجان_غربی از تحصیل بازمانده اند.استاندار آذربایجان غربی اخیرا با اشاره به اهمیت جذب بازماندگان از تحصیل در استان اظهار کرد: »آموزش و پرورش استان ضرورت دارد با همکاری دیگر دستگاه های ذیربط، تمام تلاش خود را برای جذب بازماندگان از تحصیل و ریشه کنی بی سوادی در استان انجام دهد«.اما عدم ارائه آمار دقیق در خصوص جمعیت متولدین، مرگ ومیر و مهاجرت از طرف اداره ثبت و احوال، برنامه ریزی ها برای شناسایی و جذب کودکان بازمانده از تحصیل در استان را با مشکل مواجـه ساخته است.استان آذربایجان غربی به دلیل طولی وکوهستانی بودن دارای فاصله زیاد بین روستاها وشهرهای اصلی است، به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان؛ به علت کم بودن دانش آموزان در این مناطق امکان تشکیل کلاس و مدرسه جداگانه برای آنها وجود ندارد.با توجه به این مشکلات اخیرا استاندار آذربجایجان غربی خواستار شناسایی موانع و مشکلات بازماندگان از تحصیل در استان شد و افزود: یکی از مشکلات کودکان بازمانده از تحصیل بویژه در مناطق روستایی مشکل ایاب و ذهاب است که از محل اعتبارات استانی هزینه_های این بخش را تامین می_کنیم.از سوی دیگر استفاده از کودکان در مشاغل محلی روستاها (کشاورزی ، دامپروری،فرش بافی و کول بری و ….) و مشاغل کاذب شهری در جهت مشارکت در تامین معاش خانواده ها، وجود تعصبات قومی در بعضی از مناطق نسبت به تحصیل دختران، ممانعت والدین به علت بد سرپرستی آنان (عواملی از جمله اعتیاد والدین، محکومیت های جزایی و …)، کمبود یا نبود مدارس استثنایی و مراکز بهبود اختلالات یادگیری در مناطق که باعث خروج کودکان مذکور از چرخه آموزشی و یا منجر به افت تحصیلی شده که در نهایت منجر به ترک تحصیل آنان می شود.بیشترین باز مانده از تحصیل در سال تحصیلی گذشته به ترتیب منطقه در دوره ابتدایی شهرهای (ماکو، چالدران، شوط) و دوره اول متوسطه شهرهای (سلماس،خوی، ناحیه ۲) و در دوره دوم متوسطه نیز شهرهای(ناحیه ۲، ناحیه یک، خوی) گزارش شده است.وجود تعصبات قومی در بعضی از مناطق نسبت به تحصیل دختران ،عدم وجود انگیزه لازم در دختران برای ادامه تحصیل به دلیل کافی نبودن و یا در دسترس نبودن مدارس اول متوسطه در مناطق محروم و روستایی،عدم تخصیص اعتبارات کافی جهت ایجاد انگیزه برای شناسایی و جذب و نگهداشت کودکان بازمانده از تحصیل یکی از دلایل عدم تحقق جذب ۱۰۰درصدی کودکان بازمانده ازتحصیل در استان است.همچنین مرزی بودن روستاها و مشکل ایاب و ذهاب معلمان زن هم عاملی دیگر در ترک تحصیل و بازمانده شدن دانش آموزان از تحصیل است چرا که بسیاری از خانواده های روستایی حاضر به تحصیل دختران مقطع متوسط در مدارسی نیستند که دارای معلمان مرد باشد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از کردپرس، با رفع مشکل ایاب و ذباب دانش آموزان روستایی که استاندار وعده داده تا این مشکل از محل اعتبارات استانی هزینه شود شاید بتوان امیدوار بود که دختران مناطق مرزی هم دوباره به مدارس بازگردند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۳ ب.ظ

دیدگاه


− 1 = دو