معاون برنامه ريزي استاندار آذربايجان غربي:

آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق زمینه‌های زیادی برای همکاری دارند

آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق زمینه‌های زیادی  برای همکاری دارند

گروه خبر: معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی گفت : این استان و اقلیم کردستان عراق زمینه‌های زیادی برای همکاری‌های مشترک اقتصادی، تجاری و فرهنگی دارند که اراده مسوولین دو طرف نیز توسعه و تعمیق همکاری‌هاست.
غلامرضا دیزج نژاد در پایان سفر هیئت آذربایجان غربی به شهر اربیل عراق، نتایج این سفر را بسیار پربار و مثمر ثمر اعلام کرد و افزود : ایجاد شرکت حمل و نقل مشترک، بررسی مسایل و مشکلات تجارت مرزی، انعقاد قرار داد برای اعطای نمایندگی فروش در عراق و مکان یابی برای احداث شهرک صنعتی مشترک بین آذربایجان غربی و اقلیم کردستان از دستاوردهای مهم سفر هیئت اقتصادی آذربایجان غربی به اربیل عراق بود.
وی اضافه کرد : هیئت ایرانی در این سفر هشتمین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در اربیل عراق را افتتاح کردند که در این نمایشگاه، شرکت‌های ایرانی در حوزه‌های مختلف به خصوص سیمان، لوازم و مصالح ساختمانی و فرش حضور فعال داشتند و توانستند قراردادهای خوبی را نیز با طرف‌های عراقی منعقد کنند.
دیزج نژاد ادامه داد: همچنین در این سفر در جلسات کاری با استاندار اربیل مقرر شد تا شرکت حمل و نقل مشترک بین آذربایجان غربی و اربیل ایجاد شود که در این راستا نیز اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ارومیه برای شروع فعالیت این شرکت مشترک اعلام آمادگی کردند.
معاون استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به مشکلات ناشی از عدم وجود حمل یکسره کامیون‌ها به عراق و تخلیه و بارگیری مجدد در مرز، هزینه‌های مضاعفی به بازرگانان تحمیل می‌شود که ایجاد این شرکت حمل و نقل مشترک موجب تسهیل در امر صادرات و رفع مشکلات صادراتی خواهد شد.
دیزج نژاد گفت: در دیدار با وزیر آبادانی و سایر مدیران عالی رتبه اقلیم کردستان عراق آن‌ها بر ایجاد شهرک صنعتی مشترک مرزی بین اقلیم کردستان و آذربایجان غربی تاکید داشتند که در این راستا نیز ما کاملا موافق هستیم و طرف مقابل در حال مکان یابی است.وی از استقرار دستگاه ?ایکس ری? در گمرک ? تمرچین? خبر داد و افزود: با توجه به بازگشایی درب دوم در مرز تمرچین پیش بینی می‌شود سرعت عبور و مرور در مرز افزایش بیشتری یابد.
معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی همچنین ادامه داد: در پایانه مرزی تمرچین ساخت و ساز با سرعت خوبی توسط بخش خصوصی در حال انجام است که در اوایل سال آینده به بهره برداری می‌رسد.
وی گفت: آذربایجان غربی به جهت قرار گرفتن در همسایگی اقلیم کردستان عراق نقش مهمی در تجارت مرزی و مبادلات اقتصادی با کشور عراق دارد و بعد از افتتاح مرز تمرچین – حاج عمران روند صادرات کالاهای استانی رو به تزاید نهاده به طوری که در سال ۱۳۹۱ حجم کلی صادرات آذربایجان غربی به اقلیم کردستان عراق از بازارچه و پایانه مرزی کیله و تمرچین در ۸ ماهه سال جاری به رقم ۱۵۷ میلیون دلار رسیده است.
وی اظهار کرد: نظر مقام عالی استان نیز بر آن است که ساختارهای لازم جهت اجرای توافقات دو کشور در حداقل زمان به منظور جلب رضایت مردمی فراهم شود و آذربایجان غربی آماده حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری و ایجاد ابنیه در مرز تمرچین است.
دیزج نژاد گفت: روزانه به طور متوسط ۳۵۰ دستگاه خودروی سواری و باری از مرز تمرچین وارد خاک اقلیم کردستان می‌شود که در این راستا بخش خصوصی فعالیت‌های گسترده‌ای به منظور خدمات مرزی در بخش‌های مختلف نظیر ایجاد مخازن سوخت، احداث سایت تخلیه و بارگیری انجام داده و بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال در مرز تمرچین سرمایه گذاری شده است.
وی اضافه کرد: ایجاد وحدت رویه در مبادلات اقتصادی و سرمایه گذاری، حمل نقل و چگونگی فعالیت شرکت‌های که در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در شمال عراق فعال می‌باشند از دیگری مواردی بود که در جلسات کاری با مسئولان اقلیم عراق مورد تاکید قرار گرفت.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۷ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


9 × هفت =