مديرکل اوقاف و امور خيريه استان:

آذربایجان غربی نخستین استان کشور در اجرای نیت واقفان به شمار می‌رود

آذربایجان غربی نخستین استان کشور در اجرای نیت واقفان به شمار می‌رود

گروه خبر:مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی نخستین استان کشور در اجرای نیت واقفان به شمار می‌رود.
به گزارش آرازآذربایجان، حجت‌الاسلام ناصر جوان‌بخت در نشست خبری که مسجد قبای ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: آذربایجان غربی نخستین استان در اجرای نیت واقف به شمار می‌رود که این مهم با همت کارشناسان تحقق یافت.وی با اشاره به اینکه ۶ هزار و ۱۰۲ موقوفه در استان وجود دارد که در سامانه جامع موقوفات به ثبت رسیده است، ادامه داد: ۱ هزار و ۸۱۹ موقوفه منفعتی وجود دارد که درآمد ناشی از آن صرف نیت واقف می‌شود.
این مسئول به وجود ۴ هزار و ۲۸۳ موقوفه انتفاعی در سراسر استان اشاره کرد و ادامه داد: این موارد شامل مساجد، حسینیه‌ها و غیره می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی وجود ۳۵ هزار و ۷۰ رقبه که ۳۰ هزار فقره از آنها منفعتی و حائز درآمد هستند مورد اشاره قرار داد و یادآوری کرد: از این تعداد ۴ هزار فقره انتفاعی بوده و فاقد درآمد هستند.وی مقاوم‌سازی ۵ هزار مترمربع از بقاع استان و انجام عملیات عمرانی در آنها را مورد توجه قرار داد و یادآوری کرد: اتمام عملیات عمرانی بقعه سیدجمال‌الدین بوکان و بهره‌برداری از پروژه حاج عبدالکریم خوی با شش واحد تجاری و ۱۲ واحد مسکونی هم در برنامه داریم.جوان‌‎بخت اجرای نیت واقف با اطعام زائران در آئین پیاده‌روی اربعین حسینی به ارزش ۳۵۰ میلیون تومان را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۱۵۰ هزار پرس غذا در طول هفته بین زائران توزیع شد.
*نقش ویژه رسانه‌ها در ترویج فرهنگ وقف
ابراهیم آقازاده در رابطه با ترویج فرهنگ وقف توسط رسانه ها اظهار داشت: رسانه ها به واسطه جایگاه خود در جامعه و از آنجا که نماینده افکار عمومی هستند بالاخص هر رسانه ای با طیفی از خوانندگان در ارتباط هست و می تواند در راستای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی اهمیتی شگرف در شناساندن فرهنگ وقف در جامعه ایفا نماید؛ بدون شناساندن فرهنگ وقف در جامعه و عدم تبیین آن در اذهان جامعه بنظر می رسد مشارکت مردم در سطح بسیار پایینی انجام خواهد شد.
وی گفت: همه بالاخص مسئولین اوقاف و امور خیریه نیک واقف هستند لازمه مشارکت کردن و یا مشارکت دادن مردم در یک پدیده از جمله وقف آگاهی یافتن و احاطه یافتن اذهان به آن هست رسانه می تواند ابعاد پنهان و زوایای مغفول مانده چنین پدیده هایی را برای مردم بازگو کند و به سبب اعتمادی که مردم به رسانه دارند قطعا این آگاهی بخشی موثر خواهد بود و به تبع آن در راستای منافع سازمان عمل کننده خواهد بود.
مدیر مسوول روزنامه آراز آذربایجان در رابطه با تعامل اداره کل اوقاف استان با رسانه ها در امر فرهنگسازی وقف بیان کرد: هر دستگاهی برای تبیین عملکرد آن به مردم ؛ نیاز به ابزارهایی دارد اداره کل اوقاف و امور خیریه استان و مسئولین آن هم از این امر مستثنی نیستند.
وی افزود: از آنجا که تبیین عملکرد دستگاهها در راستای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی هست و این موضوع جزو وظایف ذاتی یک رسانه به شمارمی آید بنابراین از این پتانسیل مسئولین می توانند به صورت هوشمند در راستای منافع خود بهره ببرند و با ارتباط دو سویه واقعیت ها و عملکرد های اجرایی خود را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار دهند بدون شک از ظرفیت رسانه های استان دستگاه ها بالاخص دستگاه های فرهنگی می توانند به نحو مطلوب بهره مند شوند.
آقازاده خاطرنشان کرد: رسانه ها با ورود به عرصه اطلاع رسانی در خصوص یک پدیده و تبیین زوایای پنهان آن برای افکار و اذهان عمومی؛ نیازمند اطلاعات جامع و کامل بدون مبالغه دارند . مدیر مسوول روزنامه آراز آذربایجان گفت: مردم به واسطه ارتباط با رسانه ها و اعتماد به آن ؛ نباید در عرصه اطلاع رسانی مورد ظلم واقع شده و در معرض اطلاعات و عملکرد های کذایی و اغراق آمیز قرار گیرند نیازهای رسانه ها در حوزه وقف هم شامل موارد گفته شده خواهد بود .
وی اظهار داشت: مسئولین حوزه وقف برای رسیدن به اهداف واقعی خصوصا هدف شرعی وقف ؛مخلصانه اطلاعات و همچنین انتظارات مورد نیاز برای تبیین به افکار عمومی را در اختیار رسانه ها قرار دهند و قطعا رسانه با پردازش اطلاعات با نگرش مثبت آن را در معرض قضاوت افکار عمومی قرار خواهد داد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


− چهار = 2