معاون پارلماني وزارت امور خارجه در اروميه :

آذربایجان غربی مهد قومیت ها با زندگی مسالمت آمیز در کنارهم است

آذربایجان غربی مهد قومیت ها با زندگی مسالمت آمیز در کنارهم است

گروه خبر: معاون کنسولی مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه گفت : آذربایجان¬غربی مهد قومیتهای مختلفی است که طی سالهای متمادی با مسالمت در کنار هم زندگی کرده‌اند.به گزارش آرازآذربایجان حسن قشقاوی در آیین افتتاح چهارمین جشنواره انگور که در دهکده ساحلی چی‌چست برگزار شد با اشاره به تنوع قومیتی در آذربایجان غربی، تصریح کرد: آذربایجان غربی مهد قومیتهای مختلفی است که طی سالهای متمادی با مسالمت در کنار هم زندگی کرده‌اند.معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه با بیان اینکه مردم آذربایجان غربی با همگرایی مذهبی و توحیدی در کنار هم زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: این استان چهره‌هایی را تحویل داده است که در سطح جهانی مطرح هستند.
این مسؤول ادامه داد: چهارمین جشنواره انگور فرصت مناسبی است تا ظرفیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری این استان که یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است، مورد معرفی قرار گیرند.
قشقاوی تبیین کرد: در تمام ادیان انگور میوه بهشتی است که برگ آن به پنجه معشوق و خوشه آن به زلف یار تشبیه شده است و شاعر تنه آن را به رابطه عاشق و معشوقی تمثیل کرده است که دور هم پیچیده شده‌اند.
معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان خارج از کشور وزارت خارجه، انگور را چراغ هدایت عنوان کرد و اظهار داشت: شعرا در وصف انگور نکات قابل توجهی را ارائه داده‌اند و در ادب و شعر فارسی در این خصوص تمثیل‌های زیادی وجود دارد.
این مسؤول، برگزاری جشنواره انگور را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت‌های این شهرستان در بخش‌های مختلف عنوان کرد و افزود: در این میان علاوه بر برگزاری چنین جشنواره‌هایی باید نسبت به توسعه کشت این محصول بهشتی نیز اقدام اساسی انجام گیرد.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه گفت: حقوق قربانیان ایرانی فاجعه منا در سطح بین_الملل پیگیری می‌شود. همچنین حسن قشقاوی در خصوص آخرین وضعیت پیگیری قربانیان فاجعه منا گفت: با وکلای بین المللی در حال رایزنی هستیم و همچنین هئیت هایی را به مناطق مختلف اعزام کرده ایم تا بهترین راه قضایی و بین_المللی را بیابند و این موضوع پیگیری شود.
وی با اشاره به پیام وزیر امور خارجه کشورمان به اولین سالگرد این فاجعه عنوان کرد: همان‌طور که در این پیام آمده با وجود تمامی کارشکنی های رژیم آل سعود، پیگیری فاجعه منا تا احقاق حقوق مسلم شهدا، قربانیان و آسیب دیدگان و بازماندگان شهدای این فاجعه غم انگیز از دستور کار وزارت امور خارجه خارج نخواهد شد.
قشقاوی در خصوص روابط همه جانبه کشورمان با ترکیه به واسطه هم مرزی آذربایجان_غربی با این کشور گفت: در ماجرای کودتای اخیر در ترکیه جمهوری اسلامی ایران در کنار مسئولان این کشور از دموکراسی حمایت کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نیز تبادل هئیت_هایی در سطوح مختلف ادامه دارد. در کنار روابط سیاسی روابط اقتصادی رو به رشدی با ترکیه داریم و امیدواریم سطح مبادلات اقتصادی با این کشور روز به روز افزایش یابد.
قشقاوی در خصوص اعلام حمایت کشورهای خارجی به خصوص ترکیه در زمینه احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: هر کشور همسایه ای و هر نهاد بین المللی که بتواند و بخواهد به ما در احیای دریاچه ارومیه کمک کند ما استقبال می_کنیم.
معاون پارلمانی وزارت امور خارجه اضافه کرد: ما در سطح بین المللی خشک شدن دریاچه ارومیه را به عنوان یک مشکل زیست محیطی مطرح کرده و می کنیم و امیدواریم دو سال اخیر تحول خوبی که در رابطه با احیای این دریاچه آغاز شده ادامه یابد.وی با بیان اینکه آذربایجان غربی ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی دارد و هم مرزی با سه کشور خارجی نیز به عنوان یک مزیت می تواند زمینه ساز توسعه اقتصادی این استان شود، بر آمادگی این وزارتخانه برای گسترش سطح روابط استان با کشورهای همسایه تاکید کرد.
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران گفت: هم اکنون شرایط اخذ ویزا ۱۹۰ کشور جهان از دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در ارومیه فراهم شده است. حسن قشقاوی اظهار داشت: خوشبختانه هم اکنون شرایط اخذ ویزا برای مردم ۱۹۰ کشور جهان از ارومیه فراهم شده است.
معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: ارومیه شهر فلورانس مذهبی و قومی ایران بوده و ۳۰ هزار سال پیش، قوم آشور به این منطقه آمده و ساکن آن شدند.
وی تصریح کرد: آذربایجان به مثابه سر ایران است و شهر ارومیه در این سر نقش مغز را بازی می‌کند همچنانکه تهران نیز قلب ایران به شمار می‌رود.
قشقاوی گفت: حمایت از کشاورز بدین معنی نیست که به محض عقب افتادن اقساط بانکی یا تعهدات مالی به سیستم قضایی ارجاع داده شود و سریع اعمال قانون شود بلکه حمایت از کشاورز باید با صبر و حوسله و فرصت دادن برای این قشر زحمتکش همراه باشد تا بتوانند چرخه تولید کشور که در دست انها است را با تولید محصولات مطلوب بچرخانند.معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به وجود ظرفیت یک میلیون تنی سردخانه‌های استان گفت: علاوه بر آن ۱۰ هزار مهندس کشاورز نیز در آذربایجان‌غربی مشغول فعالیت هستند.نادر صفرزاده با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته کشورمان تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته و مقامات انگشت‌شماری از کشورهای خارجی به ایران رفت و آمد می‌کردند افزود: این در حالی است که هم اکنون رفت و آمدهای سران کشورهای خارجی به ایران افزایش یافته است.وی با اشاره به وجود سه فرودگاه در استان آذربایجان‌غربی افزود: در این رابطه فرودگاه‌های ارومیه، خوی و ماکو آماده صادرات محصولات کشاورزی استان هستند.
شهردار ارومیه نیز در این مراسم اظهار داشت: بی شک هدف از برگزاری جشنواره انگور، ایجاد نشاط و شادابی در جامعه است.
محمد حضرت‌پور بیان کرد: هم اکنون ۲۸۶ هزار تن انگور در این منطقه تولید شده که تنها ۲۰ هزار تن آن صادر می‌شود که رقم بسیار اندکی است.
وی با اشاره به وجود ۵۴ نوع انگور در استان گفت: بنابراین دستگاه دیپلماسی کشور باید فعال‌تر شده و بازار مصرف مناسبی برای انگور در دنیا پیدا کند.
شهردار ارومیه با تاکید بر آموزش باغداران تصریح کرد: باید حوزه بسته‌بندی محصولات کشاورزی برای صادرات داخلی و خارجی فعال‌تر شود.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به اینکه ارومیه مهد پرورش و تولید انگور در کشور است اظهار داشت: بی شک این محصول سهم بسیاری در اقتصاد استان و شهرستان دارد.حسین بخشایشی افزود:با توجه به اینکه شهر ارومیه به باغ شهر انگور معروف است، همه ساله این جشنواره با هدف نشان دادن ظرفیت و توانمندی انگور به ویژه در صنایع تبدیلی،هویت ملی و مذهبی برگزار می شود.

نوشته شده توسط araz در پنجشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۴:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


6 × = پنجاه چهار