آذربایجان غربی قطب ظرفیت سردخانه در کشور

آذربایجان غربی قطب ظرفیت سردخانه در کشور

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی :– سردخانه های استان علیرغم اینکه به لحاظ تعداد و ظرفیت اسمی و عملی رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده اند ولی به دلیل نگهداری سایر محصولات کشاورزی، امکان جذب مابقی سیب ها را ندارند.
استان آذربایجان غربی با توجه به همجوار بودن با چهار کشور همسایه به نوعی ویترین محصولات کشاورزی کشور بوده و اغلب میوه های تولید شده در کشور جهت صادرات در این استان دپو شده و به کشورهایی همچون عراق ،ترکیه و آذربایجان صادر می شود.
این محصولات شامل سیب ، انگور ، انار ، پرتقال و سایر محصولات و هسته دار را شامل شده و از طریق مرزهای این استان به کشورهای همسایه صادر می شود.
ظرفیت بالای نگهداری محصولات کشاورزی در سردخانه های استان آذربایجان غربی بر کسی پوشیده نیست و برابر پیش بینی های صورت گرفته ظرفیت سردخانه های این استان تا آخر سال ۹۳ به ۸۰۰ هزار تن رسیده و به این ترتیب ۸۰ هزار تن به ظرفیت سردخانه های استان افزوده خواهد شد.
اغلب سردخانه های این استان از نوع آمونیاکی – فریونی و دو مداره بوده و بعضی نیز به سیستم اتمسفریک برای صادرات حرفه ای مجهز گردیده اند.
برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در توسعه همه جانبه بخش کشاورزی و امنیت غذایی اهمیت و اولویت فراوانی دارد و از دیگر برنامه های سازمان ایجاد واحدهایی برای سورت ، درجه بندی و بسته بندی با دستگاههای پیشرفته و فناوری جدید بوده که کیفیت محصولات و همچنین صادرات را بالا برده و در نهایت توسعه همه جانبه بخش کشاورزی یعنی امنیت غذایی ، اشتغال زایی و بالابردن در آمد کشاورزان و تولید کنندگان و نیز جلوگیری از ضایعات کشاورزی را به دنبال خواهد داشت.
این در حالی است که آذربایجان غربی می تواند در بازارهای جهانی حضور پیدا کرده و رقابت کند و یکی از مهمترین برنامه های جهاد کشاورزی استان ، مجهز نمودن واحدهای سردخانه ای استان به زنجیره های تولیدی از جمله سبد سازی ، کارتن سازی تلسکوپی ،درجه بندی و بسته بندی واحدها بوده تا این آمادگی را در کشاورزان به صورت حرفه ای و بازار پسند برای رقابت در بازارهای جهانی فراهم نماید، تا بتوانند محصولات خود را با کیفیت بالا و ارزش افزوده مناسب به فروش برسانند.
این در شرایطی است که استان آذربایجانغربی به عنوان یکی از قطبهای مهم تولید سیب درختی در کشور نقش پررنگی را در تامین، عرضه و صادرات سیب درختی در سطح کشور و منطقه ایفا می نماید. یک سوم تولید سیب مورد نیاز کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود و سالانه ۳۰ درصد از کل سیب تولیدی استان جذب صنایع تبدیلی شده و بقیه به مصرف تازه خوری می‌رسد.‏
این در حالی است که کوچک بودن قطعات ، عدم وجود قوانین در خصوص حذف باغات در مناطق نا مساعد و باغات رها شده در حاشیه شهرها و روستاهای بزرگ که کانون آفات و بیماریها بوده ، بذری بودن پایه های باغات موجود ، نامشخض بودن وضعیت فروش ، عدم وجود سورت و بسته بندی مناسب ، مجهز بودن تنها ۴ درصد از باغات به آبیاری تحت فشار از جمله مسایل و مشکلات مهم بر سر راه تولید سیب استان است.
از سوی دیگر، بر اساس آمار موجود سالانه بطور متوسط یک میلیون تن سیب از باغات استان برداشت می شودکه ۳۰% از این مقدار تحت عنوان سیب زیردرختی که اصطلاحاً سیب صنعتی نامیده می شود جهت تولید کنسانتره و فرآورده های دیگر نظیر سرکه، آب میوه، مربا و چیبس از سوی کارخانجات صنایع تبدیلی استان و سایر استانها جذب و پس از تبدیل به فرآورده های مذکور قسمت اعظم آن به کشورهایی اروپایی و آسیایی صادر می گردد.
بخشی از دو سوم باقیمانده محصول تولید شده به صورت تازه خوری مصرف و قسمت اعظمی نیز یا به عنوان میوه شب عید و ایام نوروز در سردخانه های استان ذخیره و یا به کشورهای آسیایی و همسایه از جمله ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان ، عراق ، روسیه و بقیه کشورها صادر می گردد. از سویی سردخانه های استان علیرغم اینکه به لحاظ تعداد و ظرفیت اسمی و عملی رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده اند و به رغم گنجایش حدود ۴۰۰ هزار تن سیب درختی در خود، سیب درختی مازاد بر مصرف باغداران در دستشان باقی مانده و سردخانه های کشور نیز به دلیل نگهداری سایر محصولات کشاورزی، امکان جذب مابقی سیب ها را ندارند هر چند برخی عوامل دخیل در خرید و ذخیره سازی سیب درختی، بخشی از این کالا را در سردخانه های استانهای تهران، اصفهان ، آذربایجان شرقی، همدان و … نگهداری می کنند و البته متحمل هزینه های حمل مضاعفی نیز می گردند.
به نظر می رسد به منظور حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود واسطه ها و دلالان، باید بخشی از سیب تولیدی استان بصورت مطلوب در سردخانه ها ذخیره و نگهداری شود و در تحقق آن، باید واحد های سردخانه ای مصوب جدیدی ، در صورت تامین اعتبار ایجاد شوند تا علاوه برایجاد اشتغال، در افزایش درآمد تولیدکنندگان و ارتقا سطح اقتصاد کشاورزی منطقه تاثیر مهمی را از خود بجای گذارد.
مسئولان استان باید تلاش کنند با فراهم سازی فعالیت واحدهای سرخانه ای دیگر محصولات کشاورزی، راه را برای استفاده بهینه و مدیریت یافته از منابع موجود و صیانت از سرمایه های ملی بخش کشاورزی در سال حماسه اقتصادی فراهم آورند.
این در حالی است که اهمیت پوشش بیمه ای محصولات زراعی و باغی جهت کاهش تاثیر خسارات وارده به بهره برداران بعنوان چتری حمایتی و مهم بر کسی پوشیده نیست و با توجه به سابقه منطقه در رخداد حوادث ناخواسته طبیعی، بهره برداران استان باید بیمه محصولات را تا فرصت باقیمانده در اولویت اصلی پروسه تولید خود قرار دهند تا در مواقع بروز حوادث طبیعی، بخشی از خسارات وارده تامین و در روند تولید آنان را دچار مشکلات اعتباری ننماید.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


5 × = ده