- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

آذربایجان غربی فقیرترین استان‌ کشور است

Posted By admin On اسفند ۱۳, ۱۳۹۴ @ ۶:۱۶ ق.ظ In اخبار ویژه,اقتصادی | No Comments

گروه گزارش: به گزارش آراز آذربایجان انجمن پیمانکاران آذربایجان غربی جزو انجمن‌های فعال کشور بوده و این انجمن هم‌اکنون عهده‌دار دو مسئولیت مهم در کمیسیون کانون سراسری پیمانکاران کشور هستند.
با توجه به اینکه در حال حاضر کشور در شرایط جدید اقتصادی به سر می‌برد، باید تمام توان خود را برای پیشبرد اهداف اقتصادی انجام داده و در این راستا لازم است تعامل بسیار مطلوبی بین بخش خصوصی و دولت ایجاد شود و برای به وجود آوردن این تعامل نیازمند برنامه‌ریزی منسجم هستیم.
رئیس هیئت مدیره کانون سراسری پیمانکاران ایران در نشست خبری در این خصوص اظهار داشت: باید توجه کنیم که برنامه‌ریزی نکردن به معنای برنامه‌ریزی برای شکست است لذا برای شناسایی کمیت و کیفیت نقش پیمانکاران عمرانی در پسابرجام باید قبل از هر چیز شناخت جامع از وضعیت موجود کشور داشته باشیم تا براساس آن بتوانیم درست برنامه‌ریزی کرده و به موقع واکنش نشان داده و به عملیاتی کردن برنامه‌ها مبادلات ورزیم.
حسن سعادتمند ادامه داد: شناخت شرایط جدیدی که کشور در آن قرار گرفته نیازمند تحلیل‌های دقیق و شفافی است که تمام ابعاد و زوایای پیدا و پنهان را آشکار کرده و بتواند تصویری درست از شرایط را در اختیار ما قرار دهد.
*شکستن فضای ایران هراسی در جهان با مذاکرات هسته‌ای
رئیس هیئت مدیره کانون سراسری پیمانکاران ایران خاطرنشان کرد: به عقیده بسیاری از صاحب‌نظران حوزه‌های سیاسی و اقتصادی آنچه بیش از قوانینی که بر ضد ایران اعمال می‌شد باعث فشار و آسیب به کشور شده است و فضای ایران هراسی و هزینه‌مند بودن ارتباط با ایران در بین جامعه جهانی بود.این مسئول تاکید کرد: مهم‌ترین اتفاقی که در مذاکرات هسته‌ای در سطح بین‌المللی رقم خورد شکستن فضای ایران هراسی در جهان و جایگزینی آن به فضای شفاف و توام با اعتماد متقابل بوده و فضای تازه استخراج شده به دلیل جریان‌های مخالف داخلی و خارجی بسیار شکننده بوده و بیم آن می‌رود که با اعمال فشارهای متعدد از سوی مخالفان آسیب جدی به این فضا وارد آید.سعادتمند تاکید کرد: مهم‌ترین وظیفه بخش خصوصی در این شرایط حمایت و پشتیبانی و دفاع از فضای جدید و تازه متولد شده است زیرا که سرنوشت و آینده اقتصادی کشور به آن وابسته شده پس شایسته است که بخش خصوصی تا تثبیت این فضا و استحکام بنیان‌های آن حمایت همه جانبه را از فضای وجود دریغ نکند.وی ادامه داد: جوامع بشری در حیات خود و در بازده زمانی مختلف و شرایط متفاوت با توجه به دیدمان و چارچوب مفهومی جامعه به یک برداشت و درک مشترک رسیدند که براساس مجموعه از تصورات و مفاهیم و رسوم آن جامعه را شکل داده که به آن پارادایم می‌گویند رسیدن به این موضوع که کشور وارد مرحله جدیدی از حیات سیاسی و اقتصادی شده است بسیار مهم بوده و به تبع آن تغییر پارادایم را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.
*بهبود فضای کسب و کار در کشور منجر به توسعه می‌شود
سعادتمند ادامه داد: انتظار بخش خصوصی از دولت دریافت کمک‌های مالی و یارانه نقدی نیست ولی انتظار دارد دولت در بهبود فضای کسب و کار بخش خصوصی را یاری کند که در صورت تحقق این مهم نه تنها به نظام و ادامه حیات بخش خصوصی منجر می‌شود بلکه با ایجاد رونق بهبود فضای کسب و کار طرح‌های عظیم توسعه در کشور به حرکت در می‌آید.
وی افزود: آزادسازی، خصوصی‌سازی مقررات‌زدایی و کاهش تصدی‌گری دولت از جمله اقداماتی است که در بهبود فضای کسب و کار موثر و تعیین‌کننده است البته در این بخش نیز تغییر پارادایم دولت ضروری است و این موضوع باید به یک باور عمومی تبدیل شود.رئیس هیئت مدیره کانون سراسری پیمانکاران ایران اذعان کرد: باید توجه داشته باشیم توسعه با اقتصاد دولتی محقق نمی‌شود لذا لازم است این تفکر تبدیل به یک باور عمومی شود که برای رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه کشور در صورت حاکمیت دولت در اقتصاد کشور دور از دسترس خواهد بود.
*اتکا به سیاست اقتصاد مقاومتی تنها راه حل نجات کشور
ناصر حضرتی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی نیز دراین همایش ، اظهار داشت: در حال حاضر وضعیت اقتصاد کشور از لحاظ استاندارد از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و نیازمند ترمیم و تدبیر مسئولان و دولتمردان را می‌طلبد.وی ادامه داد: براساس اعلام اقتصاددانان جهانی آنچه که در کشورهای کمتر توسعه یافته سبب رکود اقتصاد شده است، کمبود اعتبار و منابع نبوده بلکه عدم مدیریت و نوع حکمرانی مدیران بوده که موجبات فلج شدن اقتصاد هر کشوری را فراهم می‌آورد و مصداق این موضوع را در کشور ملاحظه می‌شود.رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تنها راه‌حل حل نجات کشور بوده و این موضوع کشور را در مسیر رشد و شکوفایی قرار می‌دهد.
این مسئول ادامه داد: برای دست یافتن به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین دست‌یابی به اهداف برنامه ششم توسعه با رویکرد جهادی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به انجام برخی از وظایف در این راستا مکلف شده و در این خصوص نیازمند تعامل بیشتری بلا بخش خصوصی کشور است.
حضرتی افزود: طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در حال حاضر برای اتمام طرح‌های عمرانی کشور نیازمند ۴۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.وی ادامه داد: در چنین شرایطی که دولت در آن قرار گرفته است راهی به جز واگذاری طرح‌های عمرانی به بخش خصوصی وجود ندارد.
*آذربایجان غربی فقیرترین استان‌ کشور است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی به وضعیت اقتصادی آذربایجان_غربی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر آذربایجان غربی جزء فقیرترین استان‌های کشور بوده و به شدت کمتر توسعه یافته است.
این مسئول ادامه داد: آذربایجان غربی از لحاظ شاخص توسعه انسانی که شامل، سه مولفه سواد درمان و میزان درآمد است در رتبه‌های آخر استان‌های کشور قرار گرفته شده است.حضرتی بر ضرورت ارتقای شاخص‌ توسعه انسانی تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر شاخص سواد در آذربایجان غربی بسیار تاسف‌بار بوده و ۱۰ درصد از آمار باسوادی کشوری عقب هستیم.
*سرانه درآمد مردم آذربایجان غربی پایین‌تر از میانگین کشوری است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی به میزان درآمد هر شهروند آذربایجان غربی نسبت به سایر استان‌های کشور اشاره کرد و ادامه داد: به طور متوسط میزان درآمد یک نفر در آذربایجان غربی از متوسط درآمد سرانه کشور ۵۰ درصد پایین‌تر است به طوری که درآمد متوسط سرانه هر شهروند ایرانی ۱۳ میلیون تومان در سال است، در حالی که درآمد سرانه هر شهروند آذربایجان غربی ۵ میلیون تومان در سال است.وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که با موفقیت‌های که در مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته شده نمی‌توان انتظار داشت به سرعت سبب رونق اقتصادی کشور شود.
این مسئول به ضرورت تعامل دولت با بخش خصوصی تاکید کرد و ادامه داد: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی در راستای تعامل با بخش خصوصی ۸۵ درصد از میزان اعتبارات عمرانی استانی را در طول امسال به صورت پیمانی اعمال کرده است.
حضرتی با اشاره به اینکه بدهی دولت به پیمانکاران آذربایجان غربی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بود، افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با همکاری استانداری آذربایجان غربی در طول دو سال گذشته ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی پیمانکاران استان را تسویه کرده است.
رهاد مداح‌ علی، رئیس هیئت مدیره انجمن پیمانکاران عمرانی آذربایجان غربی در ادامه اظهار داشت: انجمن پیمانکاران آذربایجان غربی به پشتوانه تمام اعضا به دنبال مطالبات از دست رفته اعضای این انجمن بوده و امید دولت تدبیر وامید به ارتقا جایگاه انجمن پیمانکاران یاری برساند.
وی افزود: به تازگی کاره تهیه و ساخت حدود ۱۸ هزار تخت بیمارستانی در آذربایجان غربی به بخش شبهه دولتی واگذار شده در حالی که این کار از عهده پیمانکاران بخش خصوصی این استان هم بر می‌آمد با این حال دولت قصد ندارد از بخش خصوصی حمایت همه جانبه به عمل بیاورد.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d9%81%d9%82%d9%8a%d8%b1%d8%aa%d8%b1%d9%8a%d9%86-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d9%86%e2%80%8c-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1-%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.