گزارش//

آذربایجان غربی رکورددار طولانی‌ترین پروژه‌های بیمارستانی ناتمام

آذربایجان غربی رکورددار طولانی‌ترین پروژه‌های بیمارستانی ناتمام

گروه اجتماعی:استان آذربایجان غربی که از فرسودگی بیش از ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی رنج می‌برد رکورددار طولانی‌ترین پروژه‌های بیمارستانی ناتمام در کشور نیز هست و در شاخص‌های سلامت در رتبه‌های انتهایی کشور قرار دارد.
شاید اگر مرحوم آیت‌الله العظمی خویی ۲۳ سال پیش می‌دانست دولت‌ها چه بلایی بر سر پروژه بیمارستان خیریه‌اش می‌آورند هیچ وقت پیش‌قدم نمی‌شد تا قدم در راه این کار خیر بردارد تا نام بزرگ او بر بزرگترین پروژه بیمارستانی ناتمام تاریخ آذربایجان در سه دهه اخیر گذاشته شود.
قصه سرنوشت این بیمارستان پیوسته سوژه‌ای برای رسانه‌های مختلف بوده تا تیترهای جذاب بوده و همه وزرای بهداشت و درمان در سه دهه اخیر هر کدام چند بار از این پروژه ناتمام بازدید کرده و وعده‌های سرخرمن بسیاری را داده‌اند که تاکنون هیچ یک از آنها به سرانجام نرسیده است.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تسنیم ضمن اظهار ناخرسندی از تعلل دولت‌ها در سرانجام دهی به این پروژه بیمارستانی با اشاره به آخرین وعده دولت برای احداث این پروژه اظهار داشت: بیمارستان آیت‌الله خویی در سال ۸۹ به دولت واگذار شده است که بالغ بر ۲۴ سال سابقه دارد، امسال با پیگیری‌های انجام شده مصوب شد که اعتبار ۷۰ میلیارد تومان برای اتمام بیمارستان آیت‌الله خویی تخصیص داده شود.
*آخرین وعده دولت برای تکمیل بیمارستان آیت‌الله خویی
سید تقی کبیری گفت: البته تاکنون ۱۴ میلیارد تومان برای این بیمارستان هزینه شده و ۲۰ میلیارد تومان نیز به واسطه اسناد خزانه تزریق شده البته بنا به وعده دولت قرار است با تزریق ۷۰ میلیارد تومان به این پروژه، پیمانکار در خرداد ۹۶ بیمارستان را برای تجهیز تحویل دهد.
وی افزود: پیگیر تحقق وعده دولت هستیم چرا که وعده پرداخت اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این بیمارستان در حضور آقای نوبخت همراه با معاونان وی و نیز در حضور وزیر بهداشت در شهر خوی دنبال شده است چنانچه این اعتبار تحقق یابد صداقت دولت در عمل به وعده هایش نیز روشن می شود.
کبیری خاطرنشان کرد: تزریق بودجه بیمارستان آیت الله خویی با مشکل مواجه شده است در صورتی که ماه‌های گذشته به صورت منظم پرداخت می‌شد با این شرایط پیمانکاران در نبود نقدینگی به تعهدات خود عمل می کنند، در صورت تزریق به موقع اعتبار مورد نیاز پیمانکار وعده داده است بصورت سه شیفت کارکند و بیمارستان را به موقع تحویل دهد.
نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست تا به وعده های خود در تکمیل پروژه بیمارستان آیت‌الله خویی در خرداد ۹۶ عمل کند.
*بزرگترین پروژه بیمارستانی ناتمام آذربایجان غربی
از خوی که بگذریم در شهر ارومیه که مرکز استان آذربایجان غربی است اوضاع پروژه‌های بیمارستانی بسیار اسفناک‌تر از سایر شهرستان‌ها است.
در دولت دهم کار ساخت بیمارستانی مجهز با آب و تاب فراوان آغاز شد.
محل این بیمارستان در مجاورت قبرستان بزرگ شهر انتخاب شده بود به نحوی که از منظر هر شهروندی این جانمایی برای ساخت چنین بیمارستانی محل اشکال بود اما جالب است که همه مدیران وقت بدون توجه به قبرستان مجاور تصمیم گرفته بودند بیمارستان بزرگی را کلنگ بزنند و به زعم خود بخشی از کمبود تخت‌های بیمارستانی را جبران کنند.
اکنون ۸ سال از آغاز احداث این بیمارستان می‌گذرد اما تنها چیزی که از این پروژه آماده شده همان اسکلت بتنی ناتمام است که در مدخل شهر به یک نماد تمام عیار بی تدبیری بدل شده و همگان را به پوچ بودن وعده‌های این چند سال گواهی می‌دهد.
جالب اینجاست که حتی پس از گذشت سه سال از تصمیم دولت یازدهم برای جابجایی این بیمارستان و آغاز احداث آن در مکانی دیگر آنچه در میدان عیان است فقط یک مشت وعده است.
*۵۰ سال انتظار برای احداث و تکمیل یک بیمارستان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی سه سال پیش در جمع خبرنگاران علناً اعلام کرد که محل تعیین شده بیمارستان ۴۵۰ تختخوابی شهید بهشتی ارومیه به علت هم‌جواری با آرامگاه باغ رضوان و تبعات روانی ناشی از آن اصلاً مناسب نیست و در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی استان با استاندار آذربایجان غربی بر ضرورت تغییر کاربری این بیمارستان توافق کرده است.
جواد آقازاده همان زمان گفته بود برای تکمیل این پروژه تنها دو میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که با این اعتبار اندک پس از پنجاه سال نیز صاحب بیمارستان نمی‌شویم.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی این نکته را هم گفت که برای حل مشکل اعتباری این مسئله با آستان قدس رضوی صحبت شد که متاسفانه آستان قدس رضوی نیز حاضر به سرمایه گذاری نشد اما با این حال دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در اندیشه جذب اعتبار برای ساخت بیمارستان شهید بهشتی از سایر منابع است.
تاکنون خبری از وعده‌های دولت مبنی بر سرنوشت این پروژه در رسانه‌ها منتشر نشده چراکه به قول رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی برای ساخت این پروژه نیازمند یک پیمانکار قدرتمند هستند که با وضعیت موجود اعتبارات دولت یافتن چنین پیمانکاری برای سپردن چنین پروژه‌ای نیازمند معجزه است.
*کمبود و فرسودگی تخت‌های بیمارستانی و پایین بودن شاخص سلامت
از شهر ارومیه که گذر کرده و به اشنویه به عنوان یکی از کوچک‌ترین شهرستان‌های مجاور قدم بگذاریم اوضاع امیدوار کننده‌ای را در موضوع سلامت شاهد نخواهیم شد.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز از منظری دیگر به موضوع نگاه کرده و می_گوید: کمبود تخت‌های بیمارستانی و قدمت بالا و فرسوده بودن بیمارستانها از مشکلات مهم در حوزه بهداشت و درمان آذربایجان غربی اس بنابراین نوسازی و افزایش تخت‌های بیمارستانی از اولویت‌های اصلی است.روح‌الله حضرت‌پور گفت: بیمارستان ۶۰۰ تختخوابی ارومیه با قابلیت توسعه به یک هزار تختخواب در برنامه لایحه بودجه نیز آمده است و علاوه بر آن ایجاد کلینیک‌های تخصصی و دی کلینیک واقع در ارومیه، آزمایشگاه رفرنس ارومیه و راه اندازی بیمارستان‌های مختلف در دیگر شهرهای استان و احداث اورژانس و کامل کردن کلینیک‌های در حال ساخت باید با شتاب بیشتری انجام شود تا لااقل بخشی از مشکلات مردم حل شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی به مشکل فرسوده بودن بیمارستان زنان و زنان ارومیه و نیز کمبود تخت‌های این بیمارستان نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس تصمیماتی که برای انتقال بیمارستان به سرای ورزشکاران در ارومیه گرفته شد هم اکنون طراحی این بیمارستان به دست مشاور در حال انجام است و ۵ میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت برای اقدامات اولیه این بیمارستان اعطاء شده ولی تا کنون به نتیجه نهایی نرسیده است.
برای بررسی اوضاع بیمارستانی این شهر نیاز نیست سراغ منتقدین دولت رفت چون حتی فرماندار اشنویه نیز می‌تواند به صراحت در مورد این موضوع صحبت کند.
فرماندار اشنویه می‌گوید: احداث کلینیک‌های تخصصی و افزایش تخت بیمارستانی از مطالبات جدی مردم اشنویه از دولت است.
اسعد خضری اظهار داشت: متاسفانه این شهرستان از نظر شاخص‌های بهداشت و درمان جزو عقب مانده‌ترین و محروم‌ترین شهرستان‌ها است.
فرماندار اشنویه گفت: با توجه به اقداماتی که اخیراً در حوزه بهداشت و درمان شهرستان اشنویه انجام شده است تا حدودی مشکلات مردم در این زمینه برطرف شده ولی هنوز کمبودهایی نیز وجود دارد که ایجاد امکانات بهداشتی و درمانی از مطالبات جدی مردم اشنویه است.
وی بیان کرد: در چند سال اخیر تعداد تخت‌های بیمارستانی شهرستان اشنویه از ۲۵ به ۶۰ تخت رسیده است و با آغاز به‌کار پیمانکار کلینیک تخصصی شهرستان اشنویه قرار است تخت‌های بیمارستانی این شهرستان به ۱۰۰ تخت افزایش یابد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم خضری تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار شهرستان اشنویه را ۷۲ مورد خواند و گفت: وضعیت مراکز بهداشتی درمانی روستایی این شهرستان نیز چندان قابل قبول نیست اما با راه اندازی مرکز بهداشتی درمانی شهر نالوس تا حدودی از مشکلات مردم روستایی برطرف شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


+ 2 = ده