استاندار:

آذربایجان غربی رتبه ۳۰ کشور را در سواد آموزی دارد

آذربایجان غربی رتبه ۳۰ کشور را در سواد آموزی دارد

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: این استان در بحث سواد آموزی در رتبه ۳۰ کشوری قرار دارد که از برنامه عملیاتی پیش بینی شده عقب است.
قربانعلی سعادت در جلسه پشتیبانی سوادآموزی آذربایجان غربی بیان کرد: در ابتدای آغاز به کار دولت تدبیر و امید در استان و بر اساس آخرین سرشماری کشور ۲۵۰ هزار بیسواد در رده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال شناسایی شد که مقرر شد سالانه ۵۰ هزار نفر باسواد شوند که تاکنون تنها ۱۰۰ هزار نفر باسواد شده اند.
وی با بیان اینکه با اجرایی شدن برنامه های ابلاغی امسال در زمینه سوادآموزی که ۳۹ هزار نفر است، هنوز ۱۰۰ هزار نفر در سواد آموزی از برنامه عقب هستیم، اضافه کرد: متولیان امر سوادآموزی در استان و دستگاههای اجرایی مرتبط با امر سواد آموزی باید تلاش مضاعفی برای ریشه کنی آن در استان به کار گیرند.
استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: زدودن بیسوادی از استان و ارتقای سطح آن مهمترین هدف و وظیفه نهضت سواد آموزی است و تلاش آموزش و پرورش در زمینه ایجاد سامانه برای ارزیابی و شناسایی بیسوادان گام مهمی در اهمیت این موضوع است.
سعادت اضافه کرد: صرف گرفتن مدرک باسوادی با اهداف معنوی نهضت سواد آموزی ناسازگار نیست. وی اظهار کرد: در خود اظهاری های انجام شده ممکن است که آمار دقیق از تعداد بیسوادان استخراج نشود و لازم است تا آموزش و پرورش در این زمینه نیز ورود پیدا کرده و راستی آزمایی انجام شود.
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه با کاهش جمعیت بیسوادان، دشواری شناسایی و جذب آنها به کلاسها افزایش می یابد، گفت: دستگاههای مربوطه باید تکالیف محول شده را به نحو مطلوب انجام دهند و عقب نشینی نکنند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: ۴۰ درصد از سهمیه ابلاغی سواد آموزی استان برای امسال که ۱۵ هزار نفر بوده، در سه ماهه اول سال محقق شده است.
فریدون سیدمصطفوی نیز در این جلسه بیان کرد: حجم ابلاغی برای سواد آموزی استان امسال ۳۹ هزار نفر است که نسبت به سال گذشته تغییری ندارد.
وی اضافه کرد: سال گذشته میزان ابلاغی برنامه های سوادآموزی استان، آموزش سواد برای ۳۹ هزار نفر تعیین شده بود که ۴۲ هزار نفر را با ۱۰۷ درصد تحقق تحت پوشش قرار دادیم.
وی بیان کرد: بر اساس دستور العمل سال قبل، مدیران مدارس استان به تعداد ۲۰۱ نفر توانستند بیش از چهار هزار نفر از اولیای بیسواد را تحت پوشش آموزشهای سواد آموزی قرار دهند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: سواد آموزی اقدامی فرابخشی است و همه دستگاه ها برای رسیدن به اهداف این بخش باید آموزش و پرورش را یاری کنند.
سیدمصطفوی بیان کرد: همکاری دستگاهها موجب جهش و پیشرفت جدی خواهد شد و یک جهش و تحول خواهد توانست گامی مهم در ریشه کنی بیسوادی در استان باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با اشاره به اینکه افزون بر سه هزار و ۵۰۰ آموزشیار در استان فعالیت می کنند، بیان کرد: آموزش دهندگان سرمایه اصلی سواد آموزی هستند.
وی گفت: ریشه کنی بیسوادی نیازمند عزمی جهادی و حرکتی گسترده است و باید با تلاش مضاعف به این هدف دست یافت.
معاون نهضت سواد آموزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه بیان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) توانسته یکهزار و ۲۵۹ نفر بیسواد را در استان آذربایجان غربی شناسایی و ۳۳۰ نفر را آموزش دهد.
محمدرضا نجفی اظهار کرد: اداره کل امور زندانها نیز ۳۶۲ نفر را شناسایی کرده و برای ۲۷۸ نفر دوره آموزشی برگزار کرده است.
وی بیان کرد: مقرر شده تا در شهریور ماه امسال با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور نشست جامعی با حضور مسوولان همه دستگاه ها و دست اندرکاران برگزار شود.نجفی گفت: در این نشست گزارشی از برنامه شش ماهه اول سواد آموزی استان و دغدغه های این بخش تهیه می شود و تمامی مسئولان استان در آن حضور دارند.
وی به تحت پوشش بردن اولیای بیسواد نیز اشاره کرد و ادامه داد: امسال در راستای تحت پوشش بردن اولیای بیسواد نیز با ۸۳۶ مدیر مدرسه عقد تفاهم نامه با مدیران مدارس انجام شده است.نجفی افزود: برنامه ریزی برای ایجاد ۳۶ مرکز یادگیری محلی در استان جزو برنامه_های بخش سواد آموزی محسوب می شود.به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای ۱۴۴ هزار بیسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال است که پیش بینی می شود تا چهار سال آینده بیسوادی در این گروه سنی در استان ریشه کن شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۴ ق.ظ

دیدگاه


× هشت = 40