مديرکل آموزش و پرورش استان مطرح کرد

آذربایجان غربی رتبه ۲۵ کشوری در تراکم دانش آموزان مدارس

آذربایجان غربی رتبه ۲۵ کشوری در  تراکم دانش آموزان مدارس

گروه خبر:مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان غربی رتبه ۲۵ کشوری را در تراکم دانش آموزان مدارس دارد.
به گزارش آراز آذربایجان، فریدون سیدمصطفوی در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش استان ترتیب یافت ضمن تبریک آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به تک تک دانش‌آموزان و تمامی معلمان، اظهار داشت: تمتم تلاش خود را به کار می گیریم تا محیطی با نشاط و پر امید برای تحصیل دانش‌آموزان فراهم کنیم.
وی افزود: امسال به دلیل حذف پایه دهم متوسطه دوم و افزایش پایه نهم متوسطه اول و انتقال دانش آموزان، یکی از دشوارترین سال‌ها در بخش برنامه‌ریزی، ساماندهی و سازماندهی دانش آموزان و مدارس و معلمان محسوب می‌شود.
سیدمصطفوی گفت: با توجه به اینکه پایه دهم متوسطه دوم حذف شد حدود یک هزار و ۲۹۷ کلاس درس در این پایه حذف شد و در متوسطه اول پایه نهم یک هزار و ۶۶۷ کلاس اضافه شد در واقع یک هزار و ۲۰۰ نفر از همکاران به مقطع متوسطه اول انتقال یافت.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی به نتایج نقل و انتقال فرهنگیان در استان اشاره کرد و ابراز داشت: نقل و انتقال استانی فرهنگیان یک هزار و ۳۵۰ نفر بود که یک هزار و ۱۸۶ نفر حائز شرایط بودند و از این تعداد با تمهیداتی که انجام شد ۳۲۵ نفر داخل استان جابه‌جا شد که ۴۰۸ نفر متقاضی خارج از استان بود که ۳۱۲ نفر حائز شرایط بود که با انتقال ۲۱۵ نفر موافقت شد و ۱۲۴ نفر نیز ورودی به استان انجام گرفت.
وی با اشاره به صدور ابلاغ دبیران و معلمان در سال تحصیلی جدید،خاطرنشان کرد: بالای ۷۷ درصد صدور ابلاغ داشته و براساس اطلاعاتی که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد آذربایجان‌غربی رتبه اول کشور را در صدور ابلاغ کسب کرد و سهم صدور ابلاغ نشان از آمادگی برای آغاز سال تحصیلی است.
سیدمصطفوی به آمار ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس آذربایجان غربی اشاره کرد و ادامه داد: از آغاز ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی جدید تا تا ۲۹ شهریور ماه ۵۴۲ هزار و ۷۷۰ نفر در استان ثبت‌نام کرده‌اند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی تصریح کرد: بر اساس آمار سال قبل آذربایجان‌غربی درمقطع ابتدایی ۲۳ رتبه کشوری در رده متوسطه اول ومتوسطه دوم عمومی ۲۸ کشوری، در کار و دانش ۲۳ کشوری و در کل رتبه ۲۵ کشوری را دارا است و این امر تا زمانی که شرایط بهبود نیافته و مدارس بیشتری به آموزش و پرورش کشور اضافه نشده است ادامه خواهد داشت.
* ۹۵درصد دانش آموزان آذربایجان غربی به رشته تجربی گرایش دارند
در ادامه این نشست ابراهیم محمدی معاون پژوهش ، برنامه ریزی و نیروی انسانی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: متوسطه دوم به شاخه نظری و شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش تقسیم می‌شود.
وی ادامه داد: شاخه نظری شامل رشته‌های علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف بوده و در شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش رشته‌ها گسترده بوده و در شاخه فنی و حرفه‌ای ۴۰ رشته و کار و دانش ۸۰ رشته وجود دارد.
محمدی با بیان اینکه عمدتا دانش‌آموزان به رشته‌های علوم تجربی گرایش بیشتری داشته ادامه داد: براساس شاخص‌های برنامه پنجم توسعه در راستای توزیع متوازن رشته‌ها برنامه‌ای ارائه شده است.وی افزود: براساس شاخص‌های وزارت آموزش و پرورش باید حداکثر ۵۲ درصد دانش‌آموزان به رشته علوم تجربی هدایت شود که در حال حاضر نزدیک به ۵۹ درصد دانش‌آموزان استان به رشته‌های تجربی گرایش پیدا کردند.
معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه سیاست وزارت‌خانه توسعه رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم انسانی و معارف بوده، ادامه داد: گرایش به این رشته‌ها در بین دانش‌آموزان کمتر است.
محمدی خاطرنشان کرد: بعد از رشته‌های علوم تجربی گرایش به رشته‌های علوم انسانی بیشتر بوده که در آذربایجان غربی گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های علوم انسانی ۳۳ درصد است.
وی با بیان اینکه گرایش به رشته‌های علوم ریاضی در استان ۱۲ درصد بوده، ادامه داد: گرایش به رشته معارف اسلامی متاسفانه خیلی ضعیف است و در استان یک مدرسه دخترانه با ۶۰ نفر دانش‌آموز در حوزه رشته معارف فعالیت دارد و طبق برنامه در نظر داشته یک مدرسه پسرانه نیز در استان دائر شود.
*وجود ۱۷۰ پروژه عمرانی آموزشی نیمه تمام در آذربایجان غربی
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی گفت: ۱۷۰ پروژه عمرانی آموزشی نیمه تمام در آذربایجان غربی وجود دارد.
فریبرز اسمعیل‌زاده نیزبا اشاره به پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش سال ۹۴، اظهار داشت: سال جاری پروژه‌های نیمه تمام در استان ۱۷۰ پروژه عمرانی آموزشی با ۷۴۸ کلاس درس است.
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی ادامه داد: از پروژه‌های در دست اجرا حدود ۱۲۲ پروژه نیمه تمام مربوط به پروژه‌های دولتی از اعتبارات استانی و ملی با ۴۳۰ کلاس درس است.
وی با بیان اینکه حدود ۵۰ درصد کلاس‌‌های در دست احداث با مشارکت خیرین بوده، افزود: از پروژه‌های عمرانی آموزشی در دست اجرا ۴۸ پروژه با ۳۱۸ کلاس درس مدارس خیرساز بوده که با مشارکت خیرین مدرسه‌ساز در استان در دست احداث است.
وی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۴ حدود ۴۰ پروژه آموزشی در استان با ۲۲۴ کلاس درس و دو باب سالن ورزشی با زیربنایی به متراژ ۲۸ هزار و ۵۸۹ مترمربع و هزینه‌ای بالغ بر ۲۹ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
اسمعیل‌زاده ادامه داد: حدود ۱۰ پروژه عمرانی آموزشی با ۳۰ کلاس درس و دو باب سالن ورزشی با زیربنای ۳ هزار و ۴۴۱ مترمربع و هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد تومان در هفته دولت به بهره‌برداری رسید.
وی اعلام کرد: در آغاز سال تحصیلی ۱۸ پروژه عمرانی آموزشی با ۱۰۴ کلاس درس و زیربنایی ۱۱ هزار و ۷۸۳ مترمربع و هزینه‌ای بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی اضافه کرد: همزمان با دهه فجر ۱۲ پروژه عمرانی آموزشی با ۹۰ کلاس درس و زیربنای ۱۳ هزار و ۳۶۵ مترمربع و هزینه‌ای بالغ بر ۱۴ میلیارد تومان تحویل ادارات آموزش و پرورش در استان می‌شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۱۸ ق.ظ

دیدگاه


+ 8 = چهارده