نماينده مردم سلماس در مجلس:

آذربایجان غربی رتبه دوم بازماندگان از تحصیل را دارد

آذربایجان غربی رتبه دوم بازماندگان از تحصیل را دارد

گروه خبر: عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی با بیان اینکه ، برخی روستاهای استان به دلیل نداشتن شرایط آموزش و پرورش دبیرستان ندارند و همین امر موجب بازماندگی از تحصیل عده‌ای دانش‌آموز که عمدتا دختر هستند، شده است گفت: آذربایجان¬غربی در رتبه دوم بازماندگان از تحصیل قرار دارد.
به گزارش آرازآذربایجان ، شهروز برزگر کلشانی درباره قرار گرفتن استان آذربایجان غربی در رتبه دوم میزان بازماندگان از تحصیل گفت: به دلیل چارت وزارت آموزش و پرورش در راه‌اندازی مدارس مقطع متوسطه، در برخی روستاها دبیرستان وجود ندارد و خانواده‌ها راضی نمی‌شوند فرزندان آنها برای تحصیل به روستاهای دیگر یا شهر بروند.
نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی درباره این چارت توضیح داد و افزود: باید حداقل ۶۰ دانش‌آموز در مقطع دوره اول دبیرستان وجود داشته باشد تا آموزش و پرورش بتواند یک دبیرستان راه‌اندازی کند ولی در روستاهای ما این میزان دانش‌آموز در آن مقطع نیست؛ با این حال در شهر و در برخی روستاها مدارس مقطع اول متوسطه وجود دارد و حتی شرایطی همچون مدارس شبانه‌روزی فراهم شده تا اگر خانواده‌ها راضی شوند، بچه‌های خود را به چنین مراکزی بفرستند تا از تحصیل بازنمانند لذا جا و بستر فراهم است ولی در نزدیکی محل سکونت آنها نیست.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی ادامه داد: به دلیل صعب العبور بودن راه‌های روستایی، کوهستانی بودن منطقه و برف و بوران در زمستان خانواده‌ها راضی نیستند فرزندانشان در چنین شرایطی تحصیل کنند.
برزگر بیان کرد: در شهرستان سلماس نزدیک به ۳۲۰ نفر در دوره اول متوسطه به خاطر نبود مدرسه در محل زندگی خود از تحصیل بازماندند که عمدتا دختر هستند و بسیار دوست دارند درس بخوانند ولی امکانات اجازه نمی‌دهد.
وی افزود: گاه فاصله حدودا ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری باید طی شود تا یک دانش‌آموز به دبیرستان برسد؛ بنابراین با توجه به اینکه مسیر مدرسه به محل زندگی دانش‌آموزان دور است، خانواده‌ها راضی نیستند فرزندان نوجوان آنها و به خصوص دختران دور از خانواده و در مراکز شبانه‌روزی باشند یا مجبور باشند برای تحصیل هزینه‌هایی پرداخت کنند.
با توجه به اینکه مسیر مدرسه به محل زندگی دانش‌آموزان دور است، خانواده‌ها راضی نیستند فرزندان نوجوان آنها و به خصوص دختران دور از خانواده و در مراکز شبانه‌روزی باشند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در توضیح راه حل برای این مشکل گفت: برای دبیرستان پیشنهاد شد تجمیع صورت گیرد؛ یعنی چند روستای نزیک به هم که حدود ۴، ۵ کیلومتر از هم فاصله دارند را مد نظر قرار دادیم و دو دبیرستان شبانه‌روزی در همان محل در حال احداث است تا بتوانیم با تجمیع دانش‌آموزان۶ روستایی که تحت پوشش قرار گرفته، دیگر شاهد محرومیت از تحصیل فرزندان کشور نباشیم.
وی همچنین اضافه کرد: با تلاش‌های استاندار و مسئولان شهرستان در سلماس، دو دبیرستان در حال ساخت است و مراحل احداث چند مدرسه دیگر نیز پیگیری خواهد شد تا در آینده نزدیک به دلیل نبود مدرسه و استانداردهای لازم آموزشی شاهد بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان نباشیم.
برزگر در ادامه ضمن تقدیر از عملکرد خیرین مدرسه‌ساز در کشور، توضیح داد: اگرچه در این منطقه از کشور نیز مدرسه‌های خیرساز وجود دارد ولی باز هم از آنها درخواست داریم به وضعیت مدارس در شهرستان سلماس رسیدگی کنند.
وی افزود: قانونی وجود دارد که برای ساخت مدرسه‌های خیرساز، ۵۰ درصد را خیرین بپردازند و ۵۰ درصد را دولت تا به نام خیر محترم مدرسه ساخته شود و نیاز است که امروز خیرین مدرسه‌ساز برای محروم نماندن عده‌ای از دانش‌آموز از تحصیل کمک کنند.
عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی همچنین گفت: در شهرستان سلماس اگرچه در مقطع ابتدایی هیچ موردی بازمانده از تحصیل وجود ندارد و حتی برای یک روستا که فقط دو دانش‌آموز دارد، معلم فرستاده شده ولی بر مبنای چارت آموزش و پرورش در برخی روستاها دبیرستان وجود ندارد و به همین دلیل ۳۲۰ نفر از جمعیت دانش‌آموزی به دلیل دوری از مدارس و مراکز آموزشی بازمانده از تحصیل هستند./

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


+ هشت = 14