- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

آذربایجان غربی دچار عقب ماندگی صنعتی است

Posted By admin On تیر ۲۶, ۱۳۹۷ @ ۸:۳۱ ق.ظ In اقتصادی | No Comments

گروه اقتصادی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس مرکز زمین شناسی و اکتشافات کشور گفت: به عنوان یک کارشناس زمین شناسی و با یک دید کارشناسانه عرض می کنم دریاچه ارومیه به وضعیت سابق خود باز نمی گردد. به گزارش آرازآذربایجان ، راضیه لک در همایش روز صنعت و معدن که در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنعت معدن و کشاورزی آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: به عنوان یک کارشناس زمین شناسی و با یک دید کارشناسانه عرض می کنم دریاچه ارومیه به وضعیت سابق خود باز نمی گردد.
این مسئول نمک موجود در دریاچه را مانع از بازگشت سطح آب به وضعیت سابق خوانده و عنوان کرد: نمک موجود در دریاچه ارومیه به قدری زیاد است که آب وارد شده به دریاچه سبب حل نمک و در نتیجه بالا رفتن غلظت آن شده و همین امر مانع از افزایش میزان آب می شود.
وی گفت: میزان شورابه دریاچه ارومیه سبب تبدیل آن به‌ پلایا شده است.
لک، دریاچه گریت لایک را خواهر خوانده دریاچه ارومیه در آمریکا خوانده و بیان کرد: متاسفانه تمام هزینه ها صرف برگرداندن دریاچه ارومیه به وضعیت سابق می شود که در عمل نتیجه ای ندارد، در حالی که در آمریکا یک شرکت کانادایی با صرف هزینه و سرمایه گذاری با اکتشاف املاح سبب سود تجاری برای این کشور شده اند.
این مسئول در خصوص پتانسیل های استان افزود: آذربایجان غربی با داشتن ۲ درصد مساحت کشور، رتبه ۱۲ در بین سایر استان ها دارد، میانگین بارش در کشور ۲۳۵ و میانگین این استان در میزان بارش های جوی بالاتر از میانگین کشوری است.
وی میزان برداشت استان از آب های زیر زمینی را زیاد دانسته‌ و تصریح کرد: آذربایجان غربی در زمینه آب های سطحی شرایط خوبی دارد ولی به دلیل برداشت های بیش از حد از آب زیر زمینی ، با مشکل کمبود آب در آن مواجهه شده است.
وی بیان کرد:آذربایجان غربی دچار عقب ماندگی صنعتی است به طوری که تنها ۳ درصد راه های جاده ای و یک درصد مسافت ریلی کشور در دست این استان است، از این رو لازم است توجهات از بخش کشاورزی به بخش صنعتی معطوف گردد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس مرکز زمین شناسی کشور گفت: در آذربایجان غربی تنوع زیستی و در نتیبجه تنوع منابع معدنی وجود دارد ولی متاسفانه اقدامات خوبی از سوی مسئولان در این استان به عمل نیامده است.
وی آذربایجان غربی را حامل ذخایر عظیم طلا عنوان کرده و افزود: این استان رتبه سوم ذخایر طلا را در کشور دارد، همچنین در خصوص سایر عناصر نیز، رتبه اول را در میزان تیتانیوم اخذ کرده است.
این مسئول بیشتر ذخایر مواد معدنی استان را از نوع مصالح ساختمانی دانسته و عنوان کرد: سهم تولید و استخراج معادن توسط این استان ۴٫۵ درصد بوده است که رتبه ۱۰ کشوری را از آن خود کرده است.
* تلاش عمده ای از سوی مسئولین برای زیر ساخت های اقتصادی نشده است
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی در این همایش اظهار داشت: عمده مشکلات استان و کشور در بخش تولید و صنعت مربوط به سیاست های بین الملل است و در واقع مقابله کشور با نظام های سلطه بیگانه هزینه هایی را برای کشور به وجود آورده است.
رضا حسینی افزود: مشکلات کنونی استان مربوط به زیرساخت های اقتصادی و زیربنایی است که در سال های گذشته توسط مدیران و همگام با سایر استان های کشور اجرا نشده است.
این مسئول، قانون کار را در روند بهبود فضای کسب و کار دخیل دانسته و عنوان کرد: اگر قانون کار تسهیل کننده باشد، و بتواند هزینه های تولید را پایین بیاورد به نفع کارگر است زیرا با فعال شدن واحدهای تولیدی، کارگر حق انتخاب می یابد و شرایط امروزی را که کارگران مجبور به امضای هر قراردادی با هرشرایطی نخواهند شد.
حسینی با توجه به این که قانون گذاران در تدوین قانون، اختیارات منطقی را در نظر گرفته و آن ها را به طور شفاف بازگو کنند، بیان کرد : تجارت فرامرزی برای استان آغاز شده است و موفقیت در راستای موفقیت در این حوزه، می بایست مشکلات و چالش ها را به طور شفاف انتقال داد.
وی تصریح کرد: آذربایجان غربی ظرفیت تجارت و صادرات کالا را دارد، در برنامه داریم تا واحدهای تولیدی راکت را مجددا راه اندازی نماییم.
معاون امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی گفت: یکی از خواسته های استاندار آذربایجان غربی، پویایی بخش اقتصادی استان است که با همگرایی و همکاری متقابل این مطالبه نیز یقینا تحقق خواهد یافت.
وی تبدیل کردن استان به هاب های تجاری کالا و بالا بردن ظرفیت تجاری آن را از برنامه های استانداری آذربایجان غربی اعلام کرد.
*بانک مرکزی به ستاد جنگ تبدیل شده است و هر روز یک قانون در آن مصوب می شود
رئیس اتاق بازرگانی آذربایجان غربی در همایش روز صنعت و معدن که در محل سالن همایش های اتاق بازرگانی در ارومیه برگزار شد، وضع صنعت و تولید را در کشور و استان آشفته خوانده و اعلام کرد: خود را حامی دولت تدبیر و امید می دانم ولی آنچه مسلم و لازم است، با این وضع مملکت باید به واحدهای صنعتی و مردم پاسخگو باشم.
وی بی مهری برخی مدیران و برنامه ریزان را عامل وجود مشکل در اقتصاد مملکت دانسته و عنوان کرد: سه قانون مصوب مجلس رفع موانع تولید، بهبود مستمر فضای کسب و کار، شورای عمومی و بخش خصوصی، می توانست اقتصاد کشور را رو به بهبود ببرد که متاسفانه این سه قانون به درستی اجرا نگردید.
انتظار بیان کرد: بانک مرکزی به ستاد جنگ تبدیل شده است و هر روز یک قانون در آن مصوب می شود نباید با صنعت گران بدین گونه عمل کرد، تحریم بهانه است، ایجاد کننده برخی تحریم ها خودمان هستیم.انتظار در ادامه با اشاره به تعطیلات بیش از اندازه و با درخواست تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه ، اعلام کرد: از ایام تعطیلات تا کنون، ۴۵ روز تعطیلی داشته ایم و همین تعطیلات سبب تاثیر بسیار در رکود واحدهای صنعتی شده است.وی عنوان کرد: تعطیلات بسیار سبب رکود واحدها می شود، آیا این عمل هم کار آمریکا و دشمنان است؛ بی تدبیری در میان مدیران بیداد می کند.در پایان مراسم از صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی تقدیر به عمل آمد.
Arazazarbaijan.aghtesadi@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%af%da%86%d8%a7%d8%b1-%d8%b9%d9%82%d8%a8-%d9%85%d8%a7%d9%86%d8%af%da%af%d9%8a-%d8%b5%d9%86%d8%b9%d8%aa%d9%8a-%d8%a7/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.