مديرکل آموزش و پرورش استان:

آذربایجان غربی در سرانه فضای آموزشی رتبه ۲۸ کشوری را دارد

آذربایجان غربی در سرانه فضای آموزشی  رتبه ۲۸ کشوری را دارد

گروه خبر: مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی با بیان اینکه آذربایجان غربی در سرانه فضای آموزشی رتبه ۲۸ کشوری را دارد گفت: همه آحاد جامعه باید به این شعار که مسیر توسعه از آموزش و پرورش می‌گذرد معتقد باشند و این شعار در جامعه نیازمند نهادینه شدن است.
به گزارش آرازآذربایجان ، ابراهیم محمدی در جمع مدیران شهرستان پیرانشهر افزود: اموزش و پرورش مولد سرمایه انسانی است و لازم است تا در توزیع اعتبارات از بودجه و اعتبارات مطلوبی نیز برخوردار باشد.
وی ادامه داد: در این نهاد ۶۰۷هزار دانش آموز راهبری و مدیریت می شوند و باید مدارس شاد و بانشاط برای دانش آموزان مهیا کرد.
وی با اشاره به اهمیت فضای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت اظهار داشت: این استان از نظر سرانه فضا در کشور دارای رتبه ۲۸در بین ۳۲استان کشور است.
محمدی سرانه فضای آموزشی استان را ۴٫۰۵مترمربع و سرانه کشوری را ۵٫۱۸متر مربع اعلام کرد و گفت: برای رسیدن به میانگین کشوری نیازمند ۱٫۱۳متر مربع فضا به ازای هر دانش آموز هستیم.
وی نیاز فعلی آذربایجان غربی به کلاس را ۴۶۰۰مورد عنوان کرد تا بتوان به میانگین کشوری رسید .
گفتنی است مدیرکل آموزش و پرورش استان در سفر به شهرستان پیرانشهر از مدارس، اداره آموزش و پرروش و کلینیک تخصصی علوم ورزشی و تندرستی بازدید و خانه معلم این شهرستان را افتتاح کرد.
این در حالیست که آمارهای ارائه شده از سوی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی خبر از فاصله معنادار سرانه فضای آموزشی استان با میانگین کشوری و استاندارد دارد. سرانه فضای آموزشی در آذربایجان غربی به ازای هر دانش آموز ۴٫۰۵ مترمربع است درحالی‌که میانگین کشوری با بیش از یک متر مربع اختلاف، چیزی حدود ۵٫۱۸ است.
اما نکته قابل تأمل این است که آذربایجان غربی برای رسیدن به استاندارد سرانه فضای آموزشی یعنی ۸٫۴ مترمربع برای هر دانش‌آموز، باید به تعداد مدارس موجود، یعنی بیش از ۵۵۰۰ مدرسه احداث کند این در حالی است که سالانه بیشترین بودجه اختصاصی دولت برای مقاوم‌سازی و تخریب و بازسازی مدارس فرسوده هزینه می‌شود که هیچ تأثیری هم در افزایش سرانه فضای آموزشی استان ندارد!
به نظر می‌رسد در استانی که از ۲۴ هزار کلاس درس اش بیش از ۵ هزار کلاس نیازمند تخریب و نوسازی و ۶ هزار کلاس درس در انتظار مقاوم‌سازی است و سیستم گرمایشی اش هنوز بوی نفت و گازوئیل می‌دهد، نمی‌توان با تزریق اعتبارات با روند فعلی به دنبال تحول و رشد آهنگ تغییر بود.
هرچند که افزایش اعتبارات ملی و استانی بخش آموزش در سال ۹۷ نشان‌دهنده عزمی راسخ برای توسعه سرانه فضای آموزشی است که با وجود محدودیت و یا کاهش بودجه سایر فصول، ۲۵۰ میلیارد تومان به فصل آموزش در استان تخصیص یافته است. اما باید قبول داشت که ارتقا شاخص آموزش در آذربایجان غربی نیازمند نگاه ویژه است که با اختصاص اعتبارات خاص و تأکید بر ساخت مدارس جدید در کنار نوسازی فضای آموزشی موجود، آذربایجان غربی را از قعر جدول به صدر جدول سوق دهد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۹ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 6