آذربایجان غربی در خط مقدم حفظ رویشگاه زاگرس

آذربایجان غربی در خط مقدم حفظ رویشگاه زاگرس

گروه گزارش: جوانه خوار بلوط، آفتی است که از سال های طولانی گذشته جنگل های زاگرس را تهدید کرده و بخش مهمی از این جنگل ها را به نابودی کشانده است اما امسال با هدف پیشگیری از بروز این بیماری خطرناک جنگلی، اقدامات پیشگیرانه در رویشگاه زاگرس در آذربایجان غربی اجرایی شده تا جلوی آن به موقع گرفته شود.
آذربایجان غربی نزدیک به هفت دهم درصد جنگل های کشور را در اختیار دارد؛ تنها شهرستان های پیرانشهر و سردشت از میان ۱۷شهرستان این استان به دلیل قرار گرفتن در ابتدای ناحیه جنگلی زاگرس از این نعمت برخوردار است.
این ۷شهرستان مملو از درختان انبوه بنه، بلوط و بادام وحشی است اما دچار شدن بخش قابل توجهی از این مناطق به جوانه خوار بلوط یکی از خبرهای بدی است که در خصوص این پوشش های گیاهی اکسیژن ساز شنیده می شود و به عقیده کارشناسان این آفت می تواند نزدیک به یک سوم جنگل های آذربایجان غربی را در مدت حدود ۱۰سال به نابودی بکشد.
البته یکی از موثرترین راه ها طی سال های اخیر، موضوع سمپاشی و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز این آفت در جنگل های زاگرسی به ویژه آذربایجان غربی بوده که امسال به خوبی در این خصوص عمل شده است.
در خصوص بررسی اهمیت مبارزه با جوانه خوار بلوط، به سراغ کارشناس منابع طبیعی استان رفتیم تا قضیه این آفت که می تواند برای پوشش جنگلی بسیار خطرناک باشد، روشن تر شود.
بی توجهی به مبارزه با جوانه خوار، خشک شدن کامل درختان بلوط را به دنبال دارد
هوشنگ داداش زاده کارشناس حوزه منابع طبیعی آذربایجان غربی نیز در این خصوص گفت: جوانه خوار بلوط، آفتی است که در زمستان، تخم است و در اواخر فروردین از تخم بیرون آمده و برگ های درختان را می خورد.
وی افزود: این آفت در نزدیک به ۶۰ هزار هکتار از جنگل های آذربایجان غربی وجود دارد ولی خسارت این آفت در ۳۰ هزار هکتار که درختانش متراکم تر هستند، بیشتر به نظر می رسد.وی اضافه کرد: خوردن برگ درختان به ویژه درخت ‘دارمازو’ که گونه ای بلوط است، زمینه ساز تداوم زندگی این پروانه از زمان تخم تا تکامل است و این امر آسیب جدی به برگ های درختان می زند و موجب خشک شدن آنها در درازمدت می شود.
کارشناس حوزه منابع طبیعی در آذربایجان غربی اظهار کرد: در صورت بی توجهی به از بین بردن این آفت، در طی ۱۰ سال درخت بلوط از پای در می آید.داداش زاده بیان کرد: پروانه سفید جوانه خوار بلوط که از سال ۷۷ جنگل های سردشت و پیرانشهر را تحت تاثیر قرار داد، با تغذیه از جوانه ها و برگ های تازه سبز شده درختان بلوط، باعث ضعیف شدن آنها و بروز خسارت های زیاد در عرصه های جنگلی شده است.
وی گفت: این آفت به درختان کنار بلوط ها مانند زالزالک، بنه و بادام حمله و آنها را نیز آلوده می کند.وی افزود: این آفت، آفتی بسیار مخرب است که باعث کاهش رویش چوب، زوال جنگل، تغییر در زادآوری و توالی شده یا حتی باعث مرگ و میر درختان می شوند.
این کارشناس حوزه منابع طبیعی در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه جنگل های پیرانشهر و سردشت اهمیت بسزایی در پوشش منابع طبیعی آذربایجان غربی دارد، اظهار کرد: باید به هر نحو ممکن و با استفاده از همه توان علمی، فنی، مدیریتی و اجرایی استان در راستای حفظ این منابع خدادادی بکوشیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در این خصوص حرف های زیادی برای گفتن داشت که البته اقدامات اجرایی برای مقابله با این آفت، شاه بیت سخنان او بود.
۴ هزار هکتار جنگل سمپاشی شده است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: چهارهزار هکتار اراضی جنگلی سرمنشا زاگرس در استان با هدف مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط سمپاشی شده است.
هادی قاسمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته بر اثر وجود برخی کمبودها و مسائل طبیعی، درختان جنگلی استان در معرض خطر آفت جوانه خوار بلوط قرار گرفته بود، افزود: به منظور پیشگیری از شیوع آفت جوانه خوار بلوط در سطح چهار هزار هکتار با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال از عرصه‌های جنگلی زاگرس عملیات محلول پاشی هوایی اجرا شد.
وی با تاکید بر اینکه این عملیات محلول پاشی برای صیانت از عرصه‌های جنگلی باید تداوم داشته باشد، ادامه داد: اقدامات باید ادامه دار باشد و با استفاده از توان علمی و تحقیقاتی بیش از گذشته اقدامات خود را برای حفاظت از جنگل‌ها و مبارزه با آفت‌های موجود گسترش و توسعه دهیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با بیان اینکه این عملیات به مدت ۴۵ روز با استفاده از ۲ فروند هواپیمای محلول پاش در جنگل‌های سردشت و پیرانشهر اجرا شد، اضافه کرد: جنگل‌های استان که نقطه آغازین ناحیه رویشی جنگل‌های زاگرسی است، از مهمترین گونه‌های نادر طبیعی به شمار می‌روند و باید با روش‌های علمی و تحقیقاتی از این گونه‌های ارزشمند طبیعی به صورت مطلوب و بهینه؛ حفاظت و صیانت کرد.
قاسمی گفت: جنگل‌های زاگرسی استان اغلب در شهرستان‌های پیرانشهر و سردشت واقع شده است که بالغ بر ۱۰۱ هزار هکتار است و امسال تلاش می‌شود با بکارگیری توان علمی دانشگاهی و خرد جمعی راهکارهای موثرتری را برای حفاظت از جنگل‌های این مناطق داشته باشیم.
وی با بیان اینکه جنگل‌های سرمنشا زاگرس استان را از تهدید گرد و غبار کشورهای همسایه صیانت می‌کند، افزود: هر هکتار جنگل قادر است ۶۷ تن گرد و غبار را جذب کند.
۲۱۰ ساعت پرواز برای سمپاشی جنگل های زاگرسی آذربایجان غربی انجام شده است
مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت هواپیمایی کشاورزی کشور گفت: ۲۱۰ ساعت پرواز در راستای سمپاشی جنگل های زاگرسی آذربایجان غربی طی روزهای گذشته انجام شده تا مبارزه موثر با آفت صورت گیرد.
علی بخشعلی افزود: عملیات محلول پاشی هوایی به منظور مبارزه بیولوژیک با آفت جوانه خوار بلوط در عرصه‌های جنگلی جنوب غربی استان با اجرای همزمان ۲ فروند هواپیما در مناطق پیرانشهر و سردشت با طرح پروازی خاص به صورت لاین دراپ اجرایی شد.
وی اضافه کرد: این طرح با چنین وسعتی به صورت پایلوت در آذربایجان غربی انجام گرفت و البته موفقیت آمیز بود.
وی بیان کرد: این عملیات می‌تواند به عنوان الگو در سایر استان‌های کشور نیز اجرایی شود.
وجود پوشش گیاهی مناسب با توجه به تاثیر آن بر بسیاری از رویه های طبیعی و غیرطبیعی در دنیای امروز به عنوان یکی از شاخصه های توسعه به شمار می رود و کمتر دولتی است که افزایش پوشش گیاهی به ویژه جنگل را در دستور کار نداشته باشد و برنامه های مقابله ای برای کاهش آن دست و پا نکند.
جلوگیری از قطع درختان جنگلی، حفاظت و حراست مستمر و مداوم از جنگل ها و پوشش گیاهی با صرف اعتبارات کلان، برنامه سازی های رسانه ای برای فرهنگ سازی در راستای تخریب کمتر محیط زیست و پوشش گیاهی و همچنین راه اندازی سایت های جنگل دست کاشت در کنار مبارزه با آفت های جنگلی از جمله برنامه دولت ها در دنیای امروز برای حراست از پوشش گیاهی است.
مساحت کل جنگل های جهان بر اساس آخرین گزارش فائو، سه میلیارد و ۴۵۴ میلیون هکتار است و ۱۰ کشور روسیه، استرالیا، برزیل، کنگو، کانادا، اندونزی، آمریکا، پرو، هند و چین ۷۵ درصد کل جنگل های جهان را در اختیار دارند و سهم ایران در این خصوص تنها، چهار دهم درصد است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، کارشناسان کارکردهای بسیاری را برای جنگل ذکر کرده اند که علاوه بر کارکرد صنعتی، حفاظت خاک، تغذیه دام، تلطیف هوا و رطوبت نسبی محیط و نفوذپذیری آب از آن جمله است و تمامی این دلایل به تنهایی می تواند بازگوکننده نقش حیاتی جنگل در یک منطقه باشند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


سه × 1 =