مدير کل دفتر بازرسي سازمان حفاظت محيط زيست استان:

آذربایجان غربی تبدیل به یکی از کانون های ریزگرد کشور شده است

آذربایجان غربی تبدیل به یکی از کانون های ریزگرد کشور شده است

گروه خبر: مدیر کل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی تبدیل به یکی از کانون ریزگرد شده است.
وهاب زاده در مراسم روز جهانی خاک که درسالن اجتماعات اداره حفاظت ازمحیط زیست شهرستان ارومیه برگزارشد بااشاره به اینکه ایران از لحاظ میزان فرسایش خاک از آمارهای جهانی فراتر رفته است تصریح کرد: آذربایجان غربی نیز تحت تاثیر این شرایط و تغییرات اقلیمی بوده و تبدیل به یکی از کانون های ریزگرد شده است.
وی بااشاره به اینکه غذای پاک وتوسعه پایدار نیازمند خاک پاک است خاطرنشان کرد: با وجود شرایط اقلیمی و شکننده واستفاده بی رویه از همه حوزه ها ازجمله معادن وکشاورزی شرایط خاک کشور بسیار حساس است.
مدیر کل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: استفاده غیر متعارف از خاک،نداشتن مدیریت و برنامه منظم واصولی دراستفاده از منابع آبی وخاکی از عوامل اصلی آلودگی و فرسایش خاک است.
وهاب زاده باتاکید بر اینکه چرای بی رویه وعدم مدیریت صحیح باعث ایجاد منطقه بیابانی درآذربایجان غربی شده است تصریح کرد: مسئولان در حوزه آذربایجان غربی باید با آموزش درخصوص کشت محصولات واحیای دریاچه ارومیه از بروز مشکلات آبی وخاکی جلوگیری کنند.
در ادامه سرتیپی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدن آذربایجان غربی افزود:طبق تحقیقات انجام شده ریز گرد های نمکی وخاکی موجود دراستان درحاشیه دریاچه ارومیه ایجاد می شود.سرتیپی باتاکید بر اینکه شهرک سازی و خانه سازی باید مطابق استانداردها انجام شود تصریح کرد: متاسفانه در برخی نقاط ارومیه خانه سازی ها بر روی خاک لس که یک نوع خاک ریزنده است ساخته می شود که خطرآفرین است.
وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فرسایش خاک و کمبود منابع خاکی وآبی منطقه باید محصولات کشاورزی متناسب با خاک منطقه کشت شود.
*دفن زباله ها سلامت خاک شهر ارومیه را تهدید می کند
همچنین مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه حاصل فشار به خاک و مدیریت نامناسب از منابع آبی است.
غربی پرویز آراسته در این مراسم افزود: علت خشک شدن دریاچه ارومیه وپایین آمدن تراز آب آن به یک میلیارد و دودهم مترمکعب، حاصل فشار به آب و مدیریت نامناسب خاک و منابع آبی بوده است.
آراسته خاک رابستر همه انسان ها وموجودات زنده اعلام کرد وگفت: غذای همه موجوات زنده از خاک تامین می شود و همه در حفاظت ازاین منبع زیست محیطی مسئول هستند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان_غربی بااشاره به اینکه مشکلاتی در خصوص آلودگی خاک در کشور و استان وجود دارد تصریح کرد: به دلیل افزایش جمعیت، رشد مصرف گرایی، افزایش استفاده ازسموم شیمیایی فاضلاب های صنعتی و زباله ها وضعیت خاک شرایط بحرانی را تجربه می کند.وی وضعیت خاک آذربایجان غربی رانسبت به سایر استان های کشور خوب ارزیابی کرده و گفت: تنها در شهر ارومیه روزانه ۵۵۰ تن زباله در۸۰ هکتار از زمین_های اطراف شهر برای دفن انتقال می یابد که صدمه جدی به خاک می رساند و سلامت خاک شهر را با تهدید جدی مواجهه کرده است.
آراسته باتاکید بر اینکه باید بهره برداری پایدار از خاک داشته باشیم اظهار کرد: برای کاهش زباله،کاهش استفاده از سموم و تولیدمحصول پاک نیازمند فرهنگ سازی و آموزش هستیم تاسلامتی مردم در دراز مدت به خطرنیافتد.
*تاخیر در احیای دریاچه¬ارومیه باعث شوری خاک منطقه خواهد شد
رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی گفت: تاخیر در احیای دریاچه ارومیه شوری خاک منطقه را بدنبال خواهد داشت.
سپهر در ادامه مراسم بابیان اینکه آلودگی خاک یکی از چالش های بشری است که بصورت سونامی خاموش عمل می کند باتاکید بر اینکه آلودگی موجود در خاک با وارد شدن به آب های زیرزمینی وارد چرخه غذایی انسان شده وبیماری_های همچون سرطان و نازایی رابدنبال خواهد داشت تصریح کرد: برای زندگی سالم باید کود دهی به خاک براساس آزمون خاک انجام شود و به آلودگی خاک توجه شود.
رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی با اشاره به اینکه خاک برعکس آب غیر قابل تصفیه است خاطرنشان کرد: باید در تصفیه پساب ها و فاضلاب ها دقت شود زیرا اگر وارد خاک شوند غیر قابل تصفیه خواهند شد و مشکلات غذایی زیادی به دنبال خواهند داشت.سپهر ادامه داد: برای کاهش پسماند و آلایندگی نیازمند فرهنگ سازی و کمک شهرداری ها برای تفکیک زباله ها هستیم.وی تغییرات اقلیمی و فرسایش خاک را از دیگر چالش های پیش روی جامعه دانست و باتاکید بر اینکه فرسایش خاک دراستان بیشتر از تولید خاک است اظهارکرد: در کل کشور مشکل فرسایش خاک وجود دارد و درجنوب آذربایجان_غربی شاهد فرسایش بیشتر خاک هستیم بطوری که از متوسط کشوری نیز بیشتر است.
رئیس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه را برای حفظ حیات درمنطقه لازم دانست وافزود : عدم توجه به منابع خاکی وآبی باعث خشک شدن دریاچه ارومیه شده که اگر احیا به تاخیر بیافتد با پدیده شوری خاک درمنطقه روبرو خواهیم شد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایسنا ، سپهر تصریح کرد: تغییر الگو کشت،آبخوان داری، اصلاح الگوی کاشت، روش های نوین آبیاری و کشاورزی حفاظتی از راههای احیای دریاچه ارومیه است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۴:۱۸ ب.ظ

دیدگاه


هفت × 2 =