- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

آذربایجان غربی بیش از ۴۰۰ هزار نفر حاشیه‌نشین دارد

Posted By admin On آذر ۳, ۱۳۹۵ @ ۷:۴۳ ق.ظ In اجتماعی | No Comments

گروه خبر:مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی گفت: جمعیت حاشیه‌نشین در آذربایجان غربی بیش از ۴۰۰ هزار نفر است.
هوشنگ عطاپور در با بیان این‌که استان ما جزو ۶ استان اولویت‌دار در بحث حاشیه‌نشینی است و سالانه ۲۰ هکتار به مناطق حاشیه‌ای اضافه می‌شود، گفت:جمعیت حاشیه نشین در آذربایجان غربی بیش از ۴۰۰ هزار نفر است که اکثرا در ۶ شهر ارومیه، بوکان، مهاباد، خوی، پیرانشهر و میاندوآب متمرکز هستند.
وی ادامه داد: براساس آخرین آمار بیش از ۲۵۰۰ هکتار از اراضی در آذربایجان غربی در تملک حاشیه‌نشین‌ها قرار دارد.
عطاپور گفت: مناطق ویژه اجتماعی به ۳ دسته مناطق حاشیه‌ای، مناطق بی‌دفاع شهری و سکونت‌گاههای غیررسمی تقسیم می‌شوند که از نظر بافت و ساختاری، کارکرد اجتماعی‌شان با هم متفاوتند و نباید یکی دانست.
وی با اشاره به این‌که در روستاها اقدامات تشویقی برای ماندگاری خانوارها و تامین نیازهای آنان نداریم، گفت:متاسفانه در چند سال اخیر حاشیه‌نشینی در سطح استان به مثابه آسیبی اجتماعی افزایش پیدا کرده است و اقدامات ما نتوانسته جلوی مهاجرت روستائیان را بگیرد.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی با بیان این‌که حاشیه‌نشینی محصول مدرنیزاسیون و صنعتی شدن است، خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر زمین‌های کشاورزی و باغات آذربایجان غربی ماهیت اقتصادی خود را از دست دادند و روستاییان قهرا مجبور به ترک دیار خود شده و از آنجا که امکان ادغام آنها با محیط شهری از لحاظ اقتصادی میسر نشده در مناطق حاشیه‌ای ساکن شدند.
وی با بیان این‌که حاشیه‌نشینی نه تنها از مشکلات ایران حتی از مشکلات عمده در بسیاری از کشورهای توسعه یافته است، افزود: تسلط فرهنگ فقر، بسترسازی وقوع تخلفات و جنایات، کم دوامی مصالح ساختمانی و تشکیل کانون‌های جرم‌خیز از جمله ویژگی‌های مناطق حاشیه‌نشین هستند.
عطاپور با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توجه به ۳ مسئله مهم اعتیاد، حاشیه‌نشینی و طلاق گفت: حاشیه‌نشینی می‌تواند بستر اعتیاد و طلاق را نیز فراهم کند.
وی گفت: برای کاهش روند لجام گسیخته حاشیه‌نشینی باید در برنامه‌های کلان، حدود شهر ارومیه تعیین و ثبت شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی تصریح کرد: بر همین اساس بحث توانمندسازی افراد در دستور کار قرار گرفته و همه افراد ساکن شناسایی شدند تا طرح مطالعاتی ” مدیریت مشترک کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق ساماندهی و توانمندسازی آسیب‌دیدگان ساکن در حاشیه شهرها و سکونت‌گاه‌های غیررسمی انجام شود.
وی با بیان این‌که حقوق ساکنین مناطق حاشیه‌نشین را به رسمیت بشناسیم، گفت: ساماندهی حاشیه‌نشینی در صدر برنامه‌های دولت است و باید با برنامه‌های توانمندسازی از لحاظ فرهنگی، اجتماعی این مناطق را ارتقا داده تا بتوانیم در بافت فرهنگی و اجتماعی شهر ادغام‌شان کنیم.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: اجرای برنامه‌های دینی، هنری و ورزشی، تقویت مدارس و گسترش سوادآموزی و برگزاری کلاس‌های مهارت‌آموزی و خوداشتغالی در میان ساکنین حاشیه‌نشین می‌تواند در توانمندسازی و کاهش فاصله فرهنگ و اقتصاد شهری و مناطق حاشیه‌ای موثر واقع شود.همچنین مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی گفت: طی هفته جاری با برگزاری همایشی مبارزه با قاچاق و مصرف مشروبات الکلی در آذربایجان غربی آسیب‌شناسی شده و تشدید می‌شود.
هوشنگ عطاپور در نشست مطبوعاتی همایش مبارزه با قاچاق و مصرف مشروبات الکلی و توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد که در سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی برگزار شد با اشاره به برنامه‌هایی که در این راستا برگزار می‌شود اظهار داشت: ۳ برنامه در حوزه اجتماعی و فرهنگی طی در همین هفته با همکاری سازمان‌های مردم نهاد در استان برگزار می‌شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به عناوین این برنامه‌ها بیان کرد: نخستین برنامه همایش مبارزه با قاچاق و مصرف مشروبات الکلی و دومین برنامه نیز طرح ملی متمرکز توانمندسازی سازمان‌های مردم نهاد با حضور مشاور وزیر کشور در امور استانها و سازمان‌های مردم نهاد است و سومین برنامه نیز اجلاس استانی نماز با همکاری ستاد احیای نماز استان با محوریت نماز و نقش آن در کاهش آسیب‌های اجتماعی است


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%a8%d9%8a%d8%b4-%d8%a7%d8%b2-400-%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d9%81%d8%b1-%d8%ad%d8%a7%d8%b4%d9%8a%d9%87%e2%80%8c/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.