آذربایجان غربی با ۷۰ زیستگاه آبی ظرفیت خوبی در بخش اکوتوریسم دارد

آذربایجان غربی با ۷۰ زیستگاه آبی ظرفیت خوبی در بخش اکوتوریسم دارد

سکینه اسمی
گروه گزارش: آذربایجان‌غربی با ۷۰ زیستگاه آبی شامل رودخانه، تالاب و سدهای پرآب ظرفیت کم نظیری از گردشگری طبیعت را دل خود جای داده، ظرفیتی که سال‌ها مورد غفلت واقع شده است.
آذربایجان غربی با داشتن بیش از ۳۴ تالاب‌های فصلی و دائمی آلبومی بی‌نظیر از طبیعت است که در کنار تعداد بالای تالاب‌ها تنوع زیستی و ویژگی‌های طبیعی و اکولوژیکی منحصربه‌فرد هر کدام از این تالاب‌ها نیز جلوه خاصی از طبیعت گردی را در این استان مرزی زیبا و بکر به نمایش می‌گذارد.
هم اکنون سایت و تالاب حسنلو، یادگارلو، درگه سنگی، دریاچه ارومیه، کانی برازان و قوپی باباعلی در کنفواسیون سایت رامسر به ثبت رسیده که بیانگر اهمیت و ویژگی‌های منحصر به فرد تالاب‌ها و ظرفیت زیستگاه‌های آبی استان است.
از تالاب‌های آذربایجان غربی به عنوان بهشت پرندگان نیز یاد می‌شود اما در سال‌های اخیر عدم تأمین حق آبه تالاب‌ها از سوی وزارت نیرو و مشکلات کم آبی به همراه احداث زهکش از وسط تالاب، تخلیه پساب‌های کشاورزی و در برخی مواقع خانگی موجب برخی مسائل و مشکلات زیست محیطی در این ظرفیت‌های کم نظیر آبی شده است.
در ماه‌های اخیر با همکاری جوامع محلی اقدامات خوبی برای احیای تالاب‌های استان آغاز شده که نتیجه یکی از این اقدامات حیات و جان دوباره به تالاب قره گل در بوکان است، این تالاب در کنار اهمیت زیستی آن برای پرندگان نقش مهمی در پر کردن چاه‌های کشاورزی منطقه را بر عهده دارد.
تالاب قره گل بوکان در بخش کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص آخرین وضعیت تالاب قره گل بوکان گفت: تالاب قره گل در ۴۰ کیلومتری جاده بوکان به میاندوآب و در مجاورت روستای قره گل قرار گرفته است، این تالاب وسعتی معادل با ۳۰۰ هکتار دارد و با برخورداری از شرایط زیست‌محیطی مناسب، از مناطق مهم برای تخم‌گذاری و زادآوری پرندگان آبزی و کنار آبزی به‌شمار می‌رود.
حجت جباری با بیان اینکه آب تالاب از ذوب شدن برف‌ها و سیلاب‌ها تأمین می‌شود. وجود خاکستر آتشفشانی به بستر تالاب، دورنمای سیاه رنگی به آب تالاب داده است و از همین رو با نام قره گل خوانده می‌شود، ادامه داد: تالاب قره گل از تالاب‌های فصلی استان به شمار می‌رود که در ماه‌های اخیر توسط جوامع محلی منطقه احیا و آبگیری شده است.
وی با اشاره به خشک بودن این تالاب به دلیل عدم تأمین حق آبه و نیز کاهش بارش‌ها، عنوان کرد: این تالاب با کانالی منشعب از رودخانه سیمینه رود تغذیه می‌شود که در ماه‌های اخیر با همت جوامع محلی و نیز همکاری‌های حفاظت محیط زیست استان مجدد احیا و آبگیری شده است.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت تالاب قره گل از دید پرندگان آن و نیز پرآب شدن چاه‌های آب کشاورزی این منطقه عنوان کرد: این تالاب در حوزه پرآب کردن چاه‌های کشاورزی منطقه نقش بسیار مهمی برعهده دارد.
تالاب قره گل زیستگاه ارزشمندی برای پرندگان به شمار می‌رود
وی رسوب به دلیل سیلاب‌های اخیر و تخریب بخشی از نهر منشعب از سیمینه رود به تالاب قره گل در اثر سیلاب را از مهمترین دلایل خشک شدن این تالاب به همراه عدم تأمین حق آبه مورد نیاز اعلام و خاطرنشان کرد: با ذوب شدن برف‌ها در ماه‌های آتی شاهد پرآب شدن این تالاب خواهیم بود.
جباری با بیان اینکه این تالاب در روزهای آینده میزبان خوبی برای انواع پرندگان مهاجر، بومی، آبزی و کنار آبزی خواهد بود اضافه کرد: تالاب‌ها به عنوان مهمترین اکوسیستم‌ها، مهد تنوع زیستی بوده و فواید بیشماری برای حیات وحش و مردم منطقه دارند که لازم است همه باهم دست به دست هم دهیم و در حفاظت از این میراث‌های طبیعی گرانبها تلاش کنیم.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام اینکه در پی بارش‌های اخیر قسمتی از تالاب قره‌گل که جزو تالاب‌های فصلی بوکان است احیا شده است، اضافه کرد: با بالا آمدن آب سیمینه‌رود و تغذیه کانال مرتبط با آن آبگیری شده و پیش‌بینی می‌شود با ورود بیشتر آب تا اواخر زمستان به طور کامل احیا شود.
وی با اشاره به اینکه با احیای بخشی از این تالاب فصلی در حال حاضر شاهد ورود پرندگانی مانند مرغابی کله سبز و آنقوت به این تالاب هستیم، گفت: در سرشماری‌های اولیه و مشاهده‌های کارشناسان اداره محیط زیست بوکان، اکنون تعداد قابل توجهی از انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مانند اردک سرسبز، آنقوت، تنچه، خوتکا و باکلان نیز با احیای این تالاب در آن مشاهده شده است که خود را برای لانه گذاری در ماه آینده در این منطقه آماده می‌کنند.
آذربایجان غربی با ۷۰ زیستگاه آبی ظرفیت خوبی در بخش اکوتوریسم دارد
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به وجود ۷۰ زیستگاه آبی در استان گفت: مساحت تالاب‌های استان بیش از ۷۰۰ کیلومترمربع تخمین زده می‌شود که برخی از آن‌ها دارای آب شیرین و برخی شور است، این تالاب‌ها زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان به‌حساب می‌آید و بیش از ۱۴۰ نوع پرنده آبزی در آن‌ها مشاهده‌شده است.
جباری اظهار کرد: تالاب کانی برازان نخستین سایت پرنده‌نگری کشور، تالاب‌های یادگارلو، حسنلو آق‌گل، عشق‌آباد، قره بلاغ، یاریم قیه و ساری سوی تنها بخشی از ظرفیت عظیم تالاب‌های ملی و بین‌المللی استان بوده که همه‌ساله میزبان هزاران پرنده نادر و کمیاب و مهاجر از سراسر دنیا هستند.
معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه هم اکنون آلودگی تالاب‌های استان از شرایط نرمال زیاد است افزود: در سال‌های گذشته آبگیری تالاب‌ها از سرشاخه‌های اصلی رودخانه‌ها صورت می‌گرفت اما در حال حاضر این امکان به دلیل خشکسالی صورت نمی‌گیرد و تالاب‌ها از سرشاخه‌های فرعی که از اراضی کشاورزی عبور می‌کند آبگیری می‌شوند.
وی ورود پساب‌های کشاورزی و خانگی را یکی از مشکلات تالاب‌های استان برشمرد و گفت: این امر موجب شده کود و سموم باقی مانده از محصولات کشاورزی وارد تالاب‌ها شده و زمینه ساز آلودگی شدید تالاب‌ها شوند که در دراز مدت ضمن آسیب جدی به محیط زیست موجب خطرات بهداشتی نیز می‌شود.
جباری در خصوص برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی تالاب در استان گفت: به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ناشی از شیوع بیماری کرونا بیشتر برنامه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، در این راستا وبینار معرفی تالاب‌های استان قوانین حاکم بر تالاب‌ها، مسابقه نقاشی برای کودکان از مهمترین این برنامه‌ها است.
تالاب قره گل در ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان بوکان واقع شده و از طریق کانال سنتی منشعب از سیمینه رود تغذیه و آبگیری می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است.
این تالاب دارای نیزار و پوشش گیاهی تالابی بوده و در سال‌های گذشته جز در فصل تابستان، در بقیه ماه‌های سال دارای آب بوده است، افزوده شدن آثار پدیده آتشفشانی (خاکستر آتشفشانی) به خاک بستر تالاب، دور نمای سیاه رنگی به آب این تالاب بخشیده که به همین جهت به تالاب قره گل مشهور شده است.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر، تالاب قره گل با ۳۰۰ هکتار وسعت در جوار روستایی به همین نام واقع شده و یکی از مهمترین مناطق تخم گذاری و زادآوری پرندگان آبزی و کنار آبزی در این شهرستان به شمار می‌رود.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲:۲۴ ب.ظ

دیدگاه


+ نُه = 15