گزارش اختصاصي آراز آذربايجان از سفر وزير بهداشت به استان

آذربایجان غربی با کمبود شدید منابع در عرصه بهداشت و درمان مواجه است

آذربایجان غربی با کمبود شدید منابع  در عرصه بهداشت و درمان مواجه است

رویا سیدولیلو
گروه خبر: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: آذربایجان غربی با کمبود شدید منابع در عرصه بهداشت و درمان روبه رو است.
به گزارش آراز آذربایجان حسن قاضی زاده هاشمی در مراسم افتتاح دانشکده داروسازی در جمع خبرنگاران که در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برگزار شد ضمن تبریک فرا رسیدن روز داروسازی، اظهار داشت: اگرچه شاهد افتتاح دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه همزمان با روز داروسازی در کشور هستیم اما این امر در زمینه توسعه رشته‌های دانشگاهی کار جدیدی نبوده و در دولت‌های گذشته اقدامات بسیار ارزشمندی در این زمینه انجام شده است.
وی با بیان اینکه دولت جدید موظف به توجه به محتوا و کیفیت ارائه در دستگاه‌ها و مراکز آموزشی است، افزود:قطعا در این دوره توجه بیشتری به محتوای آموزشی خواهد شد که بایستی در برخی از رشته‌ها همچون رشته پزشکی تغییرات اساسی صورت گیرد.
وی با اعلام اینکه دانش آموختگان رشته‌های پزشکی باید بتوانند در محیطی قرار گیرند که در مناطق دور دست با بیماری‌ها کاملا آشنا باشند ادامه داد: در صورت تحقق این امر، دانش آموختگان پزشکی نباید به سمت بحث‌های فوق تخصصی و بیماری‌های نادر بروند.
هاشمی بحث آموزشی و در رشته‌های همچون دندان پزشکی و داروسازی را از دیگر مباحثی عنوان کرد که نیازمند توجه به محتوا هستند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گسترش دانشگاه‌های پزشکی و زیر رشته های آن را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: تا کنون شاهد گسترش کمی خوبی در این راستا بودیم و در حال حاضر ۱۵ دانشکده داروسازی در کشور فعال بوده و بیش از ۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور وجود دارد که متأسفانه در بحث محتوایی دچار نقایصی هستیم که بایستی آن‌ها را برطرف کنیم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور از ایجاد قطب‌های علمی جهت افزایش کیفیت و محتوای آموزشی علوم پزشکی در کشور نیز خبر داد و افزود: این امر مورد توجه دولت جدید بوده و محقق خواهد شد که بر اساس این طرح به جای گسترده و پراکنده شدن دانشگاه‌ها، تمرکز گرایی مورد توجه قرار گرفته و برای هر یک از این قطب‌های علمی مأموریت تعیین می‌شود.
هاشمی به نیاز شدید بیماران کشور جهت کمک رسانی اشاره کرد و اضافه کرد: در این زمینه تقاضای یاری همه مردم و تمام کسانی که به نوعی می‌توانند باری از دوش مردم در بحث درمان و هزینه‌های درمان بردارند، داریم.
بعد از سوالات مکرر رسانه ملی در آذربایجان غربی و شبکه خبر کشور، نوبت به سوال خبرنگار آراز آذربایجان از وزیر بهداشت و درمان دولت یازدهم رسید.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار آراز آذربایجان مبنی بر اینکه در طی سفر دو روزه خود به آذربایجان غربی، وضعیت عرصه بهداشت و درمان این استان را چگونه ارزیابی کردید و این بازدید و کمبودهای عرصه بهداشت و درمان آذربایجان غربی چه سهمی را در تصمیمات آتی وزارتخانه بهداشت و درمان دولت یازدهم خواهد داشت گفت: با توجه به بررسی‌ها و برگزاری جلسات مختلف شاهد این امر بودم که در آذربایجان غربی با کمبود منابع مواجه هستیم.
هاشمی ادامه داد: این امر طوری بود که حتی نسبت به بازدید از یک مرکز بهداشتی شهرستان ارومیه اقدام کردم که در آنجا نیز این کمبود کاملا احساس شد.
وی به تصمیم قاطع خود در حل مشکلات آذربایجان غربی اشاره و بیان کرد:باید جلسه ای با حضور رئیس دانشگاه و مسئولان مرتبط در این زمینه تشکیل شود که بر این اساس امید است به نتیجه مطلوبی برسیم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آراز آذربایجان که این استان با کمبود شدید پزشک مواجه است و چه تصمیماتی را در این راستا دارید، تصریح کرد: در سخنانی با استاندار آذربایجان غربی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی، در جریان کمبود پزشک در این استان شدم که در سال‌های آتی این امر حل خواهد شد. وی در پاسخ سوال خبرنگار دیگری، به اجرای پزشک خانواده در کشور و لزوم استمرار آن اشاره و اظهار کرد:ما نیرویمان را در این خصوص متمرکز کرده‌ایم و روند اجرای آن را به صورت کامل و جامع بررسی می‌کنیم. وی با اعلام اینکه اجرای کامل پزشک خانواده ۱۰ الی ۱۵ سال طول می‌کشد، اضافه کرد: سیاست اصلی وزارت بهداشت، رفع کاستی‌ها در استان‌هایی است که این طرح به اجرا در آمده و در استان جدیدی طرح پزشک خانواده را اجرا نمی‌کنیم. وزیر بهداشت و درمان اظهار کرد: گروه کاری ویژه ای در این خصوص ایجاد شده که ابعاد مختلف این طرح را بررسی می‌کنند. هاشمی افزود: من پیش از این نیز گفته‌ام که طرح پزشک خانواده باید ادامه یابد ولی در حال حاضر با مشکلاتی مواجه است که باید این مشکلات به خوبی رفع شوند. وی در خصوص ترخیص دارو از گمرک نیز گفت: در این خصوص خبرهای بسیار خوبی داریم که ترجیح می‌دهم مسئولان ویژه این امر در روزهای آینده، آن‌ها را در اختیار مردم قرار دهند.
*فرهنگ و سلامت، رکن اساسی توسعه پایدار هر جامعه است
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در اختتامیه پنجمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: فرهنگ و سلامت دو رکن اساسی توسعه پایدار جامعه است. وی گذر از مرزهای دانش را توصیه مؤکد رهبر معظم انقلاب اعلام و اضافه کرد: به دانشجویان جوان توصیه می‌ شود هرگز تحت تأثیر فراز و نشیب‌های زندگی قرار نگیرند و با پایداری در راه اهداف و صبر برای رسیدن به آن به خدا توکل کرده و به لطف او امید داشته باشند. هاشمی اظهار داشت: نوآوری اصلی مهم در برگزاری هر جشنواره ای است که در پنجمین جشنواره مورد غفلت واقع شده است که امیدواریم جشنواره ششم فرهنگی هنری دانشجویان علوم پزشکی کشور با کیفیت و کمیت بهتری در سال آینده برگزار شود.
دکتر آیتی معاون دانشجویی فرهنگی وزارت بهداشت نیز در این مراسم با اعلام اینکه قوت و قدرت کشورها به علم و دانش است، تصریح کرد: با توجه به سطح بالای علمی دانشجویان کشورمان، خون تمامی دشمنان به جوش آمده و از راه های مختلفی سعی در مقابله با پیشرفت روز افزودن این کشور دارند و از هیچ دسیسه ای نیز فروگذار نیستند.
وی ادامه داد: ترور دانشمندان ایران از دیگر حربه های دشمنان علیه کشورمان بود که این دسیسه خود را نیز آشکار و نقشه های آن‌ها نقش بر آب شد.
آیتی ایجاد سلامت در جامعه را یکی از وظایف خطیر دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی کشور برشمرد و گفت: اهمیت علم و دانش به حدی است که حتی دین اسلام نیز اصل را بر آن قرار داده و هرگز نمی‌توان دینی همچون دین اسلام یافت که بر لزوم افزایش علم و دانش تاکید کند.
*برقراری تمدن اسلامی، هدف اصلی آغاز نهضت اسلامی حضرت امام (ره)
سخنران بعدی این مراسم وحید جلال زاده استاندار آذربایجان غربی بود که وی هدف اصلی از آغاز نهضت اسلامی حضرت امام (ره) را برقراری تمدن اسلامی عنوان کرد و افزود: همه ادیان و فلسفه های بشری به دنبال اجرای تمدن اسلامی با شاکله اسلامی بودند که دین اسلام کامل‌ترین آن‌ها است و تمامی نیازهای بشری در آن وجود دارد.
جلال زاده با بیان اینکه رسیدن به قله های پیشرفت مدنظر دین اسلام، باید مورد توجه تمامی مردم ایران قرار گیرد، اظهار کرد: تمامی پیشرفت‌های کشور باید در جهت دست یابی قله_های تمدن سازی اسلامی باشد.
وی با تاکید بر اینکه باید الگو و مدل جمهوری اسلامی برای ملل اسلامی را نشان دهیم، بیان کرد: اگر اکنون شاهد تلاش‌های مختلف دشمنان نظام جمهوری اسلامی در تضعیف ایران و استفاده از راهکارهای مختلف در جهت تحمیل فشار هستیم، به دلیل اثبات توانایی‌های جمهوری اسلامی ایران بر آن‌ها و استعداد بالای رشد در جهان است که باید با حربه های آن‌ها مقابله کرد.
استاندار آذربایجان غربی در خاتمه حضور وزیر بهداشت دولت یازدهم و اولین سفر کاری وی را به استان آذربایجان غربی، یکی از بزرگ‌ترین افتخارات استان دانست.
اختتامیه پنجمین جشنواره فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که تا بعد از ظهر روز سه شنبه ادامه داشت، با اهدای لوح تقدیر و هدایایی به صورت نمادین از ۱۵ تن از مجموع ۲۹۸ برگزیده جشنواره در ۹۴ زمینه ادبی فرهنگی، هنری دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در سالن شهید چمران پردیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ادامه داشت.
افتتاح اولین دانشکده داروسازی آذربایجان غربی در محل دانشکده علوم پزشکی ارومیه به دست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و استاندار آذربایجان غربی و سایر مسئولان این استان نیز یکی دیگر از برکات دولت جدید برای استان بود. پروژه بازسازی و طراحی معماری داخلی شمال غربی دانشکده پزشکی و تغییر کاربری آن به دانشکده داروسازی که در آذر ماه سال ۹۱ آغاز شده و فروردین ماه امسال به پایان رسیده است. زیربنای این پروژه ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع بود که با اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به بهره‌برداری رسید.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۷ شهریور ۱۳۹۲ ساعت ۹:۱۷ ق.ظ

دیدگاه


+ نُه = 14