آذربایجان غربی، خط مقدم دفاع مقدس ملت عزتمند ایران

آذربایجان غربی، خط مقدم دفاع مقدس ملت  عزتمند ایران

صابر چهرگانی
گروه گزارش: هفته دفاع مقدس، یادآور رشادت ها و جانفشانی های تمام ملت ایران در جای جای میهن اسلامی است و آذربایجان غربی یکی از استانهای مرزی با عراق است که در دوران دفاع مقدس، حماسه های بی نظیری در این استان رقم خورد که نام این استان را در تاریخ غیرت و شرف ملت ایران جاودانه ساخت.
دوران دفاع مقدس بی شک یکی از پرافتخارترین برهه های ایران در طول تاریخ به شمار می رود که تا سالهای سال، ایثارگری های بی نظیر ملت ایران در این دوران بر تارک ملت می درخشد. هرچند ۳۱ شهریورماه هر سال روزهای تلخی را برای ملت بزرگ ایران یاد آوری می کند ولی سرآغاز دورانی است که هیچگاه شیرینی پیروزی های آن دوران از کام مردم سرافراز کشور، محو نمی شود.
با وجودی که در روزها و ماههای آغازین جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه مردم ایران اسلامی، ویرانی های بسیاری در جای جای کشور به ویژه مرزهای غربی و شمال غربی ایجاد شد ولی به گواه تاریخ، فرزندان غیور این مرز و بوم بدون توجه به سهل انگاری های بنی صدر خائن، بارها و بارها طعم شکست را در جبهه های مختلف به بعثی ها و هم پیمانانش چشاندند.
مرز آذربایجان غربی با عراق نیز پیش از آغاز جنگ تحمیلی، در دوران هشت ساله دفاع مقدس و پس از آن، بارها رشادت های جوانان ایرانی را در مقابله با توطئه های داخلی و خارجی غرب شاهد بوده است.
عملیات های متعددی در جبهه شمالغرب و مرزهای آذربایجان غربی در دوران هشت ساله دفاع مقدس به وقوع پیوسته که والفجر۲، قادر، کربلای ۲، کربلای ۷، کربلای ۱۰نصر ۴ و نصر ۷ از جمله این عملیات های پر افتخار به شمار می روند.
مناطقی نظیر پیرانشهر سردشت، حاج عمران، دارساوین، بلفت و دوپازا جنگل های آلواتان، روستای دوله تو، کلاشین از جمله مناطقی هستند که بارها و بارها عطر رزمندگان اسلام و شهدای دفاع مقدس ملت ایران در آنجا استشمام شده و هنوز نیز عطرآگین است.
در جبهه های شمالغرب کشور شهدای بسیاری نیز برای دفاع از ایران اسلامی و آرمانهای والای امام و انقلاب، جان خود را فدا کرده اند که در این میان نام هایی نظیر شهید مهدی امینی، شهید ناصر کاظمی، شهید کاوه، مصطفی روانی پور، علیرضا موحد دانش، شهید عباس بابایی و برادران شهید زین الدین به چشم می خورد.
از زشت ترین راهبردهای رژیم بعثی عراق در زمان جنگ، انجام بمبارانهای شهری بود که به بدترین شکل نیز انجام می شد.
در این راستا، آذربایجان غربی بارها و بارها هدف بمبارانهای هوایی نیروهای بعثی عراق قرار گرفت و صدها تن بر اثر این بمبارانها جان خود را از دست دادند.
شهرهای آذربایجان غربی در سالهای پایانی جنگ هشت ساله، با هواپیماهای رژیم بعث عراق بمباران شدند که خاطره بمبارانهای سال ۶۶ ارومیه هیچ گاه از خاطر مردم این شهر خارج نمی شود.
چهار شهر ارومیه، پیرانشهر، سردشت و میاندوآب آذربایجان غربی افزون بر ۲۶۰ بار بمباران شدند که سهم سردشت حدود ۱۰۰ مورد بمباران بود و ارومیه نیز افزون بر ۷۰ بار توسط رژیم بعث عراق بمباران ش. در مجموع نیز افزون بر چهار هزار و ۳۰۰ نفر از شهروندان بی گناه و غیرنظامی در این بمباران ها شهید و مجروح شدند.
علاوه بر آن زشت ترین جنایت رژیم بعث عراق در سردشت اتفاق افتاد و این شهر در هفتم تیرماه ۱۳۶۶ بمباران شیمیایی شد تا صدها نفر از شهروندان سردشتی به خاک و خون کشیده شوند. نکته حائز اهمیت دیگر در خصوص جنگ و آذربایجان غربی، حضور رزمندگان و سرداران این استان در دیگر مناطق عملیاتی بود که رشادت های آنان تا سالها در ذهن مردم ایران باقی می ماند.
سردارانی نظیر برادران شهید حمید و مهدی باکری، امیر سرلشگر شهید یعقوب علیاری و شهید باباساعی از جمله دهها سردار آذربایجان غربی هستند که در دیگر مناطق عملیاتی کشور در دفاع مقدس به فیض رفیع شهادت نایل شدند. پیش از آغاز جنگ تحمیلی نیز آذربایجان غربی شهدای بسیاری را برای مقابله با تحرکات ضد انقلاب اهدا کرده بود که شهید نادر علیزاده، شهید بهزاد دربندی از جمله شهدایی بودند که در این راه، جان خود را از دست دادند.
باید گفت که جنگ در مناطق شمالغرب کشور در آذربایجان غربی پس از تابستان ۶۷ نیز باقی بود و این استان تا سالها پس از آن محل درگیری با اشرار و نیروهای ضد انقلاب بود.پس از پایان جنگ تحمیلی نیز شهدایی نظیر سردار قهاری سعید، سردار حنیف درستی، سردار شهید مهدی کاظمی در راه دفاع از کیان اسلامی و مقابله با تحرکات برخی اشرار در مرزهای آذربایجان غربی به شهادت رسیدند.
آخرین خبر شهادت سربازان ایران اسلامی در مرزهای آذربایجان غربی به شهریورماه امسال باز می گردد که در آن، دو تن از افسران سپاه در مقابله با اشرار، شهید و بر دوش مردم ولایتمدار ارومیه تشییع شدند.
این نشان می دهد که ارومیه از نخستین روزهای انقلاب تا امروز، مزار شهدای والامقامی بوده که برای حفظ تمامیت ارضی جان خود را فدا کرده اند.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۹ ق.ظ

دیدگاه


− هفت = 1