- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

آذربایجان‌ غربی در حوزه درمان ضعیف‌ترین استان کشور است

Posted By admin On خرداد ۵, ۱۳۹۸ @ ۱۱:۰۲ ق.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه,سردشت,پیرانشهر | No Comments

گروه خبر: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: آذربایجان‌غربی در حوزه درمان بدترین و ضعیف‌ترین استان کشور بوده و در رده ۳۱ کشور قرار دارد، چون متاسفانه به جای اینکه در اورژانس‌های بیمارستانی دو یا سه پزشک همزمان وجود داشته باشد، در بسیاری از آنها فقط یک پزشک وجود دارد. در سالیان اخیر مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی استان آذربایجان غربی بارها تاکید کرده‌اند که زیرساخت‌های بهداشتی و شاخص سلامت در سطح آذربایجان‌ غربی ارتقاء یافته و از رتبه ۲۸ به رتبه هفت کشوری رسیده‌ است.
علاوه بر آن عنوان کرده‌اند که هم‌اکنون دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی از نظر بهداشتی جایگاه برتری کشوری را داشته و مشکلی نیز از لحاظ تجهیزات بیمارستانی ندارد.
«رسول خضری» نماینده مردم سردشت و پیرانشهر به عنوان یک پزشک که در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی عضویت دارد از فعالیت دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به شدت انتقاد دارد.
وی تاکید دارد که دانشگاه علوم پزشکی استان در زمینه درمان جزو استان‌های بسیار ضعیف و عقب مانده کشور است و دلیل افزایش مرگ و میر مادران باردار، نوزادان و نیز مرگ و میر ناشی از عفونت، کاستی‌های این دانشگاه است.
وی در موردلزوم اشرافیت رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی بر حوزه سلامت استان گفت : رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز بوده و در هفته سه روز موظف است که در تبریز باشد بنابراین رئیس دانشگاهی که هفته‌ای سه روز در استان حضور ندارد، به چه شکل می‌تواند به مسائل آن اشراف داشته و خسارت‌های حوزه سلامت را جبران کند؟ در حالی که تمام وقت باید در اختیار استان باشد، نه اینکه کنترل از راه دور کند.
متاسفانه میزان مرگ و میر بیماران ناشی از عفونت، نوزادان و نیز مرگ و میر مادران باردار نسبت به سالیان گذشته پیشرفت کرده و این جای بسی تاسف دارد.
وی افزود :آذربایجان غربی برخلاف ادعاها از نظر شاخص‌های مربوط به مادران باردار، نوزادان و عفونت‌های بیمارستانی و نیز مشکلات مرگ و میر پس از جراحی‌ها، جزو استان‌های بسیار عقب مانده کشور بوده یعنی بیست و هشتم است.
این هم دلایل مختلف دارد برای مثال سه سال تمام به دانشگاه علوم پزشکی فشار وارد کردیم که معاونت غذا و داروی دانشگاه یک دامپرشک بوده و زیبنده استان نیست که این معاونت یک دامپزشک باشد چون مگر یک دامپزشک می‌تواند مجوز داروخانه‌های انسانی را داشته باشد؟
رسول خضری ادامه داد :آذربایجان‌غربی در حوزه درمان بدترین استان کشور بوده و در رده ۳۱ کشور قرار دارد چون متاسفانه به جای اینکه در اورژانس‌های بیمارستانی دو یا سه پزشک همزمان وجود داشته باشد، در بسیاری از آنها فقط یک پزشک وجود دارد و زمانی که بیمار بدحال به بیمارستان مراجعه می‌کند یا فوت کرده و یا دچار عوارض ناگوار می‌شود.
این در حالی است که خوشبختانه در حوزه بهداشتی دکتر« انتظارمهدی» یکی از فعالان و صاحب‌نظران این حوزه بوده و عملکرد مطلوبی دارد اما متاسفانه بیشترین مشکلات استان در حوزه درمان است و همانگونه که اشاره شد جزو ضعیف‌ترین استان‌های کشور هستیم.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر خبرداد: دکتر نمکی وزیر بهداشت براساس قولی که داده است، پس از تعطیلات عید فطر به استان سفر کرده و از نزدیک شاخص‌های بیمارستانی، شاخص‌های تخت و تعداد پرستاران و پزشکان را رصد می‌کند چون آذربایجان‌غربی در این زمینه‌ها جزو استان‌های ضعیف کشور بوده و بنابراین در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کند.
وی تاکید کرد: بی‌شک علت عقب‌ماندگی استان این است که از نخبگان حمایت نمی‌شود و باید نخبگان بر سر کار آیند.
رسول خضریدر مورد طب سنتی گفت: در طب سنتی، شورای عالی بیمه کشور یعنی رئیس‌جمهور، وزیر کار، وزیر بهداشت، سازمان نظام پزشکی، سازمان بیمه‌گر، سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیز نماینده کارفرما حضور دارند.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر افزود : با توجه به اینکه طب ایرانی اسلامی و طب سنتی از گذشته در ایران فعال بوده و پیش از طب نوین که ۶۰ تا ۷۰ سال قدمت دارد، طب سنتی حاکم بوده است، باید برای ارج نهادن به سنت‌های دیرینه و میراث تاریخی، فرهنگی و پزشکی کشور و حمایت از آن، بیمه‌ها این ساز و کار را داشته باشند اما مصوبه این شورا باید در بحث هیئت دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب برسد.
یعنی مجموعه عالی شورای بیمه، مصوبه را تصویب و سپس در هیئت دولت و سازمان برنامه و بودجه آن را مجدد تصویب کرده و با ابلاغ رئیس‌جمهور یا معاون اول آن باید ابلاغ شود بنابراین سلسله مراتب اداری آن به این شکل است.
رسول خضری اظهار کرد: خوشبختانه وزیر فعلی بهداشت از طرفداران پر و پا قرص طب سنتی بوده و رویکرد خاصی به این مقوله دارد و به دنبال به روزرسانی طب سنتی است چون طب سنتی باید همانند تمامی علوم به روزرسانی شود چون اگر به روزرسانی نشود مضر خواهد بود.
بنابراین باید متناسب با علم و دانش روز طب سنتی به روزرسانی شود برای مثال برخی از دمنوش‌هایی که در عطاری‌ها به عنوان طب سنتی و داروهای گیاهی به مردم فروخته می‌شود سبب کوری شده چون برخی از آنها زمانی که با آب جوش مخلوط می‌شوند، تولید الکلی به نام متانول کرده و اگر متانول به صورت مزمن تولید شود سبب کوری می‌شود.
وی تاکید کرد: بنابراین وزیر بهداشت و درمان بر روی این مسئله نظر دارد که طب سنتی براساس مطالعات جدید بسیار کاربردی بوده و می‌تواند نتیجه‌بخش باشد و مثل تمامی علوم بی‌نیاز از مطالعه و به روزرسانی و پژوهش و تحقیق نیست.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر افزود: باید تحقیق و توسعه را در حوزه دارویی جدی گرفت چون تمامی کشورهای پیشرفته دنیا در حوزه داروهای گیاهی، مکمل و داروهای شیمیایی فعالیت می‌کنند پس اگر نتوان تحقیق و توسعه و پژوهش را به روزرسانی کرد، در همه زمینه‌ها حتی در خودروسازی هم شکست می‌خوریم.
رسول خضری در خصوص مسئله جذب نیروهای قرارداد معین دانشگاه پیام‌نور گفت: در رابطه با موضوع تعیین تکلیف کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور، این افراد حدود چهار هزار و ۹۰۰ نفر در سطح کشور بوده و برخی از آنها با ۱۰ تا ۱۵ سال سابقه کار، اما متاسفانه امنیت شغلی ندارند.
در این رابطه برای اینکه آنها امنیت شغلی داشته باشند طرحی نوشته شد و خوشبختانه جزئیات و کلیات آن در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصویب شد چون با توجه به اینکه این موضوع جزو مصوبات آیین‌نامه داخلی دانشگاه پیام‌نور است، چنانچه پست‌های بلاتصدی در این دانشگاه وجود داشته و دانشگاه نیاز داشته باشد می‌توانند نیروهای قرارداد معین خود را به تبدیل به پیمانی یا رسمی کنند.
وی در مورد ۱۰ هزار پست بلاتصدی در دانشگاه پیام‌نور اظهار کرد: این موضوع شنبه، چهارم خرداد نیز برای تصویب در صحن علنی مجلس ارسال شد و حتی ریاست دانشگاه پیام‌نور کشور نیز به شدت مطالبه‌گر این قضیه است چرا که هم‌اکنون ۱۰ هزار پست بلاتصدی در دانشگاه پیام‌نور وجود دارد و با توجه اینکه باید تناسبی بین استاد، دانشجو و کارکن وجود داشته باشد، اما متاسفانه این تناسب وجود ندارد.
بنابراین امید است که در عمل، بین دو هزار و ۵۰۰ تا چهار هزار و ۹۵۰ نفر، نیروی قراردادی به پیمانی تبدیل شوند.
پس از همان فرجه قانونی که در خود هیئت موسس دانشگاه وجود دارد از این فرصت طلایی برای امنیت شغلی کارکنان قراردادی کشور و استانی مانند آذربایجان‌غربی که تعداد دانشگاه پیام‌نور بسیاری دارد استفاده می‌شود.
رسول خضری مسئله معیشت و کار اصحاب رسانه نیز گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پیش اعلام کرد که کار خبری یکی از کارهای سخت و زیان‌آور است در حالی که متاسفانه با وجود اینکه همه به این موضوع اذعان دارند، در عمل اقدام خاصی در این زمینه انجام نمی‌شود.
بنابراین خبرنگاران باید سریعتر از برخی مشاغل با حقوق ۳۰ روزه بازنشست شده و چهار درصد حق کارفرما به نفع خبرنگاران اخذ و با سنوات ۲۰ ساله بازنشست شوند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از فارس ، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در خصوص موضوع منطقه ویژه اقتصادی پیرانشهر و سردشت اذعان کرد: شورای نگهبان هفت منطقه آزاد و چند منطقه ویژه را برای اصلاح به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال کرده و کمیسیون اقتصادی نیز اصلاحات لازم را انجام داده و برای ادامه کار به شورای نگهبان بازگشته است و در صورت عدم مغایرت آن، به مجلس وارد شده و ابلاغ می‌شود.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c-%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%af%d8%b1-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%87-%d8%af%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%b6%d8%b9%d9%8a%d9%81%e2%80%8c%d8%aa/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.