آذربایجان‌غربی رتبه نخست سرطان ریه در کشور را دارد

آذربایجان‌غربی رتبه نخست سرطان ریه در کشور را دارد

گروه خبر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: آذربایجان‌غربی در بین مردان رتبه اول کشوری سرطان ریه را به خود اختصاص داده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، جواد آقازاده اظهار داشت: سرطان ریه با توجه به شیوع مصرف سیگار رتبه نخست کشوری را در آذربایجان‌غربی در بخش مردان به خود اختصاص داده است.
وی به تجهیز و راه اندازی مراکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در آذربایجان‌غربی اشاره کرد و افزود: در شهرستان‌های ارومیه خوی، مهاباد، نقده، ماکو و میاندوآب مرکز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان با ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه ساخت و تجهیز شده است که مراکز شهرستان‌های ماکو و میاندوآب تا پایان سال تجهیز می‌شوند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی به وضعیت خطرناک سرطان در استان اشاره کرد و گفت: بیماری‌های سرطان سیستم عصبی در استان نیز در مردان بیشتر بوده و دارای رتبه اول و خانم ها رتبه دوم را دارند و در بیماری سرطان معده در میانگین آماری انجام شده رتبه چهارم را داشته و این امر مهم موجب نیاز به مراکز غربالگری در سطح استان شده است.
وی با اشاره به شناسایی سالانه پنج هزار بیمار مبتلا به سرطان در استان در مراکز غربالگری در استان افزود: به خاطر تغییر شیوه زندگی مردم رژیم غذایی ناسالم و در نتیجه رشد جمعیت سالمندی و همچنین پیشرفت روش‌های تشخیصی، روند صعودی از نظر ابتلا به سرطان داشته باشیم بنابراین باید از همین حالا با برنامه ریزی درست این روند صعودی را کنترل کنیم.
آقازاده اظهار کرد: مصرف فیبر به وسیله غذاهایی مانند گندم کامل، میوه ها، سبزی‌ها حبوبات، آجیل و دانه‌ها، مواد غذایی غنی از کلسیم و ویتامین‌ها، مصرف فروارده‌های لبنی کم چرب و مصرف ماهی و اسید چرب امگا۳ از مهم ترین مواد غذایی مهار کننده سرطان به شمار می‌روند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: در سال ۲۰۱۲ تعداد موارد جدید بروز سرطان در جهان سالیانه حدود ۱۴ میلیون نفر بود اما پیش بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون نفر افزایش یابد.
وی با بیان اینکه در کشورمان سالیانه ۱۰۰ هزار مورد سرطان جدید شناسایی می‌شود و این احتمال می رود که این میزان ۱۵ سال آینده به ۱۵۵ هزار مورد افزایش یابد، افزود: این در حالی است که پنج سال پیش این رقم ۸۸ هزار نفر بود و در واقع کمتر از ۲ دهه افزایش حدود ۸۰درصدی این بیماری را شاهد خواهیم بود.
آقازاده، سرطان های سینه، دهانه رحم و روده بزرگ را مهمترین سرطان های قابل پیشگیری دانست و بیان کرد: مطالعات خوبی در مورد این سرطان‌ها در کشور در حال انجام است.
ویـروس‌ها و بـاکتری‌ها، عوامــل فیزیکــی،مواد شیمیایی،عوامل ژنتیکی یا عوامل خانوادگی،عوامل تغذیه‌ای وبالاخره مواد هورمونی عواملی هستند که در ایجاد سرطان نقش دارنـد.سرطان دستگاه گوارش و کبد جزو شایع ترین سرطان ها است که ۲۷ درصد کل سرطان‌ها را به خود اختصاص داند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت × = 49