- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

آذربایجان‌غربی در عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) خون گریست

Posted By admin On شهریور ۱۰, ۱۳۹۹ @ ۱۱:۱۵ ق.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

گروه گزارش:مردم آذربایجان‌غربی همزمان با سراسر کشور، عزاداری بی نظیری را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در روز عاشورای حسینی برگزار کردند و عشق و ارادت خالصانه خود را به شهدای کربلا به ویژه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان داده و خون گریستند.
آیین‌های عزاداری عاشورای حسینی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر آذربایجان‌غربی برگزار شد.
بخش‌ها، شهرها و روستاهای آذربایجان‌غربی در روز عاشورای حسینی که اندوهناک‌ترین روز تاریخ است، با راه‌اندازی صدها دسته و هیات عزاداری در فضاهای باز و خیابان‌ها به سوگواری برای امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت پرداختند.
مشتاقان بی‌شمار ابا عبدالله الحسین (ع) در محل عزاداری دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با وجود گرمای هوا، ارادات و عشق خالصانه خود را به حسین بن علی (ع)، حضرت زینب کبری (س)، حضرت عباس (س) و دیگر شهدای دشت کربلا به نمایش گذاشتند.
در میان دسته‌های حسینی از زنان و مردان مسن و افرادی که حتی با عصا راه می‌رفتند تا کودکان و نوزادانی با شال و پیراهن منقش به نام مطهر امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حضرت علی‌اصغر (ع) دیده می‌شود که عاشقانه برای سالار شهیدان و سرور آزادگان عالم سوگواری می‌کنند.
نوحه سرایان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز از صبح روز عاشورا تا ظهر این روز غمناک، بی‌وقفه اشعار و مداحی های خود را در خصوص مصائب حضرت امام حسین (ع) حضرت زینب و دیگر حاضران در دشت کربلا سروده و مردم نیز ضمن سینه زنی و زنجیرزنی برای این صحنه های غم انگیز و محنت افزا اشک ماتم می‌ریزند.
آیین‌های عزاداری مردم تا عصرعاشورا ادامه داشت و آیین شام غریبان نیز به یاد غریبان اسیر در دشت کربلای سال ۶۱ هجری قمری، امشب برگزار شد.
امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا، امکان توزیع چای، شربت، شیرینی، شیر و غذای نذری در آذربایجان‌غربی نظیر دیگر مناطق کشور وجود ندارد که به همین علت، مردم دست به کار شده و با تهیه هزاران بسته غذایی، اقدام به توزیع آنان بین خانواده نیازمندان کرده‌اند.
همچنین سازمان انتقال خون آذربایجان‌غربی در روز عاشورای حسینی برای خدمت‌رسانی بیشتر به اهداکنندگان با ایجاد و راه‌اندازی پایگاه‌هایی در شهرهای مختلف اقدام به خون‌گیری از اهداکنندگان می‌کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،سپاهیان نزدیک به ۳۰ هزار نفری یزیدبن معاویه و عبیدالله بن زیاد، در روز عاشورای سال ۶۱ هجری قمری به سردمداری عمربن سعد و شمر بن ذی الجوشن، امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفای آن حضرت را به شهادت رسانده و اهل بیت ایشان را اسیر کردند.
این روز در منابع تاریخی به عنوان سیاه‌ترین روز تاریخ بشریت نامگذاری شده است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%a2%d8%b0%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d9%8a%d8%ac%d8%a7%d9%86%e2%80%8c%d8%ba%d8%b1%d8%a8%d9%8a-%d8%af%d8%b1-%d8%b9%d8%a7%d8%b4%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%b9%d8%a8%d8%af%d8%a7%d9%84%d9%84/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.