آذربایجان‌غربی در عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) خون گریست

آذربایجان‌غربی در عاشورای اباعبدالله الحسین (ع) خون گریست

گروه گزارش:مردم آذربایجان‌غربی همزمان با سراسر کشور، عزاداری بی نظیری را با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در روز عاشورای حسینی برگزار کردند و عشق و ارادت خالصانه خود را به شهدای کربلا به ویژه سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان داده و خون گریستند.
آیین‌های عزاداری عاشورای حسینی با حضور گسترده اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان کودک و نوجوان و شور اشتیاق عزاداران حسینی در سراسر آذربایجان‌غربی برگزار شد.
بخش‌ها، شهرها و روستاهای آذربایجان‌غربی در روز عاشورای حسینی که اندوهناک‌ترین روز تاریخ است، با راه‌اندازی صدها دسته و هیات عزاداری در فضاهای باز و خیابان‌ها به سوگواری برای امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت پرداختند.
مشتاقان بی‌شمار ابا عبدالله الحسین (ع) در محل عزاداری دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی با وجود گرمای هوا، ارادات و عشق خالصانه خود را به حسین بن علی (ع)، حضرت زینب کبری (س)، حضرت عباس (س) و دیگر شهدای دشت کربلا به نمایش گذاشتند.
در میان دسته‌های حسینی از زنان و مردان مسن و افرادی که حتی با عصا راه می‌رفتند تا کودکان و نوزادانی با شال و پیراهن منقش به نام مطهر امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حضرت علی‌اصغر (ع) دیده می‌شود که عاشقانه برای سالار شهیدان و سرور آزادگان عالم سوگواری می‌کنند.
نوحه سرایان و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز از صبح روز عاشورا تا ظهر این روز غمناک، بی‌وقفه اشعار و مداحی های خود را در خصوص مصائب حضرت امام حسین (ع) حضرت زینب و دیگر حاضران در دشت کربلا سروده و مردم نیز ضمن سینه زنی و زنجیرزنی برای این صحنه های غم انگیز و محنت افزا اشک ماتم می‌ریزند.
آیین‌های عزاداری مردم تا عصرعاشورا ادامه داشت و آیین شام غریبان نیز به یاد غریبان اسیر در دشت کربلای سال ۶۱ هجری قمری، امشب برگزار شد.
امسال به خاطر شیوع بیماری کرونا، امکان توزیع چای، شربت، شیرینی، شیر و غذای نذری در آذربایجان‌غربی نظیر دیگر مناطق کشور وجود ندارد که به همین علت، مردم دست به کار شده و با تهیه هزاران بسته غذایی، اقدام به توزیع آنان بین خانواده نیازمندان کرده‌اند.
همچنین سازمان انتقال خون آذربایجان‌غربی در روز عاشورای حسینی برای خدمت‌رسانی بیشتر به اهداکنندگان با ایجاد و راه‌اندازی پایگاه‌هایی در شهرهای مختلف اقدام به خون‌گیری از اهداکنندگان می‌کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،سپاهیان نزدیک به ۳۰ هزار نفری یزیدبن معاویه و عبیدالله بن زیاد، در روز عاشورای سال ۶۱ هجری قمری به سردمداری عمربن سعد و شمر بن ذی الجوشن، امام حسین (ع) و ۷۲ یار باوفای آن حضرت را به شهادت رسانده و اهل بیت ایشان را اسیر کردند.
این روز در منابع تاریخی به عنوان سیاه‌ترین روز تاریخ بشریت نامگذاری شده است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۵ ق.ظ

دیدگاه


× یک = 8