آذربایجان‌غربی به یکی از قطب‌های پتروشیمی کشور تبدیل شده است

آذربایجان‌غربی به یکی از قطب‌های پتروشیمی کشور  تبدیل شده است

گروه خبر: استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با بهره‌برداری از پتروشیمی میاندوآب و فعالیت پتروشیمی مهاباد این استان به یکی از قطب‌های پتروشیمی در کشور تبدیل شده است
به گزارش آراز آذربایجان، محمدمهدی شهریاری در حاشیه آیین بهره‌برداری از طرح پتروشیمی میاندوآب در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: هم‌اکنون با بهره‌برداری از پتروشیمی میاندوآب با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین و پتروشیمی مهاباد با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سبک خطی و سنگین این استان به یکی از قطب‌های تولید محصولات پتروشیمی در کشور تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه شرکت پتروشیمی باختر سرمایه‌گذاری خوبی در این منطقه انجام داده است افزود: سرمایه‌گذاری در مجتمع پتروشیمی و پالایشگاهی به تنهایی منجر به ایجاد اشتغال نمی‌شود زیرا به ازای هر ۲۰ میلیارد ریال تنها یک شغل ایجاد می‌کند.
استاندار آذربایجان‌غربی گفت: برنامه‌ریزی مسوولان آذربایجان‌غربی با همکاری مجتمع هلدینگ پتروشیمی باختر باید راه‌اندازی صنایع پایین دستی پتروشیمی تا از این پتانسیل خوب در استان برای صنعتی شدن بیشتر آن استفاده شود.
نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی نیز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: قرار بود که پتروشیمی میاندوآب با همکاری چندین بانک به بهره برداری برسد اما شرکت پتروشیمی باختر اجرای این طرح را با آورده‌های داخلی پتروشیمی باختر تکمیل و به بهره‌برداری رساندند.
مهدی عیسی‌زاده گفت: در این منطقه ایجاد اشتغال برای ما از تولید اهمیت بیشتری دارد از اینرو از مسوولان درخواست می‌کنیم که به مساله ایجاد اشتغال به‌ویژه در بخش صنایع پایین دستی پتروشیمی توجه بیشتری داشته باشند.
وی اضافه کرد: هم‌اکنون این شهرستان دارای بیش از هفت هزار جوان بیکار است که بیشتر آنان دارای تحصیلات دانشگاهی و جویای کار هستند و در صورتی که از این پتانسل‌ها استفاده شود، در صنایع پایین دستی پتروشیمی حداقل برای هزار نفر بیکار شغل ایجاد شود.
طرح مجتمع پتروشیمی میاندوآب که از طرح‌های جهش دوم صنعت پتروشیمی کشور است به دستور ویدئوکنفرانسی حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.عملیات احداث این مجتمع در سال ۱۳۹۲ به عنوان یکی از طرح‌های ملی دولت شروع شد و تاکنون برای اجرای آن معادل ۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و هشت هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته است.این مجتمع با ظرفیت تولید سالانه ۱۴۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین به خط اتیلن غرب کشور متصل شده و با بهره‌برداری از آن برای نزدیک به ۴۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده است.
این مجتمع همزمان با ۲ طرح مهم نفتی دیگر شامل احداث خط لوله “گوره به جاسک” ‌و خط تولید “نرمال هگزان” توسط رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید. مجتمع پتروشیمی میاندوآب بزرگ در مسیر جاده میاندوآب – سرچم قرار دارد.میاندوآب با بیش از ۲۷۷ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و سومین شهرستان پرجمعیت این استان پس از ارومیه و خوی به شمار می‌رود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱:۴۲ ب.ظ

دیدگاه


1 + = نُه