گزارش //

آذربایجان‌غربی آماده جهش سرمایه‌گذاری

آذربایجان‌غربی آماده جهش سرمایه‌گذاری

گرو ه گزارش: موضوع سرمایه گذاری طبق اصول اقتصادی، ریشه ای ترین و مهمترین گام در راستای رسیدن به توسعه، رشد اقتصادی و پیشرفت در هرجامعه ای است که با درک این مهم، از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم زمینه برای جهش اقتصادی در آذربایجان غربی فراهم شده و نخستین گام هم رفع کاستی ها و برداشتن موانع است.
آذربایجان غربی از سالیان دور شامل سال ها و دهه های طولانی گذشته یکی از مناطق و استان هایی بوده که از سرمایه گذاری دولتی و بخش خصوصی، کمترین بهره را برده و همواره نقصانی در این خصوص بر این استان حاکم بوده است.
قرارداشتن در منطقه جنگی در زمان دفاع مقدس، وجود مشکلات امنیتی با حضور گروهک های معاند و واقع شدن در منطقه مرزی و دور از مرکز از جمله مهمترین بهانه هایی بود که آذربایجان غربی را از سرمایه گذاری دولتی و خصوصی دور کرد.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و توجه به توسعه همه جانبه و متوازن کشور، تک تک استان ها در برنامه ریزی های کلان دولت مردمی آیت الله رییسی، جایگاه یافتند و هرکدام طبق برنامه ریزی مدون، در مسیر توسعه قرار گرفتند.
مهمترین اقدام دولت مردمی در این راستا، برنامه ریزی برای رشد اقتصادی برای هر استان بود که در آذربایجان غربی این رقم با توجه به ظرفیت ها، ۷٫۳ درصد در سال ۱۴۰۱ تعیین و بخش عمده آن هم به سرمایه گذاری وابسته شد؛ سرمایه گذاری که هم می توان از ظرفیت بخش دولتی، هم بخش خصولتی و نیز بخش خصوصی استفاده کرد.
اما باید در گام نخست، موانع این سرمایه گذاری رفع می شد و بایدها و نبایدهای جذب سرمایه در استانی محروم نظیر آذربایجان غربی مورد توجه جدی قرار می گرفت تا با پرورش باید ها و جلوگیری از رشد نبایدها، امر سرمایه گذاری و در نهایت رشد اقتصادی محقق می گشت.
جذب ۷۰ میلیون دلار سرمایه خارجی در آذربایجان‌غربی مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی اواخر هفته گذشته در جلسه شورای سرمایه گذاری در خصوص میزان جذب سرمایه های خارجی در استان، گفت: از سال ۱۳۸۱ که فعالیت های این حوزه آغاز شده، ۷۰ میلیون دلار جذب داشتیم در حالی که میزان سرمایه گذاری تقاضا شده و مصوب در استان به ۳۵۵ میلیون دلار می رسید.
داود غفارپور افزود: در این مدت ۳۷ طرح سرمایه گذاری در آذربایجان غربی تصویب شده است.وی البته این را هم گفت که در سال های اخیر با توجه به مشکلات اقتصادی، میزان سرمایه گذاری خارجی جذب شده در آذربایجان غربی بسیار کم شده است.
وی در خصوص مشکلات جذب سرمایه در آذربایجان غربی، این مسائل را به ۲ وجه کشوری و استانی تقسیم کرد و ادامه داد: وجود قوانین دست و پاگیر، ضعف مشوق های سرمایه گذاری، نبود سامانه پنجره واحد سرمایه گذاری در کشور، نبود الزام قانونی برای همکاری ادارات با مرکز خدمات سرمایه گذاری خارجی از جمله مشکلات کشوری است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان غربی اضافه کرد: نبود امکان برخورداری سرمایه گذاران از مشوق های منطقه آزاد، تاخیر زمانی زیاد در بررسی و صدور استعلام و مجوز، نبود ضمانت اجرایی مصوبات، پراکنده کاری در حوزه سرمایه گذاری خارجی، ضعف برخی امکانات زیرساختی در برخی شهرک های صنعتی از جمله مهمترین این مشکلات در داخل استان به شمار می رود.
نبود برنامه مدون و جامع، مشکل اصلی جذب سرمایه در آذربایجان غربی است
استاندار آذربایجان غربی هم در این باره با اشاره به لزوم توجه همگانی به حوزه سرمایه گذاری دراستان و جذب سرمایه توسط نهادهای مختلف، گفت: نبود برنامه مدون و جامع، مشکل اصلی جذب سرمایه در استان است که این برنامه باید تدوین و تمهید شود.محمدصادق معتمدیان با انتقاد شدید از نبود برنامه در نهادهای دارای ظرفیت سرمایه پذیری در استان، گفت: دلیل جذب نشدن سرمایه گدار، نبود پیشنهاد است و نمی توانیم پیشنهادهای لازم را به آنها ارایه دهیم.
وی اضافه کرد: با توجه به رویکرد رشد اقتصادی برنامه ریزی شده توسط دولت مردمی در سال آینده، بخش عمده این رشد با تکیه بر سرمایه گذاری است و باید همه ما در این خصوص وارد عمل شویم.استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه چاره ای جز توسل به جذب سرمایه برای توسعه استان نداریم، بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد رشد سال آینده باید از طریق سرمایه گذاری صورت گیرد.
معتمدیان با تاکید بر آسیب شناسی بخش سرمایه گذاری در سال های اخیر ادامه داد: بخشی از این آسیب ها به تحریم و نبود امکان تبادل پولی و مالی برمی‌‎‎گردد و البته مشکلات دیگری نیز وجود دارد که باید برروی آنها تمرکز داشته باشیم.وی گفت: طولانی بودن فرایندها، استعلام ها و روند تامین منابع مالی و وجود موانع فرهنگی و امنیتی از جمله مهمترین این مشکلات است که باید در جلسات کارشناسی احصا شود.وی افزود: البته در خصوص اطلاع رسانی درباره ظرفیت سرمایه پذیری در آذربایجان غربی نیز مشکل داریم و مرکز خدمات سرمایه ‌گذاری و پنجره واحد، خروجی و توفیقی نداشته است.استاندار آذربایجان غربی با تاکید بر مطالعه ظرفیت های سرمایه گذاری با استفاده از توان علمی مراکز مطالعاتی اضافه کرد: ما نیازمند استفاده از تجربیات ملی هستیم و باید در این راستا مطالعه دقیق علمی انجام شود.معتمدیان بیان کرد: سرمایه گذاری فقط در بخش اقتصادی نیست بلکه در بخش عمرانی هم می توان از این ظرفیت بهره برد که اقتصادی کردن زیرساخت های ریلی و هوایی استان در این خصوص می تواند مورد توجه باشد.
نقشه سرمایه‌گذاری منطقه‌ای در آذربایجان‌غربی تهیه می‌شود
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه باید زمینه سرمایه گذاری بر اساس مزیت های نسبی هر منطقه فراهم شود، گفت: در این راستا، نقشه سرمایه گذاری تهیه می شود و بر اساس آن، از ظرفیت های بخش خصوصی و بخش های دولتی نظیر ایدرو و ایمیدرو برای توسعه استفاده خواهد شد.معتمدیان افزود: ما دنبال بلندپروازی نیستیم و باید همه اقدامات و برنامه ریزی ها بر اساس آمایش سرزمین و مزیت های نسبی تعریف شده برای هر منطقه صورت گیرد.
توجه به پیشران های توسعه آذربایجان غربی در سرمایه گذاری
وی اضافه کرد: مرز، تجارت بین الملل، ترانزیت، کشاورزی، گردشگری و معادن پیشران های توسعه آذربایجان غربی هستند و باید در این میان، مزیت های نسبی هر منطقه با ریزبینی شناسایی شود.وی بیان کرد: یکی از مهمترین اولویت های ما این است که در مناطق کمتربرخوردار سرمایه گذاری صورت گیرد تا زمینه برای توسعه آن مناطق نیز فراهم شود.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: در مناطقی که به هر دلیل توجیه سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی وجود ندارد، شرکت هایی مثل ایدرو و ایمیدرو تکلیف قانونی دارند که سرمایه گذاری کنند و باید از این ظرفیت بهره برد.
وی با تاکید بر اینکه باید دست اندازهای سرمایه گذاری در آذربایجان غربی برداشته شود، اظهار کرد: هلدینگ های سرمایه گذاری که هم وظیفه دارند و هم می توانند در مناطق محروم سرمایه گذاری کنند، به شرط روان سازی فعالیت ها می توانند پای کار آمده و زمینه توسعه مناطق محروم را فراهم کنند.وی تاکید کرد: البته باید سخت گیری در استعلام ها با توجه به ظرفیت های قانونی، مرتفع شود ولی کار غیرقانونی نباید صورت گیرد.معتمدیان با بیان اینکه هراقدامی که منجر به جذب سرمایه گذار بشود، باید انجام دهیم، گفت: در استان، زیرساخت های خوبی به ویژه در مناطق آزاد و ویژه و شهرک های صنعتی وجود دارد که می توان از این طریق با جذب سرمایه، زمینه توسعه مناطق مختلف را فراهم کرد.
مجوزهای بدون نام برای تسریع سرمایه_گذاری در آذربایجان غربی صادر می_شود
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی هم با اشاره به تلاش مستمر برای جذب سرمایه های مختلف، گفت: مجوزهای بدون نام برای تسریع سرمایه گذاری در استان صادر می شود.نادر صادقی افزود: این مجوزها پیشتر در برخی استان های کشور صادر شده و در این استان نیز برای توسعه سرمایه گذاری از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد.
وی اضافه کرد: حذف مسیر بروکراسی اداری و کوتاه کردن فرآیند صدور مجوز سرمایه گذاری از جمله مهمترین اهداف اجرای این طرح است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: فعالیت های مربوط,به اخذ مجوز باید بازمهندسی و فعالیت های موازی حذف شود.صادقی تاکید کرد: همچنین تعیین موضوع و مکان سرمایه گذاری در صدور مجوزهای بدون نام از اهمیت بالایی برخوردار است.
آذربایجان غربی سال آینده نیازمند ۴۲هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی هم در این خصوص گفت: برای رسیدن به رشد اقتصادی ۷٫۳ درصدی پیش بینی شده برای استان طی سال آینده، نیازمند ۴۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم.
ناصر حضرتی افزود: این میزان سرمایه گذاری باید توسط بخش های دولتی، خصولتی، خصوصی و نهادهای دیگر اقتصادی تامین شود تا بتوانیم به رشد اقتصادی در نظرگرفته شده، برسیم.
وی اضافه کرد: برای سال آینده، رشد ۸٫۴ درصدی در بخش کشاورزی، ۹ درصدی در بخش معدن، ۶٫۲ درصدی در بخش صنعت و هشت درصدی در بخش خدمات در دستور کار خواهد بود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان غربی با بیان اینکه تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت یکی از اقدامات بسیار مناسب دولت برای توسعه استان هاست، ادامه داد: در این راستا، علاوه بر کمک اولیه دولت، از محل فروش اموال مازاد، مازاد درآمد مالیاتی، بخشی از عوارض مالکانه معادن، مشارکت های عمومی و خصوصی، جرایم و مالیات بر ارزش افزوده نیز درآمدهایی به صندوق واریز خواهد شد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا،با توجه به دغدغه مسوولان استانی به ویژه شخص استاندار آذربایجان غربی در خصوص بهبود وضعیت سرمایه گذاری و سرمایه پذیری در استان و همچنین هدف گذاری های صورت گرفته به ویژه برای سال آینده، انتظار می رود که حوزه سرمایه گذاری در آذربایجان غربی به صورت اساسی دگرگون شده و همه افراد و نهادهای مسوول نیز پای کار بیایند؛ امری که به همت همه مدیران و کار جهادی آنان وابسته است.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۹:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 56