آذربایجان‌غربی، سرزمین دفاع مقدس ۴۰ ساله

آذربایجان‌غربی، سرزمین دفاع مقدس ۴۰ ساله

گروه گزارش: دفاع مقدس مردم در آذربایجان‌غربی علاوه بر هشت سال جنگ تحمیلی، پیش از آن نیز برقرار بود و پس از سال ۱۳۶۷ هم تاکنون ادامه داشت که نشانه آن، تقدیم ۱۲ هزار شهید و ۳۶ هزار جانباز و آزاده در مرزهای طولانی با رژیم بعث، معاندان نظام، گروهک های ضد انقلاب و گروهک های تروریستی بوده است. آذربایجان‌غربی سرزمینی که در دوران دفاع مقدس، سومین استان کشور از نظر تعداد شهدا را ثبت کرده و به تعبیر مقام معظم رهبری این استان به عنوان سرزمین مجاهدت‌های خاموش نامگذاری شده و بیش از ۴۰ سال درگیر مقابله با بدخواهان نظام بوده است.
فرزندان خطه آذربایجان غربی، دلاورمردانی هستند که در شمال غربی ترین نقطه کشور در مقابل هجمه دشمن ایستادگی کرده اند، فرزندان این خاک در عملیات‌های مهم مثل عملیات ثامن الائمه، فتح المبین، بیت‌المقدس، رمضان، والفجر، خیبر، بدر و کربلا مشارکت داشتند و سردارانی چون محمد بروجردی، مهدی زین‌الدین، ناصر کاظمی، علی قمی، حسن آبشناسان، احمد کاظمی، سعید قهاری، مهدی امینی، شهید طیاره، صیاد شیرازی، شهید علمی نیک، مهدی باکری، نورعلی شوشتری و شهید نسرین پور تقدیم دفاع از کشور کردند.
به تعبیر برخی از افراد، آذربایجان‌غربی مشهد شهدا بوده و راه شهادت در این استان بعد از گذشت چهار دهه همچنان باز است.
دارلک، آلواتان، سرو، حکی، دولتو، دوبره، بند، حاج عمران، کلاشینگ، آلان، بیتوش، زینو، ممی خلان، تنگه چومان، لولان و سیدکان به عنوان مناطق عملیاتی آذربایجان غربی هیچگاه رشادت‌ها و دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام و مرزداران را از یاد نخواهد برد.
وجه تمایز آذربایجان غربی، سرزمین مجاهدت‌های خاموش با سایر استان‌های کشور این بود که این استان با وجود ضدانقلاب و جولان آنها در شهرستان‌ها و روستاهای استان، تنها سه ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با آنها مقابله کرده و سپس به استان‌های جنوبی در هشت سال دفاع مقدس اعزام نیرو داشته و همچنین با رژیم بعث عراق در مناطق مرزی این استان به مقابله پرداخته است.
وجود ۲۳۰ کیلومتر جبهه جنگ با رژیم بعث عراق در آذربایجان غربی
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجان غربی گفت: ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان با کشور عراق، در دوران دفاع مقدس به جبهه ۲۳۰ کیلومتری جنگ در مقابله با زیاده خواهی های صدام تبدیل شده بود.
جلیل وحیدی افزود: آذربایجان‌غربی بیشترین درگیری را با ضدانقلاب در داخل داشت، پنج شهرستان و اغلب روستاهای این مناطق در دست ضدانقلاب بود.
وی افزود: منطقه عمومی حاج عمران و ارتفاعات تمرچین، محل وقوع عملیات‌های بزرگی چون والفجر ۲ کربلای ۳ کربلای ۷ نصر ۹ و حماسه سکانیان، ارتفاعات کلاشین در نزدیکی شهر اشنویه محل وقوع عملیات‌های مهم قادر، ارتفاعات مرزی بُلفَت – دوپازا در نزدیکی شهر سردشت و محل وقوع عملیات‌های مهمی چون نصر ۵ و نصر ۷ و اینکه جای جای استان آذربایجان غربی محل وقوع حوادث و حماسه‌های متعدد است.
آذربایجان‌غربی سومین استان با بیشترین شهید در کشور است
وحیدی با بیان اینکه آذربایجان غربی با ۱۲ هزار شهید و ۳۶ هزار جانباز و آزاده سومین رتبه کشوری از نظر تعداد شهدا را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: با گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی و نیز چندین سال بعد از اتمام جنگ تحمیلی باب شهادت هنوز در این منطقه باز است و شهدایی زیادی تقدیم انقلاب اسلامی می‌شود.
وی اضافه کرد: در این هشت سال حدود پنج عملیات برون مرزی در این منطقه انجام شد و چندین شهر مورد اصابت بمب‌های رژیم بعثی عراق قرار گرفت و حتی چند شهر نیز بمباران شیمیایی شد و هزاران نفر در این زمان جان خود را از دست‌داده یا اینکه با بمب‌های شیمیایی مسموم شدند.
وی با بیان اینکه جنگ تحمیلی عراق از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ شروع شد ولی آذربایجان غربی از سال ۵۸ با گروهک‌های ضدانقلاب درگیر بوده و این درگیری تا به امروز ادامه دارد، گفت: این استان در چند جبهه با دشمن جنگیده است که یکی از آنها، جبهه‌های برون‌مرزی بوده و در کنار آن به مناطق عملیاتی در جنوب کشور نیروی اعزام می‌شد.
ایثارگران و شهدا مایه عزت و سربلندی کشور هستند
نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام‌ جمعه ارومیه، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد: شهدا و جانبازان هشت سال دفاع مقدس مایه عزت و سربلندی ایران و ملت ایران مدیون جانفشانی‌ها و تلاش‌های آنان هستند و باید یاد و خاطره آن‌ها زنده نگه داشته و به نسل‌های بعدی انتقال دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس رزمندگان جمهوری اسلامی جنگیدند و حتی یک وجب از خاک میهن اسلامی را به دست دشمن ندادند، بنابراین این دوران برای ایران بزرگترین سرمایه است و باید این روحیه را حفظ کنیم.
وی بیان کرد: در بیشتر کشورهای دنیا مساله جنگ وجود داشته اما تفاوتی که مردم ایران با سایر کشورها دارد، مقدس بودن دفاع از کشور اسلامی در راستای دستورات الهی بود.
در عملیات‌ها به دور از هر گونه تفاوت ها، کنار هم می‌جنگیدیم
صمد عباسی از رزمندگان و پیشکسوتان ارومیه‌ای که در بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر مجروح شده، بیان کرد: در عملیات هیچ‌چیز بر رزمندگان غلبه نمی‌کرد همه ادیان و اقوام اعم از فارس، ترک، کرد، لر همه در کنار هم با عشق به دفاع از وطن می‌پرداختیم.
عباسی گفت: خون شهدا دارای حرمت و ارزش است و اگر حتی هزاران سال هم از این واقعه بگذرد از این حرمت کاسته نمی‌شود، از این‌سو همه آحاد جامعه وظیفه دارند حرمت خون شهدا را پاس بدارند.
دفاع مقدس ایستادگی در مقابل ظالمان جهان است
فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا (ع) نیز در این باره گفت: نبرد ما با دشمن بعثی، جنگ نبود دفاع در مقابل ظلم جهان بود که به لطف خداوند متعال پیروز آن ملت بزرگ ایران بود.
سردار محمدتقی اوصانلو اظهار داشت: پیروزی و حفظ و بقای انقلاب مرهون خون شهیدان و از جان گذشتگی جانبازان وایثارگران عرصه دفاع وشهادت است.
وی بیان کرد: رزمندگان اسلام اکنون هم آرمانهای دفاع مقدس را همچنان ایام جنگ حفظ کرده و ادامه می‌دهند وهمان روحیه انقلابی را دارند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، هر ساله از ۳۱ شهریور به مدت یک هفته برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سراسر کشور برگزار می‌شود ولی مراسم گرامیداشت دلاورمردی های ایران در دوران ۴۰ ساله گذشته، در طول سال در آذربایجان غربی تداوم دارد که البته آیین های تشییع شهدای گرانقدر پاسداری از مرزهای ایران اسلامی در طول مرز ۹۶۷ کیلومتری این استان را نیز که همواره مورد هجمه و حمله ایادی استکبار جهانی قرار می گیرند، به این مراسم اضافه کرد.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱:۲۲ ب.ظ

دیدگاه


7 × هفت =