رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي آذربايجان شرقي:

آب های سطحی دشت تبریز به دریاچه ارومیه منتقل شود

آب های سطحی دشت تبریز به دریاچه ارومیه منتقل شود

گروه خبر: رئیس سازمان مدیریت و برنامه_ریزی آذربایجان شرقی گفت: با زهکشی و مدیریت درست می توان آب های سطحی دشت تبریز را به بستر دریاچه ارومیه هدایت کرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، داود بهبودی در حاشیه بازدید از دشت تبریز و شماری طرح کشاورزی در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: دشت تبریز به وسعت ۱۰۰هزار هکتار برای پایاب سد شهید مدنی تبریز طراحی شده بود.
وی افزود: بعد از بحران دریاچه ارومیه نتوانستیم از ظرفیت آبی سد شهید مدنی استفاده کنیم و به همین جهت طرح دشت تبریز نیز محدود و مقرر شد از بخشی از اراضی موجود جهت اصلاح الگوی کشت و طرح های آبیاری و زهکشی استفاده کنیم که برای این منظور ۱۷ هزار هکتار از اراضی دشت مرند لحاظ شد.
بهبودی تشریح کرد: در مقطع کنونی باید تلاش کنیم الگوی کشت را از گونه های پر مصرف آب مثل سبزیجات به سمت کشت های باغی مثل پسته، کشت های گلخانه ای مثل خیار و گوجه و دانه های روغنی تبدیل کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی یادآور شد: بیش از ۸۰ درصد نیاز ما به روغن خام از طریق واردات تامین می_شود و هر قدر بتوانیم کشت این محصول را در استان توسعه دهیم، به همان اندازه مسیر رسیدن به خودکفایی را در این محصول راهبردی هموارتر کرده ایم.وی ادامه داد: اصلاح گونه های کشت راندمان محصول را بالا می برد و توسعه کشت گلخانه ای با حداقل میزان مصرف آب محصول تولیدی را تا ۱۰ برابر افزایش می دهد.
بهبودی یکی از راه های موثر و علمی هدایت آب های سطحی به سمت دریاچه ارومیه را زهکشی دشت تبریز عنوان و اضافه کرد: شاید تصور شود دشت تبریز با کمبود آب مواجه است در حالی که این دشت به میزان بالایی آب سطحی دارد، هر چند اندکی شور است.رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی توضیح داد: زهکشی ها با مدیریت سطح آب های زیرزمینی باعث اصلاح، کاهش شوری و درجه اسیدی خاک می شود و می توان آبی را که از طریق زهکشی حاصل می شود به سوی بستر دریاچه ارومیه هدایت کرد.
وی با بیان اینکه یکی از چالش های بخش کشاورزی ما این است که به شکل اقتصادی اداره نمی شود، افزود: کشاورزی اقتصادی یعنی کشت گلخانه ای و گونه های مقاوم، اصلاح ژنتیک اصلاح الگوی آبیاری و در نهایت توانمند سازی کشاورزان و بهره برداران که بتوانند از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید حضور فعال داشته و محصول را به بازارهای صادراتی برسانند.دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان است که در ۱۹ سال گذشته با بحران شدید کم آبی مواجه شد و از پهنه پنج هزار و ۷۰۰ کیلومتری آن تنها حدود ۱۰ درصد باقی مانده و با تداوم این امر هم اکنون در وضعیت بحرانی قرار گرفته است.میزان آب موجود در دریاچه ارومیه پیش از وضعیت بحرانی تا ۳۲ میلیارد متر مکعب نیز رسیده بود.
آب این دریاچه بسیار شور است و بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می_شود.عمیق ترین نقطه این دریاچه ۱۶ متر است.ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال گذشته با برنامه های اجرایی مدون در راستای تثبیت وضعیت فعلی دریاچه اقدام هایی را آغاز کرده است.
سد عجب شیر در ۲۵ کیلومتری شمال شرق این شهرستان بر روی رودخانه قلعه چای زده شد و این سد از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی است که طول تاج آن ۳۳۶ متر، عرض تاج ۱۰ متر و ارتفاع آن از پی ۸۵ متر، طول دریاچه سد ۳/۵ کیلومتر در رقوم نرمال و حجم مفید سد قلعه چای ۴۰ میلیون مترمکعب است.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


هفت + = 12