آب دریاچه ارومیه هر روز کم‌تر می‌شود

آب دریاچه ارومیه هر روز کم‌تر می‌شود

الناز ملک‌زاده
گروه گزارش: مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی می‌گوید بر اساس آمار به دست آمده، ایرانیان سه و نیم برابر ظرفیت از طبیعت استفاده می‌کنند و این یعنی انسان امروزی به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی زندگی نسل فعلی و بعدی را با خطرات جدی مواجه کرده است.
به گفته حسن عباس نژاد همه ساله در کشور ما بالغ بر ۳۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت از بین می‌رود و این در حالی است که در شمال استان میزان فرسایش خاک ۳۴ تن در هر هکتار است که بسیار تاسف بار و نگران کننده است.
تنش‌های آبی، برداشت بی رویه از منابع آبی و خاکی، آلودگی هوا، گرم شدن زمین، آلودگی‌های ناشی از تولید پسماندهای شیمیایی و زباله‌های هسته‌ای در کنار هشدارهای و آمارهای تکان دهنده تاکنون نتوانسته انسان‌ها را به صیانت از داشته‌هایمان وا دارد و هر روز بر بحران‌های زیست محیطی نیز افزوده می‌شود.
تغییرات اکوسیستمی و آب و هوایی مناطق مختلف از عوارض این بحران‌های زیست محیطی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن‌ها گذشت دیگر وقت آن رسیده با مشارکت و همکاری همدیگر از محیط زیست به منابع منبع حیات صیانت کنیم و این امر محقق نمی‌شود مگر با احساس مسئولیت همگانی.انجمن‌های زیست محیطی و جوامع محلی نقش بسیار موثری در حفاظت از محیط زیست و سرمایه‌های ملی جامعه دارند و می‌توانند در زمینه حفاظت و احیای آن تلاش کنند.اقشار مختلف مردم نیز با آگاهی از آثار زیان بار آلودگی‌های زیست محیطی و با نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از منابعی چون آب، خاک و هوا در جامعه باید از میزان خسارت‌های وارد شده به محیط زیست بکاهند.
افزایش رو به رشد روند شهرنشینی و توسعه فعالیت‌های صنعتی و کشاورزی در جوامع امروزی طی چند سال آینده در بسیاری از کشورهای جهان مقوله پسماندهای بخش کشاورزی و صنعتی، مسائل محیط زیست انسانی و طبیعی را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.
*در مرحله تنش آبی هستیم
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با هشدار زیست محیطی نسبت به استفاده بی رویه از منابع آبی گفت: متأسفانه هم اکنون در مرحله تنش آبی هستیم و اگر با این رویه مصرف پیش برویم ۱۳ سال دیگر وارد مرحله بحران آبی شده و برای تامین آب شرب نیز دچار مشکل خواهیم شد. حسن عباس نژاد در جمع مردم ارومیه با بیان اینکه هم اکنون در دنیا فقط ۳۰ درصد منابع آبی خود را برداشت می‌کنند اظهار داشت: این در حالی است که در کشور ما این میزان به ۸۰ درصد می‌رسد در واقع نوعی جنگ با طبیعت است. عباس نژاد با اشاره به اینکه استان ما دارای تنوع زیستی متعددی است و با دارا بودن جنگل‌های بلوط سردشت در جنوب، مناطق کویری در شمال، سه منطقه حفاظت شده، دو منطقه حیات وحش و ۳۰ تالاب که تعداد شش تالاب به ثبت جهانی رسیده است از زیباترین استان‌های کشور است گفت: ولی متأسفانه مورد هجوم و فشار یک طرفه از سوی ساکنانش قرار گرفته و شاهد از بین رفتن برخی منابع طبیعی از جمله دریاچه زیبای ارومیه که روزگاری میزبان مسافران بی شماری بود، هستیم.مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با ابراز تاسف از بحران‌های ایجاد شده در طبیعت کشور عنوان کرد: بر اساس آمار به دست آمده، ایرانیان سه و نیم برابر ظرفیت از طبیعت استفاده می‌کنند.
وی یادآور شد: انسان امروزی به دلیل استفاده بی رویه از منابع طبیعی زندگی نسل فعلی و بعدی را با خطرات جدی مواجه کرده است که در این راستا نیازمند کسب آگاهی‌های بیشتر در حفظ و نگهداری از سرمایه‌های طبیعی و خدادادی هستیم.وی اظهار داشت: سه عنصر آب، هوا و خاک از مهم‌ترین عناصر حیات و بقای انسان و تمامی موجودات زنده بر روی کره زمین هستند و اگر دچار اختلال و دگرگونی شوند مشکلات جبران ناپذیری بر جامعه وارد می‌شود.
عباس نژاد گفت: متأسفانه همه ساله در کشور ما بالغ بر ۳۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت از بین می‌رود و این در حالی است که در شمال استان میزان فرسایش خاک ۳۴ تن در هر هکتار است که بسیار تاسف بار و نگران کننده است.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: قبل از انقلاب فقط سه کانون ریزگرد داشتیم که متأسفانه هم اکنون ۱۸۷ کانون ریزگرد در کشور پدید آمده است.
۹۰ درصد آب دریاچه ارومیه از بین رفت
عباس نژاد با ابراز تاسف از وقوع بحران خشکسالی برای دریاچه ارومیه گفت:در حال حاضر ۲٫۳ میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده و در واقع ۹۰ درصد از آب این سرمایه ملی خشک شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به مشکلات پیش آمده و تشدید خشکسالی، هر روز نیز از آب دریاچه ارومیه کم می‌شود اعلام کرد:تغییرات اکوسیستمی در منطقه و کاهش نزولات آسمانی موجب بروز چنین بحرانی ملی شده و نیازمند عزم ملی و همکاری تنگاتنگ مردم و مسئولان برای احیای مجدد دریاچه ارومیه این سرمایه طبیعی و ملی کشور هستیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: نجات دریاچه ارومیه نیازمند عزم ملی است و توجه ویژه دولت و تشکیل ستاد بحران می‌تواند در احیای این طبیعت ملی چاره ساز باشد.وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۹۰ درصد از ۳۰ میلیارد مترمکعب آب دریاچه ارومیه خشک و تبدیل به نمکزار شده است افزود: انتقال آب از جزایر به تالاب‌های حاشیه دریاچه ارومیه از سد حسنلو، مسیرگشایی و لایروبی ۲۰۰ کیلومتر از نهرها و مسیرهای سنتی، احیای تالاب‌ها، استقرار سیستم تصمیم گیری در حوزه دریاچه ارومیه، اجرای برنامه‌های اقتصادی و اطلاع رسانی عمومی در خصوص موقعیت دریاچه، مطالعه برای بهره برداری از نمک‌های موجود از سطح دریاچه و همکاری مردم می‌تواند ما را برای رسیدن به اهدافمان یاری کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی افزود: میزان شوری آب در دریاچه ارومیه ۴۰۰ گرم در هر لیتر است که تقریبا دو برابر میزان استاندارد آن می‌باشد و به حالت فوق اشباع رسیده و این نشانگر روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه و افزایش میزان غلظت نمک در آب است.عباس‌نژاد تاکید کرد: اگر اقدامات لازم برای احیای دریاچه تا نیمه نخست سال جاری انجام نشود متاسفانه جنوب دریاچه را نیز از دست خواهیم داد و امیدها برای احیا کم‌رنگ تر خواهد شد.دریاچه ارومیه با مساحت آب ریز ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع به طول ۱۴۰ کیلومتر و عرض ۵۵ کیلومتر، یک هزار و ۲۶۷ متر از سطح آب‌های آزاد ارتفاع دارد و ۱۰۲ جزیره کوچک و بزرگ را در خود جای داده است.
این دریاچه از ۱۷ سال گذشته به علت تغییرات اقلیم و بروز پدیده خشکسالی دچار کم آبی شده که هم اکنون حدود ۹۰ درصد آن خشک شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۳:۴۹ ق.ظ

دیدگاه


− یک = 7