نماينده مردم اروميه در مجلس :

آبی برای انتقال به دریاچه ارومیه باقی نمانده است

آبی برای انتقال به دریاچه ارومیه باقی نمانده است

گروه خبر:نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: نامه نگاری‌های نمایندگان مجلس خطاب به دولت انجام شده و لازم است معاون رئیس جمهور جلوی اجرای خط لوله دوم انتقال آب از میاندوآب به تبریز رابگیرد چراکه عملاً آبی برای انتقال به دریاچه ارومیه باقی نمانده است.
هادی بهادری با اشاره به پروژه خط دوم انتقال آب از زرینه‌رود به تبریز اظهار داشت: خط دوم زرینه‌رود به‌عنوان لوله‌ وای پس برای انتقال آب به دریاچه ارومیه در حال انجام و تکمیل شدن است.
وی گفت: حدود ۲۰ سال پیش لوله‌ای از سوی تبریز به دریاچه ارومیه وارد شده و این لوله‌ دوم مخزن به‌موازات لوله‌ قبل و به‌ منظور تعویض با لوله قبلی در حال انجام عملیات است.نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: خط لوله نخست بتنی و بی‌کیفیت بوده و زمانی که آب با فشار زیاد از داخل این لوله‌ها عبور می‌کند ترک برمی‌دارد و مشکلاتی را برای مردم تبریز و اطراف آن به وجود می‌آورد که بر همین اساس خط لوله دوم جایگزین لوله‌های بتنی بی‌کیفیت می‌شود.
وی بیان کرد: در این میان شایعاتی وجود دارد که این لوله‌ها را وصل مخزن اصلی بکنند تا فشار آب دو برابر شود که احتمال انجام این کار هم وجود دارد ولی نمایندگان مردم میاندوآب این مسئله را در مجلس مطرح کرده و من نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهور نوشتم تا جلوی این قبیل از اقدامات گرفته شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمان فعلی با کمبود آب مواجه هستیم چراکه در سال‌های پرآبی یک میلیارد مترمکعب آب وارد این دریاچه ارومیه می‌شد ولی اکنون ۶۰۰ میلیون مترمکعب به سمت دریاچه در حال حرکت است که از این مقدار ۱۵۰ میلیون مترمکعب به‌طرف تبریز می‌رود و از مابقی آن‌هم کشاورزان در مسیر استفاده می‌کنند و عملاً چیزی برای دریاچه باقی نمی‌ماند.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از تسنیم ، وی خاطرنشان کرد: کاهش آب مصرفی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، استفاده از لوله های بتنی به‌جای لوله‌های خاکی در انتقال آب کشاورزی لایروبی کانال‌ها و جوی های آب، تجهیز زمین‌های کشاورزی به آبیاری قطره‌ای و انتقال آب از سدسیلوه بوتان از جمله اقداماتی است که برای احیای دریاچه ارومیه در حال انجام است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 7 =