آبشار سوله دوکل با کوبیدن به صخره ها هستی خود را فریاد می زند

آبشار سوله دوکل با کوبیدن به صخره ها هستی خود  را فریاد می زند

علی رزم آرای
گروه فرهنگی: هر قدر از زوایا و مرایایی خطه آذربایجان¬غربی گفته شود و نوشته شد گویی تأثیری در واقع امر ندارد.
استانی که از شمالی¬ترین بخش آن تا جنوبی¬ترین بخش آن و از غربی¬ترین نقطه آن تا قلب دریاچه یاسی رنگ ارومیه پر از راز و رمز است.
تاریخ و هیبت پنهان آن در قامت تپه¬های مصنوع دست بشر، محوطه¬های بکر باستانی یا نیمه کاوش شده، محیط¬زیست و جغرافیایی طبیعی بکر آن، شاهکارهای یگانه خلقت در متن و اعماق آن، از گذشته پر از اسرارش یا معاصرت پر پیچ و خمش!
هرچه هس تقلم از گفتن و سفتن خسته است. اما این بار از گوشه بدیعی خواهد گفت که در حال خداحافظی از یکه بودن است و چه باک از بودن و هستن.
سفری بود دوستان گرام اصحاب رسانه را به منطقه سیوانا که هم تفریح بود و هم تحقیق. سفر از ارومیه تا مارمیشو که بهشت خفته در میان کوه¬ها خشن و پر هیب! دریاچه¬اش که به گودی و قعر چنان معروف است که شناسنامه مرگ است. با این حال زندگی در آن جریان دارد: ماهیان و آبزیان.
ساعتی به کند و کاو و لذت بردن از طبیعت بکر خدادادی مارمیشو که به دست بشر هم وطن و همشهری از آلودگی زیست محیطی سرشار است.
صخره¬ها در پیچ جاده گویی در نوسانند که فرو ریزند و وحشت رنگ زیبایی به خود می¬گیرد.
مسیر را تا آبشار سلوک تا نیمه رفتیم که خاکی بودن جاده و طولانی بودن مسیر و بی¬گاه بودن وقت ما را به سمت دیگر راند.
کمی بعدتر دریاچه پشت سد شهرچایی، ساحل سیلوانا و سه راهی راژان. تپه¬های تاریخی زیوه، ژار آباد، شیخ زرد و …
اتوبوس دقیقاً ابتدای روستای کلبهی توقف می¬کند و باقی راه با پای پیاده به سمت آبشار سوله دوکل طی می¬شود: دامنه های پرآب و چمزارهای وحشیِ زیبا.
حالا هیبت آبشار پیدا است کمی بعد ارتفاع پستی از گام خسته ما گذر می¬کند که ناگهان صدای پر تپش آب بر سنگ، در مقابل به قامت یک آب پر پیچ و خم و تند که به قعر دره سرازیر می¬شود، می¬ایستاد. کمی پایین¬تر اصل ماجرا سرآغاز حیرت است. آبشار در میانه خود را به صخره¬ها می¬کوبید و چون ذره¬های بلور در هوا پرواز می¬کرد و بعد سقوط بر متن آب!
اگر حیران نشوی کفر است حقیقتاً. کفری که با خاموشی و پشت هم اندازی دیروز تا امروز گریبان دریاچه یاسی رنگ ارومیه گرفته و امروز و فردا دامان آبشار سوله دوکل را؟!
اکا کفر انجا است که این تصویر از سوله دوکل با خبری از تغییر مسیر آب آبشار به سمت مخالف جهت بهره برداری برای تولید برق از توربین¬های برق آبی که بر مسیر انحرافی آب نصب خواهد شد، تیره می¬شد.
قرار شده بود از سه سال گذشته تاکنون تحت نام طرح ویژه ملی به اهتام وزارت نیرو چنین طرحی اجرا شود که سه سال آزگار از عملیات آن می¬گذرد. عاقبت پایان این پروژه با پایان سرنوشت آبشار سوله دوکل یکی است. برقی با حجم ۴ مگاوات که ناچیز در حال گرفتن جان این نشانه بزرگ خداوندی در پهنه طبیعت استان است و سازمان¬های مربوطه ( محیط زیست، میراث فرهنگی و …)در بی¬خبری و خاموشی مطلق!
این شد که نویسنده این نوشتار به سراغ معرفی این آبشار در حال خاموشی که هنوز با قدرت هستی خود را با کوبیدن آب پر خروش بر صخره¬ها فریاد می¬زند رفته است:
آبشارسوله دوکل در دامنه? کوه دالانپر در منطقه دیزج مرگور شهرستان ارومیه در استان آذربایجان غربی واقع است.
روستایی نیز به همین نام در جوار آبشار قرار دارد. آبشار دیزج با چمن‌زارهای اطراف در نزدیکی روستای دیزج از توابع زیوه در جنوب غربی شهرستان ارومیه واقع گردیده است. این آبشار یکی از سرشاخه‌های رودخانه? باراندوزچای محسوب می¬گردد.مسیر دسترسی به این آبشار از بخش زیوه و روستای دیزج، کسیان، کولبی و سوله دوگل است.
کوه دالانپر در نوار مرزی ایران ترکیه و عراق کوه دالانپر با ارتفاع ۳۴۸۷ دقیقاً در نقطه مرزی سه کشور ایران، ترکیه وعراق واقع است به طوریکه قله¬ی این کوه متعلق به این سه کشور است. این کوه در منطقه¬ای به نام سیلوانا واقع گردیده است وجزء بکر ترین مناطق کشور محسوب می¬شود. از روستاهای دیگر این منطقه می¬توان به کچله هم اشاره نمود. جاده منتهی به کیسیان آسفالت است و از روستای کیسیان به گوله¬بی جاده خاکی هموار و نیمه آسفالت از گوله¬بی به روستای سوله دوکل جاده بسیار ناهمواراست که عبور از این جاده کار بسیار مشکلی است. در قسمت شمالی روستای سوله دوکل آبشار بزرگی وجود دارد که یکی از جاذبه¬های این منطقه به شمار می¬رود. در تمام مسیر آب به اندازه کافی وجود دارد و از این حیث گردشگران و کوهنوردان هیچگاه با مشکل مواجه نمی¬شوند. مسیر روستا تا کوهپایه بیش از ۱۲ کیلومتر است که در شیبی ملایم باید پیموده می¬شود. در فصل¬هایی که برف کمی وجود دارد متوسط حدود ۱:۳۰ دقیقه زمان لازم است تا بتوان به قله رسید . از جاندارانی که در این منطقه زندگی می¬کنند می توان به عقاب، گرگ و سمندر اشاره نمود . در روستای سوردوکل آنتن دهی موبایل بسیار اندک است اما در طی مسیر امکان آنت دهی وجود دارد. این کوه دارای یخچال های دائمی است و همچنین در ضلع غربی کوه دریاچه ای واقع است که ابعاد آن ۴۰۰*۴۰۰ متر است و در فصل های گرما جای مناسبی برای شنا کردن کوهنوردان است. از کوه¬های اطراف دالانپر می¬توان به بزسینه و کوه بنجول اشاره نمود. در این مسیر آبشار سوله دوکل در فاصله۶۱ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد. آبشار سوله دوکل در محدوده¬ای کوهستانی و سرسبز قرار گرفته به همین جهت بصورت مکان تفرجی برای اهالی ارومیه و گردشگران اکوتوریست و کوهنوردان در آمده است که عمدتا در روزهای تعطیل هزاران نفر را به دامن طبیعت می¬کشاند.با توجه به صعب العبور بودن منطقه، نقاط بکر و دست نخورده بسیاری در این منطقه وجود دارد که شناسایی آن نیاز به تحقیق و تفحص بیشتری دارد.حسن ختام اینکه با گفتن و نوشتن و نیز از نزدیک دیدن و حتی تأسف خوردن شرایط محیط زیستی استان به ویژه مرکزیت آن بهتر نمی¬شود. وقت تنگ است. اقدام عاجل باید!

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


8 + = ده