ARAZAZARBAIJAN

گيشه نوروزي سينما و انتظاراتي که برآورده نشد


گيشه نوروزي سينما و انتظاراتي که برآورده نشد

گروه فرهنگي:گيشه سينماي ايران در همين آغاز سال جديد نتوانست انتظارات را برآورده کند و باوجود تنوع ژانرها با افت مخاطب همراه بود.


برخي صاحب‌نظران معتقدند افرايش قيمت بليت سينما، همزماني ماه رمضان با تعطيلات نوروز و... در اين مسئله تاثيرگذار بوده‌اند. تعطيلات سال نو به پايان رسيد و سينماي ايران در دو هفته تعطيلي نوروز با 86 هزار مخاطب و فروش 80 ميليارد تومان به کار خود پايان داد، در حالي که اکران فيلم‌هاي نوروزي در تعطيلات نوروز 1403 با 88 هزار مخاطب و فروش 61 ميليارد تومان به پايان رسيده بود.
کاهش 2 هزار نفري مخاطب نسبت به سال گذشته در ايام‌ نوروز در حالي بوده که اکران نوروزي امسال با تنوع ژانرهاي مختلف اعم از کمدي، تاريخي، اجتماعي، دفاع‌مقدس، انيميشن و فيلم کودک همراه بود و چنانچه پيش از ايام نوروز قيمت بليت سينماها افزايش پيدا نمي‌کرد، احتمالا ميزان فروش هم در اين مدت نسبت به سال گذشته افت پيدا مي‌کرد.
محمدرضا صابري -دبير انجمن سينماداران در ارزيابي خود از وضعيت فروش فيلم‌ها و کاهش مخاطب در تعطيلات نوروز 1404 بيان کرد: اولين نکته‌اي که باعث افت فروش سينماها در ايام‌ نوروز امسال شد، تقارن ماه مبارک رمضان و شب‌هاي قدر با آغاز سال جديد بود که در فروش تاثير زيادي داشت.
در چهار روز اول ايام نوروز تمامي سينماها به دليل ايام سوگواري تعطيل بودند و قطعا تمامي فيلم‌ها چهار روز از فروش خود را از دست دادند.
بسياري از سينماهايي که ما خودمان مديريتش را برعهده داريم دقيقا از تاريخ پنجم فروردين‌ماه فعاليت‌ خود را آغاز کردند.
او افزود: پيش‌بيني ما اين بود که با توجه به تنوع ژانرها در اکران نوروزي امسال تمام فيلم‌ها از فروش بسيار بالايي برخوردار باشند اما اين اتفاق نيفتاد. صابري در مورد ميزان فروش تهران نسبت به ساير شهرها در ايام‌ نوروز نيز گفت: به نسبت سال گذشته در برخي سينماها - باوجود اينکه از چهار فرودين ماه سينماها را باز کرديم - در تهران فروش بهتري نسبت به ساير شهرها داشتيم که شايد دليل آن همزماني ماه رمضان با تعطيلات نوروز و سفر نکردن برخي از مردم باشد.
تاثير التهابات سياسي و اقتصادي کشور در فروش نوروزي فيلم‌ها
در اين‌ زمينه ميثم نوراني -مدير شرکت پخش فيلميران- نيز اظهار کرد: يک بخش از فروش ضعيف امسال نسبت به سال گذشته به ماه رمضان مربوط مي‌شود چون به هرحال شب‌هاي قدر و تعطيلي سينماها در فروش‌ تاثير داشتند.
وي ادامه داد: البته هر سال فروش سينماها در ماه رمضان با يک کاهش روبه‌رو است، اما امسال آغاز سال جديد با تعطيلي سينماها همراه شد که اين موضوع در افت فروش بي‌تاثير نبود.
ضمن اينکه اگر در حالت عادي هم يک فيلم فروش داشته‌ باشد، وقتي با تعطيلي سينماها مواجه شود در فروش افت مي‌کند و چنانچه بخواهد به ريتم فروش برگردد زمان‌بر خواهد شد؛ حالا تصور کنيد امسال يک فيلم در اوج فروش با تعطيلي چهار روزه روبه‌رو شده و اوج فروش روزهاي اول عيد را از دست داده است.
نوراني بيان کرد: به نظرم نکته ديگر در افت‌ فروش امسال اظهارنظرهاي دونالد ترامپ و التهابات سياسي بود که در کشور اتفاق افتاد. هرچند از نظر بنده هيچ جنگي اتفاق نمي‌افتد اما به هر ترتيب همين اظهارنظرهاي بار رواني بر افکار عمومي خواهد داشت و اين در فروش سينماها هم بي‌تاثير نيست، زيرا مردم به خاطر استرس ديگر حوصله تماشاي فيلم را ندارند.
او در ادامه بر التهابات بازار ارز و طلا به عنوان عامل ديگر در فروش ضعيف سينما اشاره کرد و افزود: به نظرم شايد شرايط اقتصادي کشور به ويژه نوسانات بازار دلار و طلا هم در اين افت فروش تاثيرگذار بوده باشد، به هرحال بخشي از جامعه و سرمايه‌هاي آن‌ها درگير اين نوسانات مي‌شود و همين امر ممکن است آرامش رواني افراد را بر هم بزند و ديگر زماني براي تماشاي فيلم‌ نگذارند.
افزايش قيمت بليت سينما قبل از عيد اشتباه بود
وي با اشاره به افزايش قيمت بليت سينماها و تاثير آن در فروش فيلم‌ها نيز تصريح کرد: افزايش قيمت بليت هميشه بر فروش تاثير مي‌گذارد و در ابتدا مردم نسبت به قيمت‌ها مقاومت دارند و از اين رو خريد بليت‌ها با کاهش روبه‌رو مي‌شود و تا مردم به قيمت جديد عادت کنند چندماه زمان مي‌برد. اگر قبل از جشنواره فيلم فجر افزايش قيمت بليت سينما را داشتيم قطعا تا شب عيد مردم نسبت به قيمت‌ها عادت مي‌کردند، ما هم بر روي اين موضوع تاکيد داشتيم اما مسئولين نپذيرفتند و اگر اين اتفاق مي‌افتاد قطعا شاهد فروش بهتري در نوروز بوديم.
مدير شرکت پخش فيلميران با بيان اينکه »امسال بخاطر تنوع ژانر فيلم‌ها فروش سينماها بهتر مي‌شود« يادآور شد: افزايش قيمت بليت سينماها براي مردم جا نيافتاده و شک‌ نکنيد برخي سينماها پس از عيد قيمت‌ها را شناور مي‌کنند زيرا سينمادار هم متوجه شد که افزايش قيمت باعث‌ کاهش فروش شده است.
اگر اين روند ادامه داشته باشد تا يکي دو ماه آينده قيمت‌ها جا مي‌افتد، مردم به سينما مي‌روند و دوباره فروش بالا مي‌رود. او در خصوص اينکه آيا اکران نوروزي امسال تحت تاثير تغيير دولت‌ قرار گرفته است، تصريح کرد: به‌ نظرم تغيير دولت‌ تاثيري نداشته و امسال اتفاقا فيلم‌ها نسبت به سال پيش قوي‌تر هم بود و فراموش نکنيم بسياري از اين فيلم‌ها در سال گذشته ساخته شده بودند.
البته سياست سازمان سينمايي هم خيلي تغييري نداشته زيرا تازه مديريت جديد روي کار آمده و مي‌توان اکران نوروزي امسال را با ايام نوروز 1405 مقايسه کرد.
نوراني در پايان در مورد تفاوت فروش سينماها در ايام نوروز امسال در تهران نسبت به شهرستان‌ها گفت: تقريبا مي‌توان گفت اکران تهران و شهرستان‌ها تغيير آنچناني نداشته و اختلافي هم نسبت به سال پيش وجود ندارد.
به گزارش آرازآذربايجان به نقل از ايسنا،شايد يک اختلاف ده درصدي در فروش‌ها وجود داشته باشد که الان طبيعي است.
Razazarbaiijan.farhangi@gmail.com


برچسب ها:

تاریخ: 1404/01/18 08:43 ق.ظ | دفعات بازدید: 1543 | چاپ


مطالب مشابه dot
آخرین اخبار dot
مشاهده مشخصات مجوز در سامانه جامع رسانه‌های کشور