گسترش بی اخلاقی های اجتماعی یعنی سیاستگذاری های فرهنگی غلط است

گسترش بی اخلاقی های اجتماعی یعنی سیاستگذاری های فرهنگی غلط است

گروه اجتماعی: ظهور و بروز بی اخلاقی ها دایره وسیعی از شبکه های اجتماعی و رسانه های مدرن تا فضای واقعی را در بر می گیرد. این امر یکی از مسائل جدی است که در حال حاضرگریبان جامعه را گرفته و سیاستگذاری های اخلاقی و فرهنگی نتوانسته در برابر آن برنامه متناسبی را ارائه کند.
تحولات اجتماعی نیازمند تحلیل و بررسی دقیق عوامل زمینه ساز است. از این رو تببین رویکرد، رفتار و نگرش افراد منوط به بررسی دقیق چرایی و علل بروز آنها است.
با گردشی در شهر و گذر از خیابان ها، تا حدودی می توان از وضعیت جامعه ای که در آن زیست می کنیم مطلع شد و این امر نیازمند داشتن سواد تئوریک و پیچیده نیست. زیرا آن تصویری که از جامعه منعکس می شود،نمودی از واقعیات آن است.
امروزه کمتر کسی را می توان سراغ گرفت که منکر وجود بداخلاقی ها در جامعه ما باشد. بر همین اساس نوعی فضای کمتر مداراگرانه و نبود تسامح در برخوردهای افراد با یکدیگر به وضوح قابل مشاهده است. تحلیل این امر مستلزم شناخت صورت مساله و زمینه ها است. در تصویرسازی از جامعه ایران، دیدگاه های مختلفی مطرح می شود و هرکسی از دریچه خاصی به آن می نگرد. از این رو زاویه دیدهای متفاوتی برساخته شده است. با این حال به باور صاحبنظران رعایت اخلاق فردی و اجتماعی امری است که باید در نظر گرفته شود چرا که برخی کارشناسان اخلاق محوری را گمشده جامعه ایران امروز می دانند.اخلاق بر اساس روابط انسان ها دایره وسیعی را در بر می گیرد. در این بین اخلاق اجتماعی رابط اخلاقی فرد با جامعه و محیط پیرامون است که خانواده و جامعه را شامل می شود.
یکی از دلایل سقوط یک جامعه و انحطاطی که آن را در بر می گیرد بی توجهی و عدم رعایت اخلاق است. در این نکته شکی نیست که هرگاه ارزش‌ها و معیارهای بنیادی که موجب موجه یا ناموجه بودن رفتار و عملکردها در جامعه است دچار بی توجهی شود، نتیجه اش چیزی جز فروپاشی اخلاقی جامعه نیست.برای نمونه درج اخباری بدون منبع درست، تخریب افراد، تهمت پراکنی و شایعه افکنی بخشی از مواردی است که گاهی اوقات از جانب برخی رسانه ها و به ویژه در فضای مجازی که دسترسی بیشتر و محدودیت_های کمتری دارد و دروازبانی خبر و فیلتری در برابر آن وجود ندارد، قابل مشاهده است.
همچنین در عرصه سیاست نیز سیاستمداران باید در واژه گزینی و رفتار دقت خاصی داشته باشند چرا که منصب سیاسی به واسطه ی شرایط الگوارگی، اخلاق و رفتار جمع گسترده تری را از خود متاثر می سازد. در عرصه اجتماعی نیز پرخاش و خشونت کلامی و رفتاری به انحاd مختلف بروز یافته که تهدیدی جدی برای سلامت جامعه است.
از طرفی دیگر نیز روشنفکران و سلبریتی ها که به مثابه سرمایه های اجتماعی جامعه نقش قابل توجهی در شکل دهی به مناسبات اجتماعی دارند باید در قبال سخنان و کنشگری خود حساس باشند. از این رو در جامعه ای که فردگرایی افراطی و خلاء اخلاق جاری باشد، فضا بر ساحت عمومی و عرصه اجتماعی چنان تنگ می_شود که جای نفس کشیدن بر آن نمی گذارد و این مساله به مثابه زنگ خطری برای هر جامعه است. زیرا چنین رویکردی در ادامه به آن می_انجامد که مصالح شخصی بر منافع اجتماعی اولویت پیدا کنند.
بنابر این تا دیر نشده باید در رسیدن به جامعه اخلاقی فراگیر از هیچ کوششی دریغ نکرد چرا که در بلندمدت زخم هایی که بر پیکره جامعه وارد می شود، کمتر قابل ترمیم است.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، اخلاق بر اساس روابط انسان ها دایره وسیعی را در بر می گیرد. در این بین اخلاق اجتماعی رابط اخلاقی فرد با جامعه و محیط پیرامون است که خانواده و جامعه را شامل می شود. یکی از دلایل سقوط یک جامعه و انحطاطی که آن را در بر می گیرد بی توجهی و عدم رعایت اخلاق است.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۷ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 1 =