گسترش آسیب ها در گذر جامعه از سنتی به مدرنیته

گسترش آسیب ها در گذر جامعه از سنتی به مدرنیته

گروه اجتماعی: خودکشی تصمیم نیست بلکه اسارت در یک هیجان است. آسیب‌های اجتماعی و خودکشی علل یا عوامل مختلفی دارند که یا در حوزه مشکلات اجتماعی، یا در حوزه مشکلات اقتصادی یا به علت مشکلات شخصی به وجود می‌آید و البته خانواده نیز از علل مهم به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی است.
مشکلات معیشتی، اقتصادی، فردی، روحی و جسمی فرد را به سمت آسیب‌های اجتماعی از جمله خودکشی می‌کشاند مشکلات، اعتماد به نفس افراد را کاهش می‌دهد و از نظر جسمی شخص را دچار اختلالات عملکردی می‌کنند.
مضاف بر اینکه افراد همواره یکسری کنجکاوی و ماجراجویی در ذات خود دارند که می‌خواهند برخی از کارها را خودشان انجام دهند و تجربه کنند. فیلم‌ها، بازی‌ها و هر آنچه در رسانه دسته بندی می‌شوند و همچنین الگوهای ورزشی و سینمایی نوجوانان آن‌ها را وارد یک دنیای ماجراجویانه می‌کند تا جایی که می‌خواهند مثل الگوی خود زندگی و رفتار کنند و به همین دلیل با دیدن یک فیلم ناگهان یک نوجوان دست به خودکشی می‌زند.
یک جامعه شناس با اشاره به اینکه فرزندانی که در خانواده‌های متزلزل، طلاق گرفته، دارای مشاجره، تک والد و بی‌سرپرست یا بدسرپرست زندگی می‌کنند بیشتر مستعد خودکشی هستند تصریح کرد: از طرفی مشکلات فرهنگی نیز خود از پایه‌های اساسی آسیب‌های اجتماعی است برای مثال مهاجرت به دلیل ایجاد تعارضات شدید فرهنگی و چالش‌های جدی، فرد را وارد یک شوک فرهنگی می‌کند که با اضافه شدن مشکلات اجتماعی و اقتصادی به آن شوک دو چندان شده و فرد راهی جز خودکشی برای خود در نمی‌یابد چراکه در واقع می‌خواهد از چنین تعارضاتی رهایی یابد. محبی با بیان اینکه گذار جامعه از سنتی به مدرن دلیل عمده آسیب‌های اجتماعی است، مدعی شد: امروز به دلیل گذار جامعه از سنتی به مدرنیته نه تنها خودکشی افزایش یافته بلکه ممکن است در کنار آن طلاق اعتیاد و غیره نیز روند رو به رشدی داشته باشد.
این کارشناس اضافه کرد: امروز ایران نه کاملا سنتی و نه کاملا مدرن است به همین دلیل یکسری الزامات به وجود آمده است که باید آن‌ها را مدنظر قرار دهیم در چنین جامعه‌ای از هم گسیختگی خانواده، جابجایی ارزش‌ها، کمرنگ شدن ارزش‌های دینی، تبدیل شدن ارزش‌های دینی به ضد دین به شدت افزایش می‌یابد و به تبع آن آسیب‌های اجتماعی نیز فزونی می‌یابند. محبی ادامه داد: شکاف بین نسلی نیز در چنین جوامعی به شدت نمایان می‌شود و میان فرزند و پدر مفاهیمی به وجود می‌آید که مشترک نیستند و به همین علت پدر حرف دل فرزند خود و فرزند نیات خیر پدر خود را درک نمی‌کنند؛ هم‌چنین در کنار آن مشکلات و موانع اقتصادی نیز عرصه را بر خانواده‌ها تنگ می‌کند که مجموعه همه این مشکلات خبر از حال گذار یک جامعه می‌دهد. وی تاکید کرد: متاسفانه امروزه فرزندان نیز بسیار زود وارد دوران عاشقی شده و زود شکست عشقی را تجربه می‌کنند چراکه نمی‌توانند عشق خود را برای پدر و مادر بروز دهند و همین موضوع سرخوردگی نوجوان یا جوان را درپی‌خواهد داشت پس هم تراز نبودن سطح فکری پدر و مادر با فرزندان در این موضوع نیز خود را نشان می‌دهد. محبی گفت: نوجوانی دورانی است که عشق و سرخوشی به سمت هر فردی می‌آید ولی متفاوت است یک نفر عاشق ماشین می‌شود، دیگری یک آپارتمان را دوست دارد و یک نفر عاشق دختر یا پسری می‌شود سرکوب چنین عشقی در این دوران یا شکست در چنین دوره اختلالات شخصیتی ایجاد می‌کند.
محبی با بیان اینکه خودکشی تصمیم نیست بلکه اسارت در یک هیجان است، تاکید کرد: هنگامی که انسان در یک جو هیجانی قرار می‌گیرد دست به حرکاتی می‌زند که بعداً پشیمان می‌شود، اما خودکشی از آن دست هیجاناتی است که راهی برای برگشت و پشیمان شدن ندارد.
وی با تاکید بر این نکته که خودکشی هیجان است، گفت: بحث عاطفی، روحی و روانی و مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پیرامون هر فرد هر لحظه یک انسان را وادار به یکسری هیجان می‌کند که این هیجان در انسان با یک اقدام همراه می‌شود گاهی این اقدام شکستن یک شیشه است و گاهی خودکشی است.
محبی در خصوص تأثیر انعکاس خبر خودکشی بر جامعه اظهار کرد: به طور کلی انعکاس آسیب‌های اجتماعی و خودکشی یک چاقوی دولبه است که گاهی مفید و سازنده واقع شده، اما گاهی آثار منفی دارد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۲۱ ق.ظ

دیدگاه


شش + 7 =