کوچ مسئولان و نیازهای همچنان باقی

کوچ مسئولان و نیازهای همچنان باقی

رویا سید ولیلو
برای تهیه این گزارش تلاش شد تا علاوه بر گفتگو با استاندار فعلی با مسوولین ستادی کاندیداهای ریاست جمهوری نیز گفتگویی ترتیب داده شود و با نمایندگان باسابقه ی استان در ادوار گذشته، همچنین با سابقه ترین استاندار تاریخ جمهوری اسلامی ایران که مدت ۷ سال استانداری آذربایجان_غربی را برعهده داشته است به گفتگو بنشیم اما باوجود پیگیری های یک ماه گذشته، همکاری شایسته ای از طرف دفتر استاندار شکل نگرفت وخبرنگار روزنامه آراز آذربایجان برای تکمیل گزارش پای سخنان غلامرضا دیزج نژاد معاون برنامه و بودجه استاندار نشست، از میان نمایندگان استانی نامزدهای ریاست جمهوری، تنها دکتر ملازاده رئیس ستاد دکتر جلیلی و رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ارومیه حاضر به گفت_وگو شد و نمایندگانی چون فتاحی نماینده مردم ارومیه و عضو کمیسون بهداشت مجلس و کامل عابدین زاده نماینده اسبق خوی در مجلس شورای اسلامی. سعادت نیز به دلایل مختلف حاضر به گفتگو نشد و تنها آرزو کرد استاندار آینده بتواند با درکی صحیح از نیازهای استان و ظرفیتهای آن در این مسوولیت موفق باشد! آنچه می خوانید حاصل تلاشی است که در راستای معرفی اولویت ها و نیازهای استان در زمینه های گوناگون انجام گرفت.
گروه گزارش:استان آذربایجان غربی با احتساب دریاچه ارومیه وبا حدود ۴۳ هزار و ۶۶۰ کیلومتر مربع مساحت، ۲/۶۵ درصد از مساحت کل کشور را به خود اختصاص داده است و به دلیل دارا بودن موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی یکی‌ از مناطق‌ کوهستانی‌ کشور است‌ که‌ توپوگرافی‌ متنوع‌ و گسترده‌ای‌ دارد. درسراسر ناحیه‌ ی هم‌ مرز با ترکیه‌ و عراق‌ کوههای‌ مرتفع‌ برف‌گیری‌ از شمال‌ به‌ جنوب‌ کشیده‌ شده‌ است‌. استان از طرف شمال و شمال شرقی با جمهوری‌های نخجوان و ارمنستان، از غرب با کشورهای ترکیه و عراق، از جنوب با استان کردستان و از شرق با استان آذربایجان_شرقی و زنجان همسایه است. طول مرز آبی و خاکی استان با کشورهای همسایه مجموعاً ۸۲۳ کیلومتر است که ۱۳۵ کیلومتر آن مرز آبی با جمهوری‌های آذربایجان (نخجوان) و ارمنستان ۴۸۸ کیلومتر مرز خاکی با ترکیه و ۲۰۰ کیلومتر مرز خاکی با عراق است که این موقعیت موجب شده است تا آذربایجان غربی جایگاه خاصی را در حوزه های مختلف اقتصادی اجتماعی، امنیتی وغیره در کشور پهناور ایران داشته باشد.
با وجود این ویژگی_های مهم، آذربایجان غربی پایدار و استوار با آیینه ای از ادیان رنگارنگ در بلندای این کشور قرار گرفته و افتخارات بسیاری را برای کشورمان فراهم کرده است.
گذشته از مطالب ذکر شده، با توجه به نامگذاری سالجاری با عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی توسط مقام معظم رهبری و برگزاری انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری، زمزمه های تغییر مقامات ارشد استانی همزمان با روی کار آمدن دولت جدید بر سر زبانها جاری شده است.
اگرچه انتخاب استاندار از اختیارات دولت است اما واضح و روشن است که نمایندگان مجلس بر روی این انتخاب حساسیت ویژه ای داشته باشند بطوری_که وزیر کشور در روز رای اعتماد خود نیز در مجلس بدان اشاره داشت. با این وجود و ضرورت پرداختن به این موضوع مهم و به روز که شاید ذهن بسیاری از افراد جامعه را به خود مشغول کرده است، روزنامه آراز آذربایجان نیز این امر را برخود وظیفه دانست تا به بررسی این قطره کوچک از دریای بزرگ بپردازد.
نیازهای اقتصادی: آذربایجان غربی به دلیل داشتن زمین_های حاصل خیز و مناطق طبیعی غنی از مهمترین مناطق کشاورزی و دامپروری ایران است. تولیدات بخش صنعت و معدن ۴٫۵ % از صادرات کل کشور را تشکیل می دهد معادن این استان بعد از استانهای خراسان و سمنان مقام سوم را از نظر تنوع ماده معدنی دارد و بزرگ_ترین جایگاه را در این زمینه برای استان به ارمغان آورده است اما با این وجود، براساس سخنان مسئولان استانی همچنان مشکلات فراوانی را به عنوان سد راه داریم.
۱-بخش کشاورزی: کامل عابدین زاده نماینده اسبق شهرستان خوی در مجلس شورای اسلامی در این راستا می گوید: نکته اول موقعیت معیشتی مردم این استان است که منابع آبی موجود و کشاورزی این منطقه، موجب محسوب شدن این استان به عنوان دومین استان پر آب کشور شده است.
در هر پروژه تجاری سه عامل خوراک یا مواد اولیه، منابع مالی و بازار یابی محصول مهم ترین عوامل تاثیرگذار در مسیر یک پروژه هستند و با تامین بودن یا تامین خوراک یا مواد اولیه با کیفیت در استان در صورت تخصیص منابع مالی مناسب و هدایت آنها در مسیر صحیح، می توان به تولید محصول با کیفیت امید داشت و همین امر تاثیر بسیاری بر بازاریابی و سهولت آن خواهد گذاشت.
نصرت الله ملازاده نیز بر لزوم اندیشیدن تدبیرات لازم برای استانی که در کشاورزی در برخی حوزه ها حرف اول را در کشور می زند تاکید و اعلام می کند: با توجه به اینکه اکثر معیشت مردم استان از کشاورزی است و تلاش های بی وقفه آنها موجبات برتری استان را در کشور را فراهم کرده است، متاسفانه آنگونه که شایسته و حق این افراد زحمتکش است، به آنها توجه نشده و به راحتی می توان گفت که مورد مغفول واقع شده اند.
متاسفانه در زمان کنونی شاهد این موضوع هستیم که حاصل دسترنج کشاورزان را واسطه ها و دلالان به جیب های خود سرازیر کرده اند و زمانی که کشاورزان می بینند با هرچه تلاش کنند هیچ سودی عاید آنها نخواهد شد، زندگی در شهر را ترجیح می دهند.گرایش کشاورزان به زندگی شهری و تامین مسکن در شهر برای آنها که اکثریت دارای درآمد پایین تری هستند آنها را مجبور به خرید مسکن در حاشیه شهرها به دلیل ارزان قیمت بودن مسکن می کند که آثار و پیامدهای این بی توجهی ها موجب ایجاد پدیده زشت حاشیه نشینی ، بیکاری، اعتیاد جوانان به دلیل سادگی روحیاتشان و هزاران مشکل دیگر در جامعه است.
فتاحی اما، از رضایت خود از رشد مناسب بخش اقتصادی در استان می_گوید که جزء اولین استان در تولیدات کشاورزی کشور هستیم اما براین نکته نیز بیشتر تاکید می کند که باید آبیاری سنتی تبدیل به آبیاری صنعتی شود تا نارسایی هاو تاثیرات سوء موجود در بخش کشاورزی سنتی و چاه های غیر مجاز کشاورزی پای خود رااز خشک شدن دریاچه ارومیه عقب بکشد.
موضوعی که در این بین جالب توجه است سخنان دیزج نژاد است. او می گوید به نظر من یک افق در حال توسعه در مقابل استان قرار دارد و بسترهای لازم آماده و مطمئنا تدابیر آن نیز پیش_بینی شده است که حتی در ادامه برنامه پنجم توسعه هم شاهد آن خواهیم بود که تحرک اقتصادی استان را مضاعف می کند.
به گفته وی بخش کشاورزی از جمله این تدابیر است که تمامی زیرساخت های آن آماده شده به طوری_که اکنون ۲۴سردخانه در استان وجود دارد و با توجه به استاندارد سازی انجام شده در تولیدات کشاورزی، دیگر مشکلی در راستای فاسد شدن محصولات کشاورزی در سردخانه ها نخواهیم داشت.
۲-بازارچه های مرزی:عابدین زاده جذب سرمایه گذار خارجی را از طریق راه اندازی بازارچه های مرزی امری مهم می_داند و بیان می_کند: سه مرز سرو، خوی، و بازرگان که سه مرز مشترک استان و کشور با ترکیه است. با وجود این سه مرز اصلی، فاصله شهرهای دو کشور به طور میانگین ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر است و این مقدار فاصله در مفاهیم حمل و انتقال کالا، فاصله قابل توجهی نبوده و فاصله به حساب نمی آید و با جذب سرمایه گذاری های خارجی می توان زمینه های گسترش و رونق منطقه را به_دست آورد.
بر اساس این روش در جذب سرمایه، در وحله اول سرمایه گذاران کشورهای همسایه و در وحله بعدی سایر کشور های اروپایی را می تواند مورد هدف قرار داده و موجب رشد بخش اقتصادی و مرزی استان و ارتقای جایگاه استان در کشور و حتی در منطقه را فراهم کرد.
این در حالی است که دیزج نژاد توجه به مرز و توسعه مبادلات کالا را یکی از دو اولویت مهم استان می داند و اعلام می دارد: در حال حاضر امنیت موجود در کشور و مناطق مرزی در حدی است که سرمایه گذاران نگرانی در این راستا ندارند که این امر در قسمت شمالی استان ملموس تر است و به دلیل این توانمندی آذربایجان غربی می تواند محلی برای جلوگیری از صادرات مواد خام گردد.
با توجه به اینکه بخشی از زیرساختهای پایانه_های مرزی در محور رازی، تمرچین بازرگان و پلدشت تقریبا آماده شده و چهره مرزها نسبت به سال های گذشته تغییر کرده است اما استان نیازمند شدید اتمام سریع این زیرساخت ها است.
وی مشکل اصلی اقتصاد مرز استان را در این می_داند که نیاز اقتصادی آذربایجان غربی با نیاز زیر ساختی آن همخوانی ندارد به طوری_که بسیاری از صادر کنندگان می خواهند در مرز تمرچین فعالیت کنند اما ظرفیت ورود و خروج بسیار محدود است.
به گفته دیزج نژاد این امر از دو دلیل نشات می_گیرد؛ یکی این است که نیازهای جدید ملی را در استان مدیریت می کنیم. در گذشته بخشی از نیازهای کشور از جنوب تامین می شدند و اما اکنون این امر از شمال برطرف می شود که اگر از آنها به نحو موثر و مطلوبی استفاده کنیم،یک موقعیت بزرگ برای استان است که متاسفانه با توجه به اینکه زمان اجرایی برخی از پروژه های زیرساختی زمان بر هستند ما را با مشکل مواجه می کنند.
دیزج نژاد می گوید باید سرعت احداث زیرساخت_ها افزایش یابد تا روند اقتصادی استان شتاب بیشتری گیرد.
۳-بخش معادن:معاون استاندار آذربایجان_غربی در بخش معادن سخنان بسیار زیاد دیگری دارد تا جایی که کمبودهای بیشتری در این راستا احساس می شود.
وی می گوید: یکی از زمینه هایی که باید در استان از ظرفیت آن استفاده کرد، بخش معادن است.آذربایجان غربی در زمینه های معدنی متاسفانه با توجه به اینکه بخش خصوصی نمی_تواند ریسک اکتشافی انجام دهد،دچار مشکلات فراوانی است به طوری که باید بخش دولتی وارد این حیطه گردد و مسیر ورود سرمایه گذاری را فراهم سازد.
دیزج نژاد از بحران فعال سازی کارخانه های فراوری سخن ومی گوید که استان اکنون اولویت_هایی را نیز در این بخش داشته است.
جهت تحرک بخشی به اقتصاد استان فعال_سازی معادن یکی از اولویت ها و نیاز اساسی است. آذربایجان غربی با داشتن معادن فراوان تا کنون سنگ های استخراج شده را به صورت خام عرضه می کرد و به غیر از هزینه های حمل و نقل و تخریب جاده ها، ارمغان خاصی را برای این استان نداشته است که درصورت راه اندازی بخش فرآوری معادن، در حوزه های مختلف به خصوص اشتغال گام مهمی را در استان خواهد داشت.
وی تاکید می کند: این استان در حوزه های معادن سنگ در کشور دارای رتبه های بالایی است و نوع خاص سنگ مرمریت در جنوب استان فعال هستند اما باید مجتمع های سنگ ایجاد شوند که تا کنون تنها زیرساخت یکی از آنها در شهرستان خوی ایجاد شده و به عنوان شهرک سنگ آماده این فعالیت است. به گفته دیزج نژاد اینها تنها نمونه ای است برای این سخن که استعداد استان برای جهش اقتصادی آماده است و به لطف خدا در سال_های آتی شاهد پیشرفت استان خواهیم بود اما این موضوع لزوم توجه به ۲مسئله را می طلبد. از یک طرف مباحث تحریم فشارهای مضاغفی را بر اقتصاد وارد می_کند و از طرف دیگر سیستم موجود بانکی برای شرایط عادی است نه اکنون که باید تغییراتی در قوانین به نفع وضعیت موجود ایجاد شود.
۴-بخش حمل و نقل و ارتباطات:بخش حمل و نقل و راه های ارتباطی از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار بر اقتصاد آذربایجان غربی است که در این گفت و گو کمتر به آن اشاره شد اما در پی_گیری هایی که انجام شد به سخنان وحید جلال زاده استاندار آذربایجان غربی در بازدید سر_زده از بخش های مختلف اداره کل حمل و نقل دست یافتیم که وی نیز بر این راه های ارتباطی تاکید بسیاری دارد.
وی بر این امر معتقد است که مرزی بودن استان، اهمیت حمل و نقل را در استان دو چندان کرده است و دارای ظرفیت های مختلفی در این حوزه می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.دیزج نژاد نیز راه های ارتباطی را از تاثیرگذارترین عوامل در جذب سرمایه گذار و تقویت اقتصاد استان می داند.
اگرچه سخن از بخش اقتصادی و نیازهای استان بسیار و زمان محدود است اما به این میزان اکتفا کرده و در ادامه به نیازهای دیگری نیز که در سایر حوزه ها برای آذربایجان غربی وجود دارد می پردازیم.
نیازهای امنیتی آذربایجان غربی
همان_طور که در مقدمه گزارش نیز بیان شد آذربایجان غربی طول مرز آبی و خاکی بزرگی را با سه کشور همسایه داشته و یکی از استان_های مرزی مهم تاثیر گذار در کشور محسوب می شود که این ویژگی لزوم پرداختن به نیازهای امنیتی این استان را می طلبد.
عابدین زاده سخنان بسیاری در این زمینه دارد: آذربایجان غربی استان ویژه ای است از دو منظر اول به لحاظ شرایط اکثر شهرهای استان و مرزی بودن آنهاست.
به اعتقاد وی، ایجاد تعامل بیشتر و فعال تر با وزارت امور خارجه کشور، راهکاری موثر در راستای موقعیت مرزی استان است و کمترین خدمت به آذربایجان غربی، برقراری بازارچه_های مرزی مناسب است چراکه ویژگی مرزی بودن موهبت کمی نیست.
به بیان عابدین زاده تمامی این عوامل و مسائل در صورتی محقق می شود که استاندار آینده بتواند با کمک تیم های برنامه ریزی مجرب عالمانه به مسائل نگاه کرده و با پیگیری مطالبات و ایجاد تعاملات مناسب و محکم با دولت و وزارت خانه های مختلف به رشد و شکوفایی استان بیندیشد که بی تردید ایجاد روابط گرم با کشورهای منطقه، هم برای کشور و هم برای استان مفید خواهد بود. این امر که زمینه ساز گسترش روابط و جذب سرمایه گذار و ارائه ی برنامه به دولت جدید است، می تواند منجربه افزایش درآمد تا حداقل ۵برابر سطح فعلی گردد.
عابد فتاحی از موقعیت مرزی و امنیتی استان و روابط آن رضایت دارد اما بر گسترش آنها تاکید دارد، تا از تجربیات کشورهای مختلف بتوان در راستای توسعه استان استفاده کرد.
وی خاطر نشان می کند: خواسته تمامی نمایندگان و مردم استان این است که نگاه به استان ما هرگز نباید نگاه امنیتی بوده بلکه باید توسعه مدار باشد.این نماینده ادامه می دهد: با توجه به موقعیت خاص استان نباید اجازه داد تا نگاه قومی و مذهبی وارد اذهان مردم استان و مسئولین شود چرا که این استان آیینه ای از ادیان و مذاهب مختلف است.
نیازهای اجتماعی آذربایجان غربی
نیازهای اجتماعی از دیگر نیازهای مهم و اساسی در آذربایجان غربی است که دریاچه ارومیه جهت خاصی را به این نیاز در دریاچه ارومیه می دهد به صورتی که بسیاری از دیگر اولویت ها اجتماعی را از اذهان کارشناسان این گزارش جدا کرد.
۱-دریاچه ارومیه:
عابدین زاده نماینده اسبق شهرستان خوی دریاچه ارومیه را موضوعی بسیار مهم تر از دیگر مباحث عنوان می کند و می گوید: اگر چه شخص رئیس جمهور جدید قول مساعدی برای این موضوع داده و چیت چیان وزیر نیرو نیز در سخنان خود بیان داشته که اقدامات اساسی را در این راستا انجام خواهد داد اما بزرگترین نقیصه ای که در کشور وجود دارد، عدم حضور افراد برنامه_ریز در حوزه های مختلف است که امیدواریم این مساله در سایه دولت جدید حل شود.به نظر وی آنچه در حال حاضر و در اولین قدم برای نجات دریاچه ارومیه ضروری است، ایجاد یا تامین منابع آبی مناسب و کافی برای دریاچه است. تصمیم گیری درباره این موضوع که منابع آبی از طریق انتقال ارس یا آزاد سازی بخشی از آب های پشت سدها یا هر روش دیگری محقق گردد، وظیفه محققین و کارشناسان است اما استاندار نیز باید به جد پیگیر موضوع بوده و در کنار آن، آبیاری سنتی موجود هم بایستی هرچه سریع_تر تغییر یابد تا مشکل دریاچه ارومیه نیز رفع شود.
عابدفتاحی نماینده ارومیه نیز اگرچه در حوزه بهداشت و در مان مجلس و در این راستا فعالیت می کند اما باشنیدن سوالاتی در راستای دریاچه ارومیه، حالی دیگر به خود گرفت و از شدت ناراحتی و نگرانی می گوید: در راس تمامی نیازهای استان، احیا این دریاچه قرار دارد چرا که نابودی آن برابر است با نابودی آذربایجان غربی و باید تمامی تلاش_ها برای احیای عروس استان و ایران انجام گیرد.
۲-بهداشت و سلامت:
ملازاده با اشاره به اینکه از نیازهای حوزه سلامت و بهداشت آن انتخاب مسئولی بومی در راس فعالیت ها است، می گوید: باید با روی کار آمدن دولت جدید، مسئولان ارشد استانی به گونه_ای تعیین شوند تا بومی استان بوده و تفاوت نیاز و عدم نیاز و از دست دادن بزرگ_ترین فرصت های استان را بداند.
عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت مجلس سخنان بسیار دیگری را نیز در این راستا دارد و از دردهایی می گوید که آذربایجان غربی نیازشدیدی به آنها دارد.
وی بیان می دارد: در حوزه ی بهداشت و سلامت احداث دانشکده دندان پزشکی و داروسازی، در حوزه سلامت افزایش و ارتقا بیمارستان هایی همچون بیمارستان تخصصی قلب سیدالشهدا و اتمام بیمارستان شهید بهشتی است تا حداقل بار سنگینی از چند بیمارستان مرکز استان برداشته شود.
وی از دیگر حوزه ها خخاستار احداث بیمارستان سختگی در استان است و می گوید به حدی نیازمند توسعه در بخش سلامت هستیم که اولویت درخواست_هایم می دانم.
۳-آموزش و پرورش:
براساس گفته های ملازاده، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ارومیه پایه و اساس توسعه یک جامعه با آموزش عالی آن است که اگر دقت کنید که اکنون وضعیت ارتباط دانشگاه با صنعت چگونه است؟ خواهید دید که متاسفانه این امر تبدیل به یکی از مشکلات اساسی استان شده است و بیکاری جوانان به خصوص تحصیل_کرده_ها نمود اصلی آن است.وی عدم توجه مناسب به آموزش ابتدایی و متوسطه در مناطق محروم استان و روستاها را از دیگر مشکلات اساسی استان می داند که همیشه با بی مهری های فراوانی روبه رو بوده اند.
رئیس ستاد دکتر جلیلی کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری اضافه می کند: من خود یک فرزند اهل روستا هستم و در آنجا نیز بزرگ شده ام و اکنون به این مراحل دست یافته و نقشی را درجامعه و رفع مشکلات مردم استان دارم اما اگر امکانات آموزشی در روستاها نبود هرگز به این موقعیت دست نمی یافتم.وی خواستار می شود که باید هرگونه نگاه اقتصادی از اعطای امکانات آموزشی به مناطق روستایی برداشته شود چرا که دیدگاه نادرستی که در برخی مواقع شاهد آن هستیم، بیاناتی در این راستا است که میگویند دادن امکانات به فلان روستا هیچ صرفه ای ندارد که از نظر من نگرشی بسیار اشتباه است. البته حتی اگر به نتایج کنکور کشور نیز توجه کنید رتبه های برتر را جوانانی از شهرها و روستاهای دور افتاده و محروم به خود اختصاص داده اند که این امر نیاز توجه به مناطق محروم را می طلبد.
راهکارها و پیشنهادات توسعه آذربایجان_غربی از استاندار آینده:
با روی کار آمدن هر دولت جدید، مقامات ارشد و مدیران ارشد استانی تغییر می یابند و به دنبال آن هر آن استان نیازهایی را دارد که نیازمند مورد توجه قرار گرفتن و رفع آنها از سوی مدیران جدید است. عابدین زاده با اشاره به اینکه استانداران مجری برنامه های دولت در استان ها هستند،اظهار می کند: با توجه به این دو ویژگی مرزی بودن و موقعیت کشاورزی آذربایجان_غربی، باید استاندار آینده بتواند با توجه به پتانسیل های استان و ویژگی های آن به دولت برنامه ارائه کند و در غیر این صورت، استان از بسیاری پیشرفت ها، عقب می افتد.
وی با اشاره به درخواست خود از اصحاب رسانه و مردم آذربایجان غربی تصریح می کند: مردم استان و اصحاب رسانه نباید سطح توقعات خود را از استاندار کاهش دهند بلکه بایسنی انتظارات اساسی و بزرگی از استاندار داشته باشند تا موجبات پیشرفت استان را شاهد باشیم.
عابدین زاده با تاکید بر اینکه پاسخ گویی به درخواست های شخصی افراد تنها وظیفه استاندار نیست، می گوید: وظیفه استاندار به عنوان بالاترین مقام اجرایی در استانی با چنین موقعیت و امکاناتی بسیار سنگین تر و حیاتی تر از این مسائل است و شایسته است در همان حد از وی انتظار داشت که در این صورت موفقیت در تمامی زمینه ها و پیشرفت استان در سایه چنین تفکر و اندیشه ای و همکاری تمامی مسئولان استان دور از دسترس نخواهد بود.
نماینده اسبق شهرستان خوی در مجلس شورای اسلامی در خاتمه سخنان خود تاکید می_کند که نگاه عالمانه داشتن به مسائل و برخوردهای پخته و صحیح با مسائل داشتن ضرورت دست یابی به پیشرفت در استان است و در غیر این صورت پیشرفتی محقق نخواهد شد.
دکتر ملازاده رئیس ستاد دکتر جلیلی کاندیدای دوره یازدهم ریاست جمهوری نیز نظراتی مشابه با عابدین زاده داشته و تاکید می کند که نیاز اصیل و اساسی استان به کارگیری نیروهای بومی، لایق متعهد، متخصص، مدیر با اهداف دینی است که از شاخصه های مهم مدیریت صحیح است.
وی با اعلام اینکه انتخاب افرادی متخصص اما بدون داشتن روحیه مدیریت، متعهد ولی بدون داشتن فکر تدبیر و برنامه ریزی از مشکلات چندین ساله آذربایجان غربی در انتخاب مدیران و مسئولان استانی است، اعلام می کند: به کارگیری نیروهای انسانی مدیر و کارآمد بومی است که خواهد توانست بسیاری از مسائل و مشکلات استان را رفع کنند.ملازاده با اشاره به اینکه تمامی خواسته های مردم استان در دولت نهم و با داشتن استانداری با تجربه و لایق تحقق می یابد، اضافه می کند: این در حالی است که دولت دهم راهی جداگانه را در طول چهار سال برگزید و استاندار نیز به دلیل بی تجربگی و عدم انجام کار عملی، تنها متوسل به شعار شد که این امر آذربایجان غربی را مشکلات عدیده ای روبه رو ساخت.وی با اعلام اینکه حفظ فطرت انسانی از عواملی است که باید در هر پست و مقامی آن را حفظ کرد، اظهار می کند: انسان در هر کجای کره خاکی باید خویشتن محور بوده تا از گرداب مشکلات رهایی یابد.رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی ارومیه با اشاره به اینکه آذربایجان غربی هزینه نالایقی نیروهای غیر بومی را می_پردازد،بیان می دارد: نیازمند استفاده بهینه از نیرویهای کارآمد، مدیر ، متخصص و بومی هستیم در حالی که متاسفانه بسیاری از استانداران و مسئولان استانی ما غیر بومی می باشند.ملازاده ایجاد همدلی بین مجمع نمایندگان استان را خواستار شده و اعلام می کند: البته مردم استان باید بدانند که هیچ گونه وحدتی بین مجمع نمایندگان استانی نیست و با این وجود باید به سوال پاسخ گفت که این افراد چگونه می توانند در یک استان و شهر فعالیت کرده و آبادانی را برای آنها فراهم آورند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۳:۴۶ ق.ظ

دیدگاه


سه + = 8