کودکان با چشمان کبود جامعه را می نگرند

کودکان با چشمان کبود جامعه را می نگرند

گروه اجتماعی : نگاهی به صفحه حوادث رسانه ها، هراز گاهی چشمان غمبار و مضطرب صورت کبود و تن رنجورکودکانی را به تصویر می کشد که روح و جسم نحیف آن ها زیر بار خشم و شکنجه می شکند و پرپر می شود شکنجه گرانی که اغلب چهره آن ها برای کودکان غریبه نیست؛ پدر، مادر، نامادری و ناپدری.
کودک آزاری زاییده فقر فرهنگی و اقتصادی کسانی است که کوله باری از تحقیر،آزار و سرزنش را از گذشته به دوش کشیده و حال آن را بر جسم و روان رنجور و بی دفاع کودک سرازیر می کند. کودکان اغلب در برابر این آزارها و شکنجه ها، چاره ای جز سکوت و تحمل ندارند و در سکوت و قفسی که این کودکان را اسیر کرده گویا هیچ کس فریاد خفته آن ها را نمی شنود و تازیانه های خشم را بر تن خسته و دردمندشان نمی بیند.البته کودک آزاری، پدیده یا به عبارتی بهتر، مساله ای جهانی و گسترده بوده و به قشر و طبقه خاصی اختصاص ندارد و نمی توان ابعاد آن را تنها در بُعد اقتصادی و فرهنگی خلاصه کرد. با توجه به اهمیت و حساسیت حقوق کودکان، در سطح جهانی، قوانین بسیاری در حمایت از آن ها تدوین شده است.
*لایحه حمایت از حقوق کودک
کودکی در گوشه ای از کشور، قربانی توهمات یک ذهن بیمار شده و بدن نحیفش به خاک ابدی سپرده می شود و کودکی دیگر در کنج خانه، در غل و زنجیر و شکنجه نزدیکان اسیر بوده و راهی جز تحمل ندارد. این اخبار و رویدادهای تلخ به محض انتشار، چند صباحی جامعه را در بهت و حیرت فرومی برد و همدردی ها را به اوج می_رساند اما با گذشت چند روز، باد فراموشی بر این حادثه می وزد و کودکان می مانند و بی پناهی. در این لایحه، به مواردی مانند سرپرستی، فرار از خانه، زندانی والدین، خشونت مستمر، عدم ثبت ولادت، سو رفتار، نادیده‌گرفتن عمدی سلامت و بهداشت روانی و جسمی کودکان، ممانعت از تحصیل آن‌ها، خرید و فروش کودکان و فعالیت مجرمانه به وسیله کودک اشاره شده است. همچنین، در این لایحه پیش‌بینی شده است که کودکان هم می‌توانند اعلام شکایت کنند و والدینی که مرتکب جرم کودک‌آزاری می‌شوند از سرپرستی کودک خود محروم خواهند شد. در این لایحه در راستای حمایت از اطفال، این سن با دقت تعریف و مرز میان کودکی و بزرگسالی تعیین شده است و در این خصوص سن ۱۸ سال تمام، مرز میان کودکی و بزرگسالی یاد شده و افراد زیر این سن می‌توانند از حمایت‌های این قانون بهره‌مند شوند. آخرین وضعیت این لایحه که چندسالی است در راهروهای مجلس شورای اسلامی سرگردان مانده است از ارسال آن به صحن علنی مجلس حکایت دارد. در این باره، به تازگی »ذبیح‌الله خداییان« معاون حقوقی قوه قضاییه اعلام کرد: کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، لایحه حمایت از کودکان را بررسی و جهت تصویب به صحن علنی مجلس ارسال کرده است، امیدوارم هرچه زودتر این لایحه در صحن مطرح و به تصویب برسد.
*افزایش ضمانت اجرایی قانون با آموزش و تبلیغ رسانه
زمانی می توان در کاهش آسیب های اجتماعی از جمله کودک آزاری موفق بود که قوانین حمایتی با گسترش فضای آموزشی و فرهنگ سازی همگام همراه و بستر حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان فراهم شود. نادی در این باره خاطرنشان کرد: در کنار بروزرسانی قوانین تقویت نهادهای آموزشی و فرهنگی ضروری است. زمانی که فرهنگ نحوه رفتار با کودک درست نباشد، نمی توان انتظار داشت که شرایط بواسطه قوانین بهبود یابد.
به عنوان نمونه، در موردکودک آزاری اخیر، اگر پدر کودک، آگاهی بیشتری نسبت به حقوق کودک داشت، با کودک همانند فردی صاحب حق و حقوق رفتار می کرد.
اما متاسفانه خلاء این آگاهی ها و آموزش ها به شدت احساس می شود. به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، در کنار عدم برخورد صحیح با کودکان، نبود مهارت فرزند پروری هم عامل دیگری مزید بر کودک آزاری است.
به این معنا که به کودکان آموزش های لازم درباره چگونگی برخورد با دیگران و همچنین رفتار در موقعیت ها و شرایط مختلف ارائه نمی شود، اگر سیستم های آموزشی خانواده، تعلیمات لازم را آموزش دهند، اتفاقات ناگوار درباره کودکان را شاهد نمی بودیم. خانواده در کنار یک قانون مترقی باید دست به دست هم بدهند تا جامعه ای امن و آرام برای کودکان ساخته شود.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


شش × 3 =