کشاورزی دیگر صرفه اقتصادی ندارد

کشاورزی دیگر صرفه اقتصادی ندارد

گروه گزارش: کشاورزان ارومیه‌ای معتقد هستند که در عمل حمایتی از آنها نشده و علاوه بر برداشته شدن یارانه سم، هزینه تولید محصولات کشاورزی به شدت افزایش یافته است. ۳۷ درصد اقتصاد مردم آذربایجان ‌غربی از راه کشاورزی بوده و مهمترین منبع درآمد مردم از همین راه است و این در حالی است که از زمان کشت محصولات کشاورزی تا زمان صادرات و فروش آن، مشکلات فراوانی گریبان‌گیر کشاورزان سطح استان می‌شود.کشاورزان آذربایجان‌ غربی بسیاری از محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم کشورمان را تامین کرده و زحمات فراوانی متحمل می‌شوند اما متاسفانه همه ساله برخی از مشکلات گریبان‌گیر فعالیت آنها است و آنان را دچار مشکل می‌سازد.
از هفته‌های گذشته برداشت محصول گوجه فرنگی از مزارع استان آغاز شده و با وجود اینکه از کشاورزی قراردادی سخن می‌رانند اما به عقیده کشاورزان، باز هم تصمیمات مسئولان دردی را دوا نکرده و آنان همچنان با مشکلات ریز و درشت دست و پنجه نرم می‌کنند.
قیمت کود کشاورزی به شدت افزایش یافته است
»کیانوش علیزاده« یکی از کشاورزان گوجه‌کار ارومیه‌ای اظهار داشت: از سال گذشته سازمان جهاد کشاورزی استان قول حمایت از کشاورزان را داد و اعلام کرد که برای هر کیلو، دو تن حواله می‌دهند اما ۲۰۰ تن گوجه‌فرنگی من بر زمین ماند بنابراین برای من، این حواله دو تنی دردی را دوا نکرد.وی ادامه داد: هم اکنون قیمت یک سبد پنج هزار و ۲۰۰ تومان شده است و مسئولان باید از کشاورزان حمایت کنند و از سوی دیگر قیمت ۱۰ کیلو کود خارجی ۴۵۰ هزار تومان شده است.
این کشاورز ارومیه‌ای تصریح کرد: از سوی دیگر قیمت کود سفید هم اکنون ۲۰۰ هزار تومان شده است بنابراین با این گرانی، کشاورز باید چه کاری انجام دهد.
۲۰۰ میلیون تومان از بابت گوجه‌فرنگی ضرر کردم
»کامل نوعی« دیگر کشاورز ارومیه با اشاره به گرانی جعبه و هزینه کارگر گفت: من در سال گذشته از بابت محصول گوجه‌فرنگی ۲۰۰ میلیون تومان ضرر کردم.
وی با اشاره به خرید حمایتی از کشاورزان افزود: در این رابطه مقرر شده که کارخانه محصول تولیدی کشاورزان را ۸۰۰ تومان خریداری کند و سازمان جهاد کشاورزی نیز در هر کیلو ۱۵۰ تومان از کشاورز حمایتی کند اما با این حال باز هم برای کشاورز صرفه‌ای ندارد.
از مسئولان امر هیچ انتظاری ندارم
»اسکندر نوری« دیگر کشاورز گوجه‌کار ارومیه‌ای در رابطه با مشکلات خود اظهار داشت: متاسفانه امسال قیمت ۱۰۰ گرم تخم گوجه‌فرنگی را به قیمت دو میلیون تومان خریداری کردم و تخم گوجه‌فرنگی به شدت گران شده است.وی بیان کرد: از مسئولان امر نیز هیچ انتظاری ندارم چون اولا کاری انجام نمی‌دهند و دوم اینکه اگر از آنها انتظار داشته باشم یعنی خود را گول زده‌ام.این کشاورز ارومیه با اشاره به اینکه در سال گذشته قیمت سم ۷۰ هزار تومان بود افزود: اما امسال به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است یعنی مابعد التفاوت قیمت سموم در شهر ارومیه بسیار زیاد است و یک فروشگاه ۱۵۰ هزار و دیگری ۱۸۰ هزار تومان می‌فروشد و حتی من برای دو طناب زمین کشاورزی، ۱۵ میلیون کود و سم هزینه کرده‌ام.
گوجه‌فرنگی‌هایم به فروش نرسید
در ادامه »یونس کاظمی« دیگر کشاورز گوجه‌کار ارومیه‌ای با اشاره به اینکه در سال گذشته، گوجه به ۵۰۰ تومان کاهش قیمت یافت اظهار داشت: در سال گذشته به خاطر بسته بودن مرز عراق، ضرر بسیاری از بابت عدم صادرات متحمل شدیم.
وی بیان کرد: چندی پیش مهمانی از کشور اوکراین داشتم و وی تعریف می‌کرد که در این کشور، کشاورز درصدی به کارخانه‌ها داده و رب گوجه‌ فرنگی تحویل می‌گیرد و بنابراین در این صورت کشاورز در بازار تعیین‌کننده بوده و محصول دست دلال نمی‌افتد.
این کشاورز ارومیه‌ای با اظهار تاسف از اینکه گوجه‌فرنگی‌هایش به فروش نرسیده و در دستش مانده است تصریح کرد: مسئولان باید به مشکلات کشاورزان رسیدگی کنند.
کشاورزی برای ما صرفه اقتصادی ندارد
در ادامه »نوید هاشمی« دیگر کشاورز ارومیه‌ای با اشاره به اینکه کشاورزی، اقتصاد هر مملکت است اظهار داشت: از فروردین‌ماه ۱۰ نفر کارگر برای من کار می‌کنند اما سود و فایده‌ای نداشته و بنده هزینه‌های بسیاری صرف می‌کنم اما چیز چندانی عایدم نمی‌شود.وی گفت: برای هر طناب زمین، هشت میلیون تومان اجاره داده و برای آبیاری قطره‌ای تنها هفت تا هشت میلیون هزینه نوار داده‌ام و از سوی دیگر هزینه شخم زمین توسط تراکتور بین سه و نیم تا چهار میلیون تومان شده است.این کشاورز ارومیه‌ای افزود: همچنین هزینه حمل و نقل، قیمت بالای سموم و هزینه کارگر باعث شده که کشاورزی برای ما صرفه اقتصادی نداشته و من حاضر هستم تا محصول تولیدی خود را بدون برداشت، در زمین کشاورزی رها کنم.
یارانه سم برداشته شد
در ادامه »داود شعبانی« دیگر کشاورز ارومیه‌ای با انتقاد از اینکه زمانی که یارانه سم برداشته می‌شود، در عمل از کشاورز حمایتی نمی‌شود اظهار داشت: همچنین متاسفانه نظارتی وجود ندارد و قیمت جعبه نیز هر روز در حال افزایش است.وی تصریح کرد: امسال قیمت بذر افزایش شدیدی یافته و نیز کشاورز مجبور است که کود را به قیمت نسیه خریداری و ۱۵ میلیون چک بدهد و بعد هم باید بتواند با این همه مشکلات اقساط خود را بپردازد.این کشاورز ارومیه‌ای بیان کرد: علاوه بر آن امسال تمامی گیلاس‌ها منطقه کرم خورده شدند و درست است که من دیرتر سمپاشی کردم اما چرا محصول کشاورزانی که به موقع سپماشی کرده بودند کرم خورده شده بود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از تسنیم، شعبانی اظهار داشت: بنابراین مشکل در سم کهنه و بی‌کیفیت موجود در بازار بوده است که خسارات فراوانی بر کشاورزان وارد آورد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۵۹ ب.ظ

دیدگاه


× سه = 6