کاهش بستری‌ها روی دیگر سکه محدودیت‌ها در آذربایجان‌غربی

گروه گزارش: ابتدای آذرماه، محدودیت های کرونایی در آذربایجان غربی نیز آغاز شد که در ابتدا، بسیاری از شهروندان، از این امر ناراضی بودند ولی با کاهش بستری‌ها در بیمارستان‌ها و کاهش فشار بر کادر درمان، هرچند که مربوط به این محدودیت‌ها نباشد، امیدواری مردم برای چیره شدن نسبی به کرونا افزایش یافته است. شیوع کرونا در هفته ها و ماه های اخیر، رخ تلخ خود را به همه مردم جهان نشان داده و افزایش فوتی های ناشی از کرونا، رشد تعداد بستری های بیمارستانی و البته افزایش تعداد بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه، اضطراب زیادی را به خانواده ها تحمیل کرده است.
فوت نزدیک به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم دنیا و وجود وضعیت حاد بیش از ۱۰۰ هزار نفر، جان باختن نزدیک به ۴۵ هزار نفر در ایران و وجود وضعیت حاد در نزدیک ۶ هزار نفر از مبتلایان بستری در بیمارستان ها و فوت حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر در آذربایجان غربی و انجام مراقبت های ویژه از ۳۰۵ بیمار کرونایی با شرایط حاد در بیمارستان های این استان، آماری است که بدون اضطراب نمی شود از کنار آنها گذشت.
تا اواسط آبان امسال در حالی روند افزایشی در تعداد بستری ها و مبتلایان روزانه در آذربایجان غربی به تبع کشورمان رو به افزایش بود که تصور می شد با ادامه این روند، بخش قابل توجهی از ظرفیت بیمارستانی و نزدیک به کل ظرفیت مراقبت های ویژه مراکز درمانی این استان باید به کرونا اختصاص یابد و انجام تدابیر لازم در این خصوص، بسیار لازم به نظر می رسید.
با اجرای طرح های اولیه محدودیت که شامل تعطیلی مراکز پرتجمع و اصناف پس از ساعت ۱۸ به مدت حدود ۲ هفته و همچنین محدودیت های شدیدتر در حدود ۹ شهرستان با جمعیت زیاد آذربایجان غربی به غیر از ارومیه بود، سرعت رشد تعداد مبتلایان به کرونا و بستری ها در این استان کندتر شد ولی همچنان اضطراب تداوم روند افزایشی با ادامه برگزاری دورهمی های خانوادگی در شب های بلند پاییزی وجود داشت.
ستاد ملی مقابله با کرونا نیز با درک این واقعیت در شهرهای زیادی نظیر ارومیه، محدودیت های شدیدتر را برای اعمال در بیش از ۱۰۰ شهر کشور از جمله ۱۰ شهر آذربایجان غربی در دستور کار قرار داد که از اول آذر به مرحله اجرا درآمد.
در بررسی اجمالی از وضعیت شهرهای مختلف استان، شهروندان امیدواری زیادی به نتیجه این محدودیت شدید کرونایی دارند و آن را آغاز راهی برای کنترل بهتر کرونا به ویژه در فصل سرد سال می دانند.
اکبر قاسمی یکی از شهروندان ارومیه ای که راننده تاکسی است، در این خصوص گفت: این محدودیت ها در کنار همه مشکلاتی که برای ما ایجاد کرده، می تواند در کنترل بیماری موثر باشد.
او اضافه کرد: ما موافق محدودیت های کرونایی هستیم و امیدواریم هرچه سریع تر، این معضل ریشه کن شود چون که از جمله اقشاری که بیشترین آسیب را از تداوم این بیماری می بینند، رانندگان هستند.
وی بیان کرد: البته مسوولان می توانند با تمهیدات ویژه ای، مشکلات ما را نیز به حداقل برسانند تا اقشاری نظیر رانندگان و اصنافی که تعطیل شده اند، بیشتر با این محدودیت ها همراه شوند.
به سراغ مسوولان نیز در این خصوص رفتیم که آنان نیز از موفقیت بسیار خوب طرح محدودیت کرونایی به ما گفتند و تاکید کردند که اصناف مثل همیشه، در راستای عمل به وظایف پیشگام هستند.
رییس اتاق اصناف ارومیه در این باره معتقد بود که ۹۰ درصد اصناف مرکز استان، این محدودیت‌ها را به طور کامل رعایت کرده‌اند.
اصغر طاهری پوربه مشکلاتی مثل اجاره های قابل توجه و بدهی ها در قالب چک هم اشاره کرد و گفت: کسبه ارومیه با این وجود، همکاری خوبی در اجرای محدودیت ها داشته اند که شایسته قدردانی است.
او اضافه کرد: کمتر از ۱۰ درصد اصناف تاکنون با این طرح همراهی نکرده اند که در این خصوص نیز اخطارهای لازم داده شده است.
رییس اتاق اصناف ارومیه البته روی دیگر سکه محدودیت ها را هم نشان داد و خطاب به اصناف متخلف گفت که در صورت ادامه بی توجهی، به غیر از اخطار، احتمال پلمب و تعطیلی مغازه هم وجود دارد.
طاهری پور گفت: مغازه هایی هم که در رده شغلی یک قرار دارند، طبق مصوبه این ستاد باید با رعایت موارد بهداشتی و پروتکل ها به فعالیت خود ادامه دهند.
فرماندار ارومیه نیز با قدردانی از همراهی اصناف و بازاریان، از انجام مستمر بازرسی ها خبر داد و گفت: البته اصناف ارومیه ای در این باره، به خوبی همراه بوده اند.
علیرضا ملامحمدی زاده اضافه کرد: محدودیت های وضع شده در شهر ارومیه به خوبی رعایت می شود و حتی بسیاری از اصنافی که امکان بازکردن مغازه خود را دارند، نیز اقدام به بستن مغازه کرده اند.
او ادامه داد: امیدوار هستیم با ادامه این روند، شاهد کاهش بار مراکز درمانی در ارومیه و دیگر مناطق شهرستان باشیم که این امیدواری، مردم را به اجرای کامل این محدودیت ها تشویق می کند.
علی احمد آقاپور که مسوولیت اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی را دارد، در این باره گفت: آمارها از کاهش مجموع بستری های فعال بیمارستانی به حول و حوش هزار و ۵۰۰ نفر حکایت دارند که امیدواریم از این هم کمتر شوند.
این گفته آقاپور در حالی است که طبق آمار، حدود اواسط آبان این رقم به بیشتر از ۲ هزار و ۲۰۰ نفر هم رسید و این کاهش به معنای کمتر شدن کار کادر درمانی است که این امر می تواند امیدواری ها را بیشتر از گذشته کند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، با این تفاسیر، امکان زیادی وجود دارد تا این محدودیت ها که تا نیمه آذر ادامه دارد و علاوه بر اصناف، دورهمی های خانوادگی را هم تقریبا تعطیل کرده، بتواند این آمار را روز به روز کمتر کند و فلش مربوط به تعداد بستری ها و فوتی ها، روز به روز نزولی تر باشد.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۲ ق.ظ

دیدگاه


6 × = چهل هشت