آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

کاهش آلودگی هوا نیازمند مشارکت عموم مردم

کاهش آلودگی هوا نیازمند مشارکت عموم مردم

گروه اجتماعی:در حال حاضر مشکل آلودگی هوا در کشور به یک معضل جدی مبدل شده و در آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه نیز عمدتا در فصل زمستان با مشکل آلودگی هوا مواجه بوده و در این راستا کاهش آلودگی هوا جز با مشارکت عموم مردم امکان‌پذیر نیست.
به گزارش آرازآذربایجان ، در حال حاضر پدیده آلودگی هوا به یک معضل جدی در کشور مبدل شده و در آذربایجان غربی به ویژه شهر ارومیه نیز در برخی روزها عمدتا در فصل زمستان به دلیل وارونگی هوا مشکل آلودگی هوا جدی می‌شود و در این راستا کاهش آلودگی هوا با مشارکت عموم مردم، نهادهای دولتی و سازمان‌های ذیربط امکان‌پذیر خواهد شد.
مشارکت عموم مردم نقش بسزایی در کاهش آلودگی هوا ایفا می‌کند به طوری که اقداماتی از قبیل ترویج استفاده از حمل و نقل عمومی به جای استفاده از وسائل نقلیه شخصی، الزام سازندگان خودروها به رعایت آخرین استانداردهای زیست محیطی، جایگزینی خودروهای دارای استانداردهای بالاتر به جای خودروهای فرسوده، تشویق دارندگان وسائل نقلیه به نصب دستگاه‌های کاهش‌دهنده آلودگی ناشی از اگزوز خودروها و… باید مورد توجه قرار گیرد.
آلودگی هوا اثرات نامطلوب زیست محیطی، بهداشتی و … فراوانی به جا می‌گذارد به طوری که گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های مختلف و … از جمله اثرات و عوارض آلودگی هوا به شمار می‌رود و برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا باید همه در کاهش آلودگی هوا مشارکت کنیم.
*تهیه و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر ارومیه
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان، تهیه و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر ارومیه در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر نیز اقدامات در حال اجرایی شدن است.
به گزارش آرازآذربایجان ، پرویز آراسته در جمع خبرنگاران در ارومیه با اشاره به ۲۹ دی ماه روز هوای پاک، اظهار داشت: مشکل آلودگی هوا وجود دارد و اگر تمهیدات لازم اندیشیده نشود مشکلات روز به روز تشدید خواهد شد.
وی با بیان اینکه هر فرد باید نقشی در کاهش آلودگی هوا داشته باشد چراکه در غیر این صورت شهر ارومیه نیز جزو هشت شهر دچار آلودگی هوا در کشور خواهد بود، ادامه داد: طرح‌ها و پروژه‌هایی برای کاهش آلودگی هوا پیش‌بینی شده و در حال عملیاتی شدن است اما این اقدامات با مشارکت عموم مردم نتیجه‌بخش خواهد بود.آراسته ابراز داشت: بحث گرم شدن کره زمین از اثرات ناشی از آلودگی هوا محسوب می‌شود و این افزایش دما موجب ایجاد مشکلات تغییر اقلیم شده و این مشکلات در کشورهای در حال توسعه بیشتر بوده و عمدتا به صورت خشکسالی خود را نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه سهم هر فرد باید از کاهش آلودگی هوا مشخص شود، تصریح کرد: مشکل آلودگی هوا اگر به درستی مورد توجه قرار نگیرد و اقدامات لازم انجام نشود به معضل جدی مبدل خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به ۳ میلیون نفر در دنیا از جهت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند این عمدتا نیز مربوط به کشورهای در حال توسعه است.
وی استفاده از سوخت‌های پاک، تست خودروها در مراکز معاینه فنی، استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی تک سرنشین، افزایش کیفیت بنزین، الزام سازندگان خودروها به رعایت آخرین استانداردهای زیست محیطی و… را از جمله اقدامات ممکن در راستای کاهش آلودگی هوا مطرح کرد.
آراسته صرفه‌جویی در حوزه انرژی، آب، سوخت و… را از جمله اولویت‌ها عنوان کرد و ادامه داد: افزایش فضای سبز باید مورد توجه قرار گیرد و در استان نیز باید در راستای افزایش فضای سبز اقدامات لازم انجام شود.
*وجود هفت ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرستان‌های آذربایجان غربی
وی به ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای مستقر در استان اشاره کرد و ادامه داد: سه ایستگاه سنجش آلودگی هوا در شهر ارومیه و چهار ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیز در شهرستان‌های خوی، سردشت، سلماس و بوکان نصب شده است.وی به وضعیت هوای شهر ارومیه در طول سال ۹۴ اشاره کرد و اعلام کرد: امسال در کل ۳۰ روز در شهر ارومیه خوب، ۱۷۷ روز سالم، ۸۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، هشت روز ناسالم، یک روز خیلی ناسالم و یک روز خطرناک محسوب می‌شد.
آراسته یادآور شد: فروردین ماه امسال هشت روز خوب، ۱۸ روز سالم، پنج روز ناسالم برای گروه‌های حساس و مابقی در حد سالم، اردیبهشت ماه ۱۸ روز سالم، ۱۰ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز خیلی ناسالم، خرداد ماه ۱۸ روز سالم و ۱۰ روز ناسالم بود.
وی ادامه داد: تیر ماه امسال یک روز خطرناک، شهریور ماه سه روز خوب، ۲۳ روز سالم و پنج روز ناسالم، مهر ماه یک روز خوب، ۲۱ روز سالم و هشت روز ناسالم و آبان ماه شش روز خوب، ۱۹ روز سالم و پنج روز ناسالم بود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی متذکر شد: سهم آلایندگی‌ها ۵۰ درصد از ریزگردها، ۴۳ درصد از ریزگردها با قطر ۱۰ میکرون، شش درصد از منواکسیدکربن و یک درصد از دی اکسید گوگرد بوده است.آراسته به اقدامات انجام شده در هفته هوای پاک اشاره کرد و افزود: نصب تابلوهای شعارهای هفته هوای پاک، ترویج استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی، حضور کودکان دبستانی در میادین شهر، برگزاری همایش هوای پاک، ارائه تخفیفات از طرف مراکز معاینه فنی، بازدیدهایی از مراکز معاینه فنی و… از جمله برنامه‌ها همزمان با هفته هوای پاک است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به میزان آلودگی هوا در سایر شهرهای استان، خاطرنشان کرد: شهرهای بوکان و خوی نیز به مرور به مرز آلودگی هوا و استانداردهای تعریف شده نزدیک می‌شود.
*خرید یک ایستگاه سنجش و پایش آلودگی هوا با همکاری شهرداری ارومیه
آراسته اعلام کرد: با هماهنگی‌های انجام شده توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان و مشارکت شهرداری ارومیه ۵۰۰ میلیون تومان برای خریداری یک ایستگاه مجهز سنجش آلودگی هوا در نظر گرفته شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به طرح جامع کاهش آلودگی هوا در شهر ارومیه اشاره کرد و افزود: در سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان تهیه و اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر ارومیه در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر نیز اقدامات در حال اجرایی شدن است.
آراسته تصریح کرد: شهر ارومیه جزو شهرهای مصوب آلودگی هوا نبوده و در برخی روزها به خصوص در فصل زمستان به دلیل وارونگی هوا موجب افزایش آلاینده‌ها و بالاتر رفتن از حد استانداردهای تعریف شده می‌شود.
وی به عمده عامل آلودگی هوا در شهر ارومیه اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین آلاینده‌ها در شهر ارومیه ۷۰ تا ۸۰ درصد مربوط به گاز خروجی از اگزوز خودروهای بنزینی و فرسوده است و در فصل زمستان خودروهای فرسوده و کاربراتوری از عوامل تشدیدکننده آلودگی هوا محسوب می‌شود.
آراسته متذکر شد: با توجه به اینکه کارخانجات استان در مکان‌های خارج از محدوده شهر ارومیه استقرار یافته تاثیری در آلودگی هوا ندارد و در صورت بروز آلودگی اخطارهای لازم از طرف اداره حفاظت محیط زیست استان داده می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی ادامه داد: عمدتا واحدهای کارگاهی داخل محدوده شهر آلودگی هوا و صوتی به همراه دارند البته تعداد آن‌ها زیاد نبوده و در صورت نیاز اقدامات لازم صورت می‌گیرد.آراسته در پایان ابراز داشت: میزان آلودگی هوا به مرز تهدید نزدیک می‌شود و باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌های فرهنگی و سایر پروژه‌ها و طرح‌های لازم مدنظر باشد چراکه در حال حاضر در برخی مناطق مرکزی شهر ارومیه میزان منواکسیدکربن از حد استاندارد خارج می‌شود پس باید برنامه‌هایی برای حل مشکل اندیشیده شود تا در آینده با مشکلات حاد مواجه نشویم.
آلودگی هوا اثرات نامطلوب از جمله گرم شدن کره زمین، تغییرات آب و هوایی و بیماری‌های مختلف را به دنبال دارد و برای کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا باید همه در کاهش آلودگی هوا مشارکت کنیم.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۲ ق.ظ

دیدگاه


6 − یک =