چنبره آلودگی بر هوای ارومیه

چنبره آلودگی بر هوای ارومیه

گروه گزارش:افزایش میزان آلاینده‌ها با وجود اعمال محدودیت تردد از ۲ روز گذشته بر هوای ارومیه چنبره انداخته و روند زندگی عادی مردم مختل شده است.
پایداری جوی، سکون هوا و وارونگی دما در حالی علت اصلی این آلودگی عنوان می‌شود که وجود خودروهای فرسوده، وجود و تردد خودرو بیش از تعداد جمعیت به همراه افزایش کانون ریزگردهای داخلی طی سال‌های اخیر را نباید به عنوان یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوای ارومیه فراموش کرد.
متأسفانه در روزهای اخیر وجود مه غلیظ در فضای شهر ارومیه نیز بر روند آلودگی هوا افزوده و بر اساس اعلام مسئولان هواشناسی آذربایجان_غربی آلودگی هوا این میهمان ناخوانده در آسمان شهر ارومیه ماندگار است.
در پی تداوم آلودگی هوا مدیریت بحران و کارگروه مدیریت کاهش آلودگی هوا در ارومیه تشکیل و با اعمال محدودیت‌های ترافیکی دعوت مردم به عدم حضور در فضای باز و استفاده کمتر از خودروهای شخصی به همراه تعطیلی موقت برخی واحدهای آلاینده سعی در مدیریت این بحران داشته اما متأسفانه در برخی مواقع همراهی مردم کم و چاره ساز نبوده است.
محیط زیست سهم آلاینده‌ها در آذربایجان_غربی را مشخص کند
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی ظهر امروز شنبه در دومین جلسه کارگروه آلودگی هوا با تاکید بر اینکه سهم آلاینده‌ها از آلودگی هوای استان باید مشخص شود، عنوان کرد: محیط زیست باید سهم آلاینده‌های استان را مشخص کند تا بتوانیم با برنامه ریزی مناسب و کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی از روند آلودگی هوا جلوگیری کنیم.
آیدین رحمانی با اشاره به مسائل و مشکلات ایجاد شده در روزهای آلوده هوا برای سلامتی افراد، گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و کاهش تردد وسایل نقلیه، تعطیلی مدارس و کاهش روند فعالیت طرح‌های عمرانی، باید آلودگی هوا نسبت به سال گذشته کمتر می‌شد ولی متأسفانه شاهد این امر نیستیم.
وی همچنین بر ضرورت گزارش گیری از تکالیف دستگاه‌های اجرایی در زمینه جلوگیری از آلودگی هوا و همچنین در روزهای ناسالم اظهار کرد: سازمان محیط زیست باید با جدیت بیشتری اجرای مصوبات کارگروه استانی آلودگی هوا را پیگیری کنند.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین با قدردانی از مدیرانی که پیگیر دریافت معاینه فنی سامانه‌های احتراقی و موتورخانه‌های دستگاه‌های اجرایی خود هستند گفت: دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای این دستور العمل در راستای کاش آلودگی هوا هستند.
امسال ۷ روز ناسالم برای هوای ارومیه گزارش شده است
معاون نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به آلودگی هوای ارومیه و تداوم آن طی هفته جاری گفت: به دلیل پایداری سکون هوا از روز پنجشنبه شاهد آلودگی هوا در ارومیه هستیم که این موضوع امروز شدت یافته و بر اساس اعلام هواشناسی تا پایان هفته جاری تداوم خواهد داشت.
سعید موسوی در خصوص آخرین وضعیت هوای ارومیه در سال جاری اظهار کرد: تا امروز ۵۰ روز هوای پاک، ۲۳۹ روز هوای قابل قبول و ۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های سنی حساس در ارومیه داشته‌ایم که از ۵ روز هوای ناسالم امسال مربوط به دی ماه است.
وی با بیان اینکه سال گذشته این میزان ۶۱ روز هوای پاک، ۲۲۸ روز قابل قبول و ۶ روز هوای ناسالم برای گروه‌ها سنی حساس بود، عنوان کرد: سال گذشته پیک ترافیک و آلودگی هوا به دلیل باز بودن مدارس در صبح‌ها مشهود بود اما امسال با وجود بیماری کرونا، محدودیت ترافیک و بسته بودن مدارس این پیک ترافیک به عصرها منتقل شده و امسال آلودگی هوای استان در بعد از ظهر تشدید می‌شود.
مردم از تردد در سطح شهر خودداری کنند
موسوی با بیان اینکه در حال حاضر بر اساس شاخص‌ها میزان ذرات آلاینده ۱۱۴ و ناسالم برای گروه‌های سنی حساس است، گفت: بر اساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی این وضعیت یعنی سکون و پایدار و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی تا پایان هفته جاری تداوم دارد.
وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود مرز آلودگی هوای استان از استاندارد نیز بگذرد افزود: از مردم می‌خواهیم در راستای کاهش آلودگی هوا با توجه به توصیه‌های محیط زیست، هواشناسی و نهادهای ذیریط و رعایت نکات ایمنی ما را همراهی کنند.
موسوی با بیان اینکه با توجه به پایداری هوا در طول هفته جاری احتمال افزایش آلودگی هوا وجود دارد و همان‌طور که مشاهده می‌شود میزان آلودگی هوا امروز به نسبت روزهای گذشته افزایش یافته است ادامه داد: توصیه می‌شود در طول هفته جاری شهروندان از ماشین‌های شخصی خود کمتر استفاده کنند و در زمینه استفاده از سوخت‌های فسیلی صرفه‌جویی نمایند.
معاون نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: در راستای جلوگیری از آلودگی هوا باید از تردد خودروهای دودزا و همچنین از برخی فعالیت‌هایی که در سطح شهر منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود توجه و جلوگیری شود.
وی کنترل مضاعف و جلوگیری از تردد کلیه وسایل نقلیه موتوری دارای آلایندگی و فاقد برگ معاینه فنی، اعمال تردد زوج و فرد کلیه خودروها در محدوده طرح ترافیک، هماهنگی برای تعطیلی موقت واحدهای صنعتی، کارخانجات، کارگاه‌ها و مراکز مؤثر در تشدید آلودگی هوا، خودداری از هرگونه از هرگونه فعالیت ورزشی در محیط‌های باز و جلوگیری از تردد کلیه وسایل نقلیه سنگین شهرداری، شخصی و اتوبوس‌های دودزای درون شهری در داخل محدوده شهری را مهمترین راه‌های مقابله با آلودگی عنوان کرد.
کاهش و کنترل تشدید آلودگی هوا با همراهی مردم امکانپذیر است
فرماندار ارومیه نیز در خصوص آخرین وضعیت آلودگی هوا در ارومیه با اشاره به نشست امروز در خصوص آلودگی هوا در ارومیه از مردم خواست به این موارد و تصمیمات توجه کرده و ضمن همکاری در این خصوص نقشی در کاهش میزان آلودگی داشته باشند.علیرضا ملامحمدی زاده با بیان اینکه علت اصلی وضعیت کنونی آلودگی هوای شهر ارومیه وارونگی هواست که معمولاً در فصول سرد سال اتفاق می‌افتد اظهارکرد: این روند آلودگی تا روز چهارشنبه تداوم دارد ولی از اواخر هفته از شدت آن کاسته می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت زیست محیطی که پیش آمده است، به عنوان یکی از ساکنین شهر ارومیه، از مردم این شهر درخواست دارم که ما مسئولین را برای رفع این مشکل زیست محیطی یاری کنند و به این منظور طی هفته جاری در استفاده خودروی شخصی تجدید نظر کنند.
فرماندار ارومیه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا مردم برای رعایت حال خود، خانواده و جامعه موارد ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند چرا که در صورت عدم همراهی مردم شاهد افزایش بیماری خواهیم بود.
لزوم رعایت موارد ایمنی و بهداشتی در آذربایجان غربی
محیط زیست آذربایجان غربی و هواشناسی استان با توجه به شرایط آلودگی هوای ارومیه با توصیه‌هایی از شهروندان ارومیه خواستند به علت آلودگی بیش از حد مجاز هوای ارومیه موارد ذیل را رعایت کنند.
شهروندان مبتلا به بیماری ریوی (مثل آسم و برونشیت) و مبتلا به بیماری‌های قلبی کودکان و سالمندان و خانم‌های باردار حتی الامکان از منازل خود خارج نشده و از تردد غیر ضروری در فضاهای باز خودداری کنند.
همچنین سایر افراد نیز از فعالیت‌های طولانی مدت خود در فضاهای باز کاسته و از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنند.
محیط زیست استان با تاکید بر اینکه توصیه می‌شود از هر گونه فعالیت که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود توسط شهروندان خودداری شود به عموم مردم توصیه کرد به انداز ه کافی آب نوشیده و شیر، سبزیجات و میوه بیشتری استفاده کنند.
افراد که در فضای باز مجبور به فعالیت هستند باید قبل از خوردن غذا دست و دهان خود را به طور کامل شستشو داده و استحمام کنند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،هواشناسی آذربایجان غربی نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به پایداری جو و سکون نسبی هوا و بالا بودن چگالی آلاینده‌های هوا که تا اواخر هفته جاری ادامه می‌یابد، توصیه می‌شود در این مدت شهروندان تا حد امکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کرده و افراد آسیب پذیر شامل کودکان؛ سالمندان و بیماران تنفسی از تردد غیر ضروری در فضای باز خودداری کنند.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۶ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 3