پسابرجام فرصتی برای جذب سرمایه_گذاری_های خارجی سبز دراستان

پسابرجام فرصتی برای جذب سرمایه_گذاری_های  خارجی سبز دراستان

شهره معروفی
گروه اقتصادی:تحولات پیش روی اقتصاد جهانی به گونه ای است که در ابعاد مختلف بخصوص از نظر اقتصادی، گاهاً فرصت های مناسبی را برای اقتصاد ایران بدنبال دارد. از جمله این فرصت ها می توان به بهبود شرایط نسبی اقتصاد جهانی و خروج تدریجی از دوران رکود اقتصادی و همچنین تغییر تدریجی مرکز ثقل رشد اقتصادی جهان به سمت کشورهای نوظهور و افزایش حجم مبادلات آنها در تجارت جهانی و بخصوص تقاضای انرژی در دو دهه اخیر اشاره نمود. به طوریکه یکی از عوامل اصلی که در این دو دهه موجب رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه خصوصاً در جنوب شرق آسیا شده استفاده از مزایای سرمایه‌گذاری خارجی است. طی سالیان اخیر در ایران اسلامی، با اتخاذ تدابیر اصلاحی در حوزه اقتصاد ملی از جمله واگذاری تصدی گری های دولتی به بخش خصوصی هدفمند سازی یارانه ها، توسعه صادرات غیرنفتی، حمایت، تشویق و جذب سرمایه گذاری خارجی به کشور از یکسو و از سوی دیگر، نگرش توسعه منطقه ا ی دولت، نقش مراکز خدمات سرمایه گذاری در پیش برد اهداف نظام اقتصادی کشور در برش استانی اهمیتی بخصوص یافته و با اتفاقات اخیر در حوزه روابط بین لملل کشور، از قبیل حذف تحریم ها و فرجام “برجام”، مسیر اقتصادی کشور و به تبع آن، استان تغییر خواهد کرد.
مقام معظم رهبری بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی که با هدف تأمین رشد پویا و اقتصاد مقاومتی تعیین شده است، سیاست های کلی بهبود شاخص های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله و با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز مولد، درون زا، پیش رو و برون گرا ابلاغ فرموده_اند. در تعریف جامع اقتصاد مقاومتی مسلماً می_دانیم که اقتصاد مقاومتی به مثابه محصور شدن در مرزهای جغرافیایی خود و هدف گذاری سیاست های کلان اقتصاد کشور بدون درنظر گرفتن فضای بین المللی نیست.
از دیدگاه مسائل موجود، اقتصاد مقاومتی الگویی است که تلاش می کند با ترمیم ساختارهای نامناسب اقتصاد داخلی، از یک حیث با درنظرگرفتن استقلال کشور به تعادل در رقابت بین المللی دست یابد و از حیث دیگر با تأکید بر کارآفرینی، نوآوری و بهره وری، در جهت توسعه پایدار گام های عملیاتی طی کند.
توسعه توان تولید داخلی برای رقابت با زنجیره های تولید خارجی از اهدافی است که اقتصاد مقاومتی بر اساس آن برنامه ریزی شده است. افزایش نوآوری، کارایی و بهره وری تولید داخلی در گرو تحرک در اصل رقابت پذیری است. امید به آینده ای باثبات در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور از جنبه ملاحظات سیاسی و اقتصاد بین الملل، موجب برانگیختن انتظار افزایش سرمایه-گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال های آتی شده است.
با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود استان، از قبیل نیروی انسانی تحصیلکرده و جوان، بخش خصوصی توانمند، بازارهای گسترده داخلی و منطقه ای، عوامل تولید و منابع طبیعی فراوان، استان آذربایجان غربی از نظر رشد و توسعه اقتصادی به جایگاه متناسب با توانمندی_ها و پتانسیل های خود نرسیده و یکی از فرصت هایی که انتظار می رود در دوران پسا تحریم و سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در اقتصاد استان پدیدار گردد، افزایش سرمایه_گذاری های داخلی و خارجی است که از طریق سرمایه گذاری خارجی می توان به تأمین مالی، انتقال فناوری به صنایع سنگین، واسطه ای و دانش بنیان، رشد اقتصادی بالاتر، ‌ارتقاء بهره_وری، افزایش صادرات و ایجاد منابع ارزی کمک کرد. در راستای منویات مقام معظم رهبری و مزین شدن سال ۱۳۹۵ به نام” اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل” و با سیاست های اتخاذ شده دولت تدبیر و امید و همت مدیران استانی، جذب و نگهداشت سرمایه گذاری در اولویت برنامه های استان و به تبع آن، مرکز خدمات سرمایه گذاری استان قرار گرفته و انجام امور سرمایه گذاری خارجی در سطح استان توسط مرکز خدمات سرمایه گذاری با هدف اجرای سیاست پنجره واحد سرمایه گذاری و به منظور ارائه هرگونه خدمات و اخذ مجوزهای مورد نیاز سرمایه_گذاران خارجی صورت می پذیرد.
لازم است فعالیت های مرکز خدمات سرمایه_گذاری از ابتدای سالجاری در محورهای اصلی مشتمل بر شناسایی قوانین و مقررات مرتبط با سرمایه گذاری، تهیه بسته فرصت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی تهیه بسته ظرفیت ها و پتانسیل های استان به تفکیک شهرستان، تشکیل شبکه جذب، نظارت و راهبری پروژه های سرمایه گذاری، بررسی و مطالعه محیط کسب و کار استان، بررسی و مطالعه درخصوص نحوه استفاده از تسهیلات فاینانس برای پروژه های عمرانی استان راهنمایی و پیگیری اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی و پیگیری و رفع مشکلات پروژه های سرمایه گذاری، پذیرش و پیگیری صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی برای طرح های سرمایه_گذارنی از کشورهای چین، هند، ترکیه و عراق باشد. خوشبختانه با حمایت های مقام معظم رهبری و تلاش های دولت، و با فرجام “برجام” و پیشرفت هایی که در روابط خارجی کشور ایجاد گردیده است، انتظار می رود با سفر هیأت‌های متعدد از کشورهای مختلف و معرفی مناسب ظرفیت های سرمایه‌گذاری استان و برنامه‌ریزی_مناسب در این زمینه، شاهد جذب سرمایه‌گذاری های خارجی سبز در دوران پساتحریم باشیم. با توجه به وضعیت آلودگی_های پیرامونی و آثار زیست محیطی فعالیت های اقتصادی، سرمایه گذاری سبز در حال حاضر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. فعالیت های صنعتی می بایست با تأثیر از صنایع دانش بنیان به دنبال استفاده از تکنولوژی های دوستدار محیط زیست حرکت کنند تا علاوه بر دستیابی به کارایی بالاتر، هزینه های متعدد وارد شده بر جامعه و زیستگاه ها را به حداقل برسانند.
در این خصوص معرفی شاخص های سبز در بخشهای مختلف اقتصادی از جمله صنایع مختلف می تواند راهکاری مناسب جهت پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار کشور در نظر گرفته شود.
از آنجاییکه سرمایه گذاری و فراهم کردن شرایط مناسب در جهت بهبود وضعیت اشتغال زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی نیز می باشد، لذا موفقیت در این عرصه و بهره برداری مناسب و بهینه از شرایط ایجاد شده نیازمند ترویج فرهنگ حمایت از سرمایه-گذاری در بین مسئولین دستگاه های اجرایی، تعیین مسیر و فرآیند مشخص ارائه خدمـات و مجوزهای مورد نیاز سرمایـه گذاران و راه اندازی سامـانه پنـجره واحد سرمایـه گذاری با هدف هماهنـگی بین دستگاه های اجرائی خدمات و مجوز دهنده سرمایه گذاری خارجی از مسیر مرکز خدمات سرمایه گذاری، بهبود زیرساخت های استان تهیه و تدوین اولویت ها و فرصت های هدفمند سرمایه گذاری بر اساس نتایج مطالعات آمایش سرزمین استان با همکاری کلیه دستگاه های اجرایی و بویژه تهیه نقشه راه تأمین مالی استان که مورد تأکید سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران نیز می باشد، که می بایست مورد توجه قرار گیرد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۵:۳۰ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 6 =