٢۴۵ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به عشایر آذربایجان‌غربی پرداخت می‌شود

٢۴۵ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش به عشایر آذربایجان‌غربی پرداخت می‌شود

آرازاذربایجان- سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ٢۴۵ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش با بازپرداخت یکساله و سود ١٠ درصد به عشایر متقاضی پرداخت می‌شود.
علی بهادری با اشاره به اینکه ۱۰ تعاونی عشایری و یک اتحادیه در این استان فعال است، افزود: این تسهیلات از طریق شرکت تعاونی عشایری برای تامین علوفه و بهسازی اماکن نگهداری دام پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: لیست متقاضیان دریافت تسهیلات در حال تکمیل است و پس از اتمام این بخش پرونده‌ها برای پرداخت به بانک کشاورزی ارسال می‌شود.
وی اضافه کرد: این سازمان آمادگی دارد تا تسهیلات بند «الف» تبصره ١٨ را به بخش‌های بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی عشایر و تامین سرمایه در گردش بخش‌ها پرداخت کند.
سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی: نام‌نویسی برای پرداخت تسهیلات این بخش نیازمند رفع مشکل سامانه /سیتا/ است و در صورت رفع مشکل این بخش، پرداخت تسهیلات آغاز می‌شود.
سرپرست اداره‌کل امور عشایری آذربایجان‌غربی گفت: ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری با ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ نفر از جمعیت این استان معادل سه درصد جمعیت عشایر هستند که در ۱۶ شهرستان و ۳۳۶ روستای مختص عشایر زندگی می‌کنند.
«بهادری» با اشاره به اینکه عشایر ۲۵ درصد از تولیدات دامی و پروتئینی این استان را تولید می‌کنند، ادامه داد: با این آمار عشایر ۱۵ هزار تن گوشت قرمز، ۵۰ هزار تن شیر و سه هزار تن پشم را تولید می‌کنند.
وی ادامه داد: عشایر این استان با تولید سالانه ۱۵ هزار و ۷۰۰ مترمربع انواع قالی و قالیچه، ۱۰ درصد تولیدات عشایری کشور در بخش داری را نیز به خود اختصاص داده‌اند.
وی بیان کرد: تولید سالانه ۱۹ هزار جفت انواع کلاه، دستکش، پاپوش و گیوه از دیگر محصولات غیرداری است که توسط عشایر آذربایجان‌غربی تولید می‌شود.
وی اضافه کرد: در مجموع عشایر این استان سالانه ۳۲۰ هزار تن انواع محصولات دامی به ارزش پنج هزار میلیارد ریال را تولید و روانه بازار می‌کنند.
وی گفت: عشایر آذربایجان‌غربی با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.
حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند؛ از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین‌دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.
۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱:۳۷ ب.ظ

دیدگاه


+ 2 = ده