رئيس دفتر ستاد احياي درياچه اروميه در آذربايجان غربي:

هیچ بودجه‌ای امسال برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته است

هیچ بودجه‌ای امسال برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص نیافته است

گروه خبر:رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه باید تخصیص و تأمین اعتبارات برای این ستاد از سوی دولت به موقع انجام شود، گفت: متأسفانه در سالجاری هیچ بودجه‌ای برای ستاد تخصیص نیافته و بر اساس وعده‌های مسئولان در شهریور ماه این امر محقق می‌شود!
مقوله احیای دریاچه ارومیه از سال‌های گذشته آغاز شده و با برگزاری جلسات، همایش ها، دعوت از چهره های ورزشی و هنری مطرح، اجرای طرح های مختلف عمرانی و خدماتی در حوضه‌های آبریز و نیز تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه فعالیت در این زمینه انجام شده است.
در این میان، در زمان مدیریت سابق این ستاد در آذربایجان غربی شاهد برگزاری همایش‌های توجیهی ویژه کشاورزان و روستاییان بودیم که متاسفانه تنها خروجی آن صرف هزینه و بودجه کلاب بود و هیچ خروجی مثمر ثمر و مثبتی برای دریاچه به همراه نداشت.
به منظور اطلاع از اقدامات و فعالیت های دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در دوره مدیریت جدید آن، میزبان «فرهاد سرخوش» رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بودیم تا در این خصوص و نیز حواشی موجود پیرامون فعالیت ها ستاد و شخص مسئول استانی این ستاد پاسخگوی سؤالات ما باشد.
* تمام راهکارهای ارائه شده برای احیای دریاچه ارومیه ۱۰ ساله است
سرخوش در این گفت و گوی ۷۰ دقیقه ای اشاراتی به فعالیت های قبلی و فعلی ستاد احیای دریاچه ارومیه و نیز مهم ترین پروژه های این ستاد داشت و نیز از کم توجهی برخی مسئولین و نمایندگان مجلس گلایه هایی را انجام داد.
فرهاد سرخوش؛ در ابتدای سخنان خود، اشاره ای به سیر نزولی سطح آب دریاچه ارومیه داشت و اظهار کرد: وضعیت دریاچه طی چندین سال گذشته روند نزولی داشته که در سال های ۹۳ و ۹۴ به بحرانی ترین و کم ترین وسعت دریاچه رسیده بودیم. در سال های قبل یک هزار و ۲۰ کیلومتر وسعت این دریاچه بوده که در شهریور و مهرماه ۹۴ این میزان به حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلومتر رسیده است.
وی افزود: با توجه به آمار بارش ها و وضعیت هواشناسی، از سال ۷۴ تا ۸۴ میزان بارش ۳۵۰ الی ۳۷۰ میلیمتر بوده ولی دریاچه ۱۸۰ ساتیمتر افت تراز داشت اما این میزان از سال ۸۴ تا ۹۳ حدود ۱۳۰ سانت افت تراز داشته است.
رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، در ادامه با اشاره به دلایل عدم تثبیت میزان آب دریاچه در سال های مختلف، بیان داشت: زمانی که حوضه آبریز دریاچه دچار پربارشی بوده به دلیل نرسیدن روان آب ها و بارش ها به پیکره دریاچه شاهد کاهش میزان و سطح آب بوده ایم که این امر به دلیل تبخیر زیاد دچار افزایش بوده است.
وی، خاطرنشان کرد: راهکارهای ضرب الاجل دولت با تشکیل کارگروه و ستاد احیای دریاچه ارومیه به منظور تثبیت وضعیت و نیز احیای این حوضه آبریز، برای اثرگذاری بلندمدت برنامه ریزی شده و به صورتی است که در ۱۰ ساله یعنی تا سال ۱۴۰۳ نتیجه مثبت خود را به نمایش خواهد گذاشت. سرخوش، ادامه داد: این وضعیت تنها در شرایطی محقق می شود که با تخصیص و تزریق بودجه های لازم و البته به موقع روند فعالیت ها در حوضه آبریز دریاچه افزایش یابد و شاهد بهبود روند خشکسالی باشیم.
وی، ضمن اشاره به فعالیت های انجام شده در سال های گذشته به منظور احیای دریاچه ارومیه، گفت: در این زمینه فعالیت های عمرانی باید ارجح بر فعالیت های آموزشی باشد چراکه برگزاری همایش ها و دوره های آموزشی در کنار فعالیت های عمرانی و ساخت و سازهای پیرامون دریاچه پاسخ موردنظر را خواهد داد.
* لایروبی رودخانه ها و رهاسازی آب سدها اصلی‌ترین دلیل بهبود روند احیای دریاچه
وی، همچنین در خصوص اقدامات انجام شده برای لایروبی رودخانه های پیرامون دریاچه، بیان داشت: برای زنده ماندن دریاچه و ماندگاری وضعیت فعلی این حوضه آبریز نیازمند لایروبی رودخانه ها بودیم که اصلی ترین آن لایروبی ۲ رودخانه سیمینه و زرینه بود و اکنون با اتمام این امر شاهد اتصال این ۲ رودخانه به یکدیگر و سرازیر شدن آب آن ها به سوی دریاچه خواهیم بود.
رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی ، اضافه کرد: اصلی ترین بحث در این خصوص اتصال سیمینه و زرینه رود بود که با ۲۵ کیلومتر لایروبی انجام شدهاست. این اقدام در داخل دریاچه انجام شده و پس از چندین سال شاهد اجرا و اتمام آن هستیم.
وی، تصریح کرد: با توجه به تشکیل دریاچه ای پیرامون رودخانه های زرینه و سیمینه شاهد تبخیر زودهنگام آب آن ها بودیم که با لایروبی های انجام شده دیگر این وضعیت را شاهد نخواهیم بود و این امر موجب روان شدن آب به سوی دریاچه می شود.
این مسئول، از رهاسازی سدهای حوضه آبریز دریاچه در طول ۳ سال اخیر به عنوان یکی از دلایل تثبیت آب دریاچه ارومیه نام برد و اظهار داشت: کارشناسان داخلی و خارجی اعتقاد داشتند که اگر دریاچه تثبیت نشود به هیچ وجه احیا نمی شود و به همین دلیل آبرسانی ها و پروژه های اجرایی در مهرماه ۹۵ اتفاق افتاده و در تراز تثبیت است.وی، اذعان داشت: در این خصوص در مرحله دوم وارد مرحله آبرسانی شده ایم که اصلی ترین بحث در این زمینه پروژه کانی سیب به عنوان منبع اصلی آب دریاچه است. این پروژه بیشترین اعتبار را به خود اختصاص داده و ردیف بودجه جداگانه ای دارد.سرخوش ادامه داد: عملیات اجرایی تونل کانی سیب از ۲ جهت پیرانشهر و نقده در دست اقدام است و روزانه با پیشرفتی معادل ۱۸ الی ۲۸ متری ادامه دارد. این امر نشانگر دشواری کار و نیز اهمیت آن است.
وی گفت: این پروژه ۳۶ کیلومتر طول دارد که در حال حفاری است که تا امروز ۱۱ کیلومتر و ۳۰۰ متر انجام شده و انتظار داریم طبق زمانبندی در صورت تامین اعتبار در پایان ۹۸ مورد بهره برداری قرار گرفته و سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب به دریاچه آبرسانی انجام دهد.
* اعتبارات تخصیص یافته برای احیای دریاچه ارومیه ناکافی است
وی، امیدواری برای احیای دریاچه ارومیه را منوط به اجرایی شدن پروژه ها و نیز تخصیص و تامین بودجه و اعتبارات لازم دانست و تاکید کرد: متاسفانه در سال گذشته اعتبار یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومانی برای پروژه های ستاد احیا در حوزه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان تخصیص داده شده بود که تنها ۲۷۰ میلیارد تومان آن به صورت اسناد خزانه و نیز ۳۰ میلیارد تومان آن نیز به صورت نقدی واریز شد! این یعنی تنها ۳۰۰ میلیارد از یک هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان!
رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، تاکید کرد: این اعتبار قابل توجهی نیست و به همین دلیل پروژه ها طبق زمانبندی پیش نرفت و از لحاظ اعتباری مشکل پیدا شد.
* هیچ اعتباری در سال جاری تخصیص نیافته است!
وی ادامه داد: امسال هنوز هیچ اعتباری تخصیص داده نشده و وعده داده اند تا در شهریورماه این تخصیص داده شود. انتظار ما این است که به موقع اعتبار تخصیص و تامین شود تا در زمان فصل کاری دستگاه اجرایی بتواند پروژه ها و طرح های خود را اجرا کند.سرخوش، در مورد دلایل انسانی خشکی دریاچه ارومیه هم خاطرنشان کرد: تمام عوامل طبیعی نظیر کاهش بارندگی و اقلیم آب و هوایی تنها ۳۱ درصد موجب وضعیت فعلی دریاچه بوده و ۵۹ درصد وضعیت به دلایل انسانی رخ داده، این دلایل هم بنا به مصالح مختلف رخ داده است.
این مقام مسئول، خطاب به کشاورزان و روستاییان نیز تصریح کرد: خوشبختانه امروز شاهد همکاری مناسب و تمام وقت این عزیزان هستیم اما با توجه به اینکه در گذشته چنین امکانی فراهم نشده بود شاهد مصرف بیش از اندازه آب و نیز بالا بودن مصرف در بخش کشاورزی بوده ایم که همین امر زمینه ساز پایین رفتن سطح آب دریاچه شده است.وی، تاثیرات سدسازی و انتقال غیراصولی روان آبها به دریاچه را نیز قابل توجه دانست.
سرخوش با اشاره به فعالیت ۶ دستگاه اجرایی در بحث تثبیت و احیای دریاچه ارومیه بیان داشت: تمام هزینه ها و بودجه تخصیص یافته به این دستگاه های اجرایی ابلاغ می شود و ستاد احیا وظیفه هماهنگی و نظارت بر انجام امورات را بر عهده دارد.
* پساب‌های ورودی به دریاچه باید تصفیه شوند
سرخوش تاکید کرد: ایجاد تصفیه خانه در حوضه آبریز دریاچه، طرح های مقابله با ریزگردها، طرح های مختلف در حوزه سدسازی و سایر اقدامات عمرانی و آموزشی جزو اصلی ترین مواردی است که اعتبارات اختصاص یافته به آن ها صرف می شود.
این مسئول، در خصوص ادعای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه فاضلاب های سرازیرشده به دریاچه ارومیه بدون تصفیه وارد این پهنه آبی می شوند، گفت: آب و فاضلاب آذربایجان غربی مسئول تصفیه پساب های ورودی به دریاچه است و طبق تفاهم نامه با سازمان محیط زیست و نیز دانشگاه علوم پزشکی موظف به تامین این پساب های تصفیه شده برای ورود به دریاچه است.
رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، ادعای نمایندگان در مورد نادرست بودن ادعاهای ستاد احیا مبنی بر اینکه سطح آب دریاچه سیر صعودی داشته، ابراز داشت: نمایندگان محترم در این زمینه مقایسه خود را با سال گذشته انجام می دهند در شرایطی که بارش ها نسبت به سال کاهش داشته و با این وجود میزان کاهش سطح آب دریاچه کاهش اندکی دارد.
* سازمان محیط زیست در قضیه مقابله با برداشت نمک عملکرد ضعیفی دارد
وی، در بخش پایانی سخنان خود، با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست باید در راستای جلوگیری از برداشت بی رویه نمک از دریاچه ارومیه وارد عمل شود، گفت: متاسفانه این برداشت نمک به دلیل قرارداد منعقدشده میان سازمان محیط زیست و یکی از کارخانجات آذربایجان شرقی است و به طور کلی مخل وضعیت احیای دریاچه و به نوعی نقطه مقابل فعالیت های ستاد محسوب می شود.
سرخوش افزود: در این زمینه باید سازمان حفاظت محیط زیست وارد عمل شود و به منظور تثبیت وضعیت و جلوگیری از بروز ریزگردهای نمکی مقابل این برداشت ها را گرفته و نسبت به لغو قرارداد اقدام کند. ولی متاسفانه امروز شاهد کم کاری این سازمان در خصوص مقابله با برداشت های بی رویه نمک و در نتیجه بروز ریزگردهای نمکی هستیم.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا ، رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، در مورد شنای هموطنان در دریاچه ارومیه، بیان داشت: آب دریاچه در شرایط فعلی به دلیل غلظت بالای نمک ها دچار افت اکسیژن است و به همین دلیل برای بیماران دارای فشار خون و بیماران قلبی مضر است. بنابراین باید به این نکته توجه شود که افراد دارای بیماری های خاص ار شناکردن پرهیز کنند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


9 − = یک